عصر بازار

علت اصرار آمریکا برای ماندن ایران در سوئیفت چیست؟

عصر اعتبار- روزنامه صهیونیستی جروزالم پست با اذعان به بروز اختلاف در دولت ترامپ بر سر تحریم یا عدم تحریم سوئیفت علیه ایران نوشت: اصرار جامعه اطلاعاتی آمریکا برای ماندن ایران در سوئیفت به خاطر توانایی ردیابی معاملات بین المللی ایران از این طریق است.

علت اصرار آمریکا برای ماندن ایران در سوئیفت چیست؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، جروزالم پست، بهار گذشته ترامپ از معاهده اتمی 2015 ایران کنار کشید و تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را بازگرداند. این تحریم‌ها در 4 نوامبر اجرایی می‌شوند.

    ترامپ سفت و سخت از این معاهده اتمی انتقاد کرده و ادعا دارد این معاهده به نفع آمریکا نیست. در دولت آمریکا بین وزارت خزانه داری از یک‌سو و جان بولتون ، مشاور امنیت ملی از سوی دیگر اختلاف وجود دارد.

    خزانه داری و جامعه اطلاعاتی آمریکا موافقند به ایران اجازه دهند در سیستم بانکی بین المللی سوئیفت باقی بماند. این کار به بانکهای ایران اجازه تبادلات مالی را در سراسر دنیا می دهد.

    از طرف دیگر بولتون موافق ترامپ برای اعمال حداکثر فشار اقتصادی بر ایران است تا شرایط را برای یک معامله بهتر آماده کند. در تابستان سال جاری 16 سناتور به خزانه‌داری هشدار دادند معاف کردن سوئیفت از تحریم‌ها خطراتی در پی خواهد داشت.

    به این سوال می‌رسیم که آیا ترامپ با معافیت سوئیفت نسخه ضعیف تری از تحریم‌های اروپا را علیه ایران اعمال خواهد کرد؟

    در زمان اوباما ارتباط سوئیفت با ایران بر اثر تحریم‌ها قطع شد. سران سوئیفت اینبار اصرار دارند ارتباط ایران با سیستم بانکی بین‌المللی ادامه یابد تا ارتباط اقتصاد ایران و شرکای تجاری اروپاییش حفظ شود.

    اصرار جامعه اطلاعاتی آمریکا برای ماندن ایران در سوئیفت به خاطر توانایی ردیابی معاملات بین المللی ایران است و اگر سوئیفت تحریم شود ، امکانات آنها برای ردیابی سایر بازیگران بد بین المللی مثل روسیه هم تضعیف می‌شود.

    با پیچیده شدن اقتصاد ایران، برخی منتقدان تحریم سوئیفت می‌ترسند ایران خطرناک تر و غیرقابل پیش بینی تر شود. آنها ادعا می‌کنند ایران می‌تواند جلوی جریان تجارت نفت و گاز را در باب المندب و تنگه هرمز ، ورودی‌های دریای سرخ و خلیج فارس بگیرد.

    ولی چالش برانگیز ترین تهدید علیه تحریم سوئیفت از طریق استیو مانچین، مسئول وزارت خزانه داری دولت ترامپ است که سعی دارد کمک کند ایران در سوئیفت باقی بماند. به نظر مانچین هرگونه اختلال در سیستم تجارت جهانی ، تهدیدی برای نظم اقتصاد جهان است. او می گوید اقتصاد ایران الان هم مشکل دارد و با تحریم سوئیفت ضربه بیشتری خواهد خورد.

    واقعیت این است که اگر ایران در سوئیفت بماند، ادعای حداکثر تحریم‌های اقتصادی ترامپ پوچ می شود.

    پس از اجرایی شدن معاهده اتمی در سال 2016 ، اعمال تحریم های جدید علیه ایران تهدیدی مستقیم برای این دستاورد اوباما بود. گرچه دولت قول داده بود تمام تحریم‌های غیر هسته‌ای روی میز باقی بماند. البته این مسئله به یک موضوع سیاسی تبدیل شد و بحث در مورد بهترین منفعت آمریکا بود.

    این ماه آمریکا از اولین گزارش جدید ضدتروریسم خود در هفت سال گذشته پرده برداری کرد. تهدید ایران در بالای این لیست قرار داشت. منفعت ملی آمریکا در مهار ایران است. بدون تحریم سوئیفت این منفعت به دست نمی‌آید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی