عصر بازار

مدیر نظارت بر بورس:

با متخلفان تعارف و برادرخواندگی نداریم

عصر اعتبار- مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با بیان اینکه در تخلفات مربوط به دستکاری قیمت ها با هیچ فردی، برادرخواندگی و تعارف نداریم، گفت: جلسه با دادستان عمومی و انقلاب تهران برای گسترش همکاری ها و نظارت بیشتر برگزار شده و درباره موضوع خاصی نبوده است.

با متخلفان تعارف و برادرخواندگی نداریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محسن خدابخش درباره نشست مشترک دادستان عمومی و انقلاب تهران با مدیران بازار سرمایه، افزود: درباره موضوع نشست مشترک با دادستان، در برخی موارد سوءبرداشت انجام شده در حالی که یک نشست عادی برای همکاری بوده است.
    وی اضافه کرد: بخش عمده جلسه درباره معاملات بورس کالا بود که عمده مسایل مربوط به آن برطرف شده است.
    خدابخش ادامه داد: سازمان بورس نیز به عنوان نهاد ناظر، وظیفه خود برای برخورد با تخلفات را انجام می دهد.
    وی درباره تشکیل 75 پرونده مجرمانه درباره تخلفات بورسی، گفت: این پرونده ها مربوط به تخلفات برخی ناشران، نهادهای مالی، صندوق ها، سبدگردان ها و بقیه بوده است.
    خدابخش درباره تخلفات مربوط به دستکاری قیمت ها، اضافه کرد: در برخورد با تخلفات، اهمال و تعارف وجود ندارد و هرگاه تخلفی انجام شود به سرعت رسیدگی می شد.
    مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: وضعیت معاملات و فعالیت های بازار سرمایه به طور مستمر رصد می شود و اگر تخلفی صورت گرفته و جرم محرز شود، به مراجع قضایی معرفی می شود.
    وی درباره ادعاهای مربوط به تخلفات یک صندوق سرمایه گذاری در روزهای گذشته و نقش آن در ایجاد صف های فروش و افت شاخص، گفت: نگاهی به سایت مدیریت فناوری بورس تهران (http://www.tsetmc.com) نشان می دهد، سهم اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی از خرید و فروش چه میزان بوده است.
    به گفته وی، بررسی ها مشخص می کند حقوقی ها بیشترین خرید را انجام داده اند.
    خدابخش ادامه داد: اگرچه بر عملکرد حقوقی ها باید نظارت بیشتری باشد، اما نباید این تلقی ایجاد شود که حقوقی ها هیچ سهمی را نفروشند.
    مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: اگر حقوقی ها به ایجاد صف های فروش دامن بزنند، سازمان بورس به آنها تذکر می دهد و اگر تخلف کرده باشند به نهادهای ذیربط معرفی می شوند.
    به گزارش ایرنا، افت بیش از 20 هزار واحدی شاخص بورس در روزهای اخیر، علاوه بر گلایه سهامداران، زمینه طرح ادعاها و شایعاتی مبنی بر سوءاستفاده و دستکاری قیمت ها را ایجاد کرده است.
    تغییر مسیر بورس و افت شدید شاخص در روزهای اخیر، شرایط را تغییر داده به طوری که بازار شایعات و ادعاهای منفی داغ شده است و همه به دنبال یافتن مقصر و عامل کاهش شاخص بورس هستند.
    حتی در این میان، شایعات و ادعاهای فراوانی درباره دستکاری شاخص و سوءاستفاده در برخی صندوق های سرمایه گذاری مطرح شده است که هیچ گاه به طور رسمی تایید نشدند و در حد شایعه باقی ماندند.

    ** احتمال دستکاری در شرکت های کوچک بورس
    در این میان، برگزاری نشست مشترک دادستان عمومی و انقلاب تهران با مدیران بازار سرمایه کشور در روز شنبه مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفت.
    شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست به پیگیری 75 پرونده مصادیق جرم در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: همیشه به مردم توصیه شده است که با شایعات و امواج و جو بازار حرکت نکنند و سودآوری شرکت ها را مدنظر داشته باشند و سازمان بورس درباره شایعات، پرونده هایی را به دستگاه قضایی ارسال کرده است.
    وی افزود: سازمان بورس از 20 سایت «سیگنال و علامت فروش» به قوه قضائیه شکایت کرده و نیروی انتظامی نیز در این خصوص به ما کمک کرده است.
    محمدی درباره چگونگی دستکاری در بورس نیز گفت: شرکت های کوچک را می توان دستکاری کرد اما این تخلف در شرکت های بزرگ قابل تحقق نیست.
    وی درباره دستکاری قیمت ها نیز گفت: یکی از جرم هایی که سازمان بورس از آن شکایت می کند بحث دستکاری قیمت است؛ اگر کسی سهمی را به طور عمد با هدف بالا بردن قیمت بخرد و بعد سهمش را به صورت گسترده عرضه کند این، نوعی دستکاری قیمت است.
    عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز در این نشست با تاکید بر اینکه بورس یک بازار مالی است و می تواند التهاب را در برخی از بازارها مهار کند، گفت: تقویت وظیفه نظارتی بورس و ارتباط بورس کالا با سامانه های نظارتی نهادهای دیگر ضروری است.
    وی، به بازدارنده نبودن برخی مجازات‌ها و مقررات اشاره کرد و افزود: مسئولان بورس لوایح پیشنهادی داده اند که قرار شد آنها بررسی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی