عصر بازار

بلومبرگ اعلام کرد:

کاهش سهم دلار در ذخایر جهان به دلیل تحریم‌های آمریکا

عصر اعتبار- بلومبرگ با اشاره به کاهش ۶۲.۳ درصدی سهم دلار در ذخایر بانک‌های مرکزی جهان اعلام کرد به نظر می‌رسد، تحریم‌ عامل بخش قابل توجهی از این کاهش است. اگر این روند ادامه یابد، سهم دلار در ذخایر جهان بیشتر کاهش می‌یابد.

کاهش سهم دلار در ذخایر جهان به دلیل تحریم‌های آمریکا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، بانک گلدمن ساچ اعلام کرد کاهش سهم دلار در ذخایر بانک‌های مرکزی در جهان در آخرین بررسی، احتمالا ناشی از اقدام دولت ترامپ علیه روسیه است.

    زاک پاندل، رئیس اف ایکس گلوبال و راهبرد بازارهای نوظهور در یادداشتی نوشت پس از اینکه آمریکا تحریم‌هایی علیه تجار و مقامات دولتی روسیه در ماه آوریل اعمال کرد، احتمالا بانک مرکزی روسیه از 150 میلیارد دلار دارایی آمریکاییش، حدود 85 میلیارد دلار را فروخته است.

    بنا بر تحلیل گلدمن ساچ، دونالد ترامپ بر استفاده از افزایش تعرفه یک جانبه و تحریم در دیپلماسی بین‌المللی تاکید دارد که بر کشورها از چین تا ایران تاثیر گذاشته است. هرچند این تغییر سه ماهه ممکن است یک روند غیرمنتظره موقتی باشد اما نشان‌دهنده وجود ریسکی در ادامه سلطه دلار بر ذخایر جهانی است که این ریسک در اثر تحریم‌های واشنگتن علیه کشورها ایجاد شده است.

    پاندل نوشت: «بانک مرکزی روسیه احتمالا در سه ماهه دوم سال بخش قابل توجهی از دارایی‌های بر پایه دلارش و شاید تمامی اوراق خزانه‌داری آمریکایش را فروخته و آنها را به اوراق بر پایه یورو و یوآن تبدیل کرده است... این اقدام را می‌توان دلیل کاهش بیش از نیمی از سهم دلار در ذخایر طی این سه ماهه به شمار آورد.»

    بنا بر اعلام صندوق بین‌المللی پول، در ماه سپتامبر، سهم دلار در ذخایر بانک‌های مرکزی جهان در سه ماهه دوم به 62.3 درصد کاهش یافته است درحالی‌که ذخایر یورو، ین و یوآن هرکدام افزایش یافته است.

    پاندل ادامه داد: «به نظر می‌رسد، ریسک تحریم‌ توضیح دهنده یک بخش قابل توجهی از این کاهش است... اگر مالکان ذخایر دیگر به مروز زمان چنین تغییراتی مانند بانک مرکزی روسیه ایجاد کنند، سهم دلار در ذخایر می تواند بیشتر کاهش یابد.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی