عصر بازار

سفیر اتریش در ارتباط با سازوکار حفظ برجام مطرح کرد؛

خلق پلتفرم جدید برای مبادلات مالی بدون دخالت بانک ها

عصر اعتبار- اتحادیه اروپا طی ۶‌ماه گذشته یعنی از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، بسیار تلاش کرده‌ تا یک جعبه‌ ابزار برای انجام مبادلات مالی با ایران ایجاد کند.

خلق پلتفرم جدید برای مبادلات مالی بدون دخالت بانک ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از همشهری، بر این اساس، شرکت‌های اروپایی که تحت قوانین اتحادیه اروپا قصد همکاری با ایران را دارند، می‌توانند از امکاناتی که در این جعبه ابزار درنظر گرفته شده استفاده کنند.

    اشتفان شولتز- سفیر اتریش در ایران افزود: من خودم در جلسه کمیته همکاری بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB)‌ با ایران در بروکسل حضور داشتم. پیشنهاد همکاری از سوی اتریش مطرح شد و بلافاصله رأی آورد و در نهایت هم به تصویب پارلمان اروپا رسید.

    وی در پاسخ به محدودیت های پیش رو برای ایران پاسخ داد: بله، ما محدودیت‌های این اقدام را می‌دانیم اما باید پذیرفت که این نخستین و جدی‌ترین نمایش اتحادیه اروپا برای حمایت از ایران در برابر تحریم‌های آمریکا بود. اقدام بعدی اروپا، به روزرسانی قوانین انسداد بود؛ قوانینی که در سال 1996نخستین بار به تصویب رسید و اکنون باید به روز می‌شد.

    وی گفت: قوانین انسداد هم محدودیت‌های خودش را دارد اما نکته مهم این است که احکام دادگاه‌های آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی که با ایران همکاری می‌کنند، براساس این قانون دیگر قابل اجرا نخواهد بود. این نکته بسیار مهمی است.

    شولتز ادامه داد: فراموش نکنید که ما معاهدات حقوقی و قانونی بسیاری با آمریکا داریم و هر حکمی دادگاه‌های آمریکایی علیه یک شرکت صادر کنند طبق سازوکار سنتی ما در اروپا، از سوی کشورهای اروپایی قابل اجراست. قانون انسداد اما برای کمک به ایران فعال شده و مانع اجرای این احکام است. این اتفاق مهمی است. ببینید همه اینها برای ما در اروپا یک اتفاق جدید است. این نخستین بار است که اروپا می‌خواهد با کشوری کار کند که تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

    شولتز تاکید کرد: من متوجه نگرانی‌ها در ایران هستم. آنها می‌گویند چرا اروپا سریع‌تر عمل نمی‌کند. توجه داشته باشید که ما هیچ کدام از این کارها را قبلا انجام نداده بودیم؛ یعنی تجربه آن را نداریم. تمام کارهایی که از سوی اتحادیه اروپا دنبال می‌شود برای حفظ برجام است.

    سفیر اتریش در ایران ادامه داد: این نخستین بار است که من به‌عنوان سفیر اتریش در تهران، مرتبا از بانک مرکزی و وزارت دارایی اتریش گزارش‌‌ دریافت می‌کنم و به آنها گزارش می‌دهم. قبل از این هرگز چنین ارتباطی وجود نداشته است. در واقع برجام و توافق هسته‌ای با ایران به ما در اروپا کمک کرده است هماهنگی بیشتری میان دستگاه‌های مختلف در سطح ملی و سطح بین‌المللی یعنی در سطح نهادهای وابسته به اتحادیه اروپا به‌دست آوریم تا مثلا بتوانیم کانال‌های ارتباط مالی با ایران را ایجاد کنیم و این کانال‌ها را باز نگه‌ داریم.

    وی گفت: ما در واقع در حال خلق یک پلتفرم جدید برای حفظ روابط اقتصادی با ایران هستیم؛ پلتفرمی که همه‌‌چیز آن جدید است و به مرور کامل و کامل‌تر می‌شود.

     شولتز در انتها ازود: در مجموع باید بگویم اساس عملکرد سازوکار مالی ویژه این است که چارچوبی برای مبادلات مالی تحت نظر اتحادیه اروپاست که تجارت میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ایران و کشورهای ثالث با ایران را فراهم خواهد کرد. با توجه به اینکه هنوز تا زمان اجرایی شدن این سازوکار چند روزی باقی مانده است، من نمی‌توانم جزئیات زیادی را اعلام کنم اما تنها می‌گویم که قرار نیست هیچ‌گونه مبادلات بانکی در این سازوکار مالی انجام شود. بنابراین بانک‌ها در آن دخیل نخواهند بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو