عصر بازار

در باب افزایش حجم پول در کشور؛

مصیبت نقدینگی

عصر اعتبار- جدید ترین آمارهای اقتصادی خبر از افزایش ۲۰.۵ درصدی نقدینگی در مقایسه با سال گذشته دارد. بر اساس آمارهای بانک مرکزی حجم نقدینگی در مرداد ماه به ۱۶۴۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مصیبت نقدینگی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل ا روزنامه ایران، بر اساس این آمار حجم نقدینگی در مرداد نسبت به تیرماه حدود 44هزار میلیارد تومان بیشتر شده است.

    بدهی بانکها به دولت مرکزی، کاهش نرخ سود بانکی، بدهی دولت به بانک مرکزی، کسب سودهای بیشتر از جمله مهم ترین دلایل افزایش نقدینگی عنوان شده است.
    شدت نوسانات در بازارهای طلا و سکه و ارز در چند ماه گذشته در کنار کاهش نرخ سود بانکی، سبب شده تا حجم بسیار زیادی از نقدینگی موجود در بانکها به سمت این بازارها روانه شود بنابراین نقدینگی در دست مردم هم زیادتر شد.
    مهم ترین ضرر افزایش حجم نقدینگی در اقتصاد بالا رفتن نرخ تورم است. از آنجاییکه نقدینگی قابلیت تورم زایی دارد هر گونه تغییر در میزان آن مستقیما بر گرانی کالا یا خدمات و در نهایت نرخ تورم در جامعه تاثیر گذار خواهد بود.
    کارشناسان بر رشد اقتصادی در کنار افزایش نقدینگی تاکید دارند و می گویند: اگر رشد اقتصاد همپای نقدینگی بالا نرود موجب تلاطم در بازارهای موازی مانند ارز و سکه، مسکن و حتی اقلام خوراکی شده و در نهایت منجر به افزایش تورم خواهد شد.

    رابطه نقدینگی و تورم
    رابطه نقدینگی و تورم آنجا پر رنگ می شود که کاهش ارزش پول ملی رقم می خورد. بدین معنی که هر چه نرخ نقدینگی در بازار بیشتر باشد به همان نسبت پول ملی هم بی ارزشتر خواهد شد. مانند همین وضعیت افزایش یکباره نرخ دلار تا 19 هزارتومان.
    به همین دلیل است که کنترل نقدینگی را وسیله ای برای رسیدن به اهداف نهایی اقتصاد ذکر می کنند.
    در چند ماه گذشته نقدینگی موجود در کشور به جای اینکه به سمت تولید حرکت کند روانه بازارهایی مانند طلا و سکه و ارز شده و این بازارها را ملتهب کرد. در حالی که می توان با کنترل این حجم نقدینگی و هدایت آن به سمت بخش تولید نه تنها تورم را مدیریت کرد که موجبات افزایش اشتغال و کاهش بدهی های خارجی نیز شد.

    اقدامات دولت برای کنترل نقدینگی
    هرچند دولت برای کنترل نقدینگی اقدام به پیش فروش سکه و خودرو کرده است با این حال میزان نقدینگی همچنان در حال رشد است.
    همچنین بانکها هم به تازگی برای جلوگیری از خروج سپرده ها و کنترل نقدینگی، اقدام به افزایش نرخ سود بانکی تا 23 درصد کرده اند. این اقدام برخی از بانکها بر خلاف دستورالعمل بانک مرکزی و شواری پول و اعتبار است که می تواند مطالبات جاری بانک‌ها را افزایش دهد.


    افزایش نقدینگی در کشور
    ضمن اینکه افزایش نرخ سود بانکی یک خطر برای بخش تولید هم به شمار می رود. سرمایه هایی که باید در بخش تولید و اشتغال هزینه شوند در سودای کسب سود بیشتر به سمت بانکها روانه شده و عملا دست تولید از منابع مالی و نقدینگی کوتاه خواهد ماند.
    یک کارشناس اقتصادی در باره خطرات افزایش نقدینگی در بازار با تاکید براینکه باید اقداماتی برای کنترل رشد نقدینگی انجام شود، می گوید: افزایش نقدینگی موقعی مسئله است که متناسب آن کالا و خدمات به صورت واقعی ایجاد نشود. وقتی نگرانی ایجاد می شود که نقدینگی بالا رود و واقعیتی در بخش اقتصاد نداشته باشیم.
    حسین عبده تبریزی با بیان اینکه نگران رشد تورمی هستیم، افزود: وقتی تورم زیاد شود عامه مردم هستند که متضرر می شوند چون مردم حجم بیشتری از تورم را تحمل می کنند.
    این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: با افزایش وام های بانکی هم، نقدینگی افزایش می یابد. ما در سال های آخر دولت دهم و دولت یازدهم نیز این وضعیت را داشتیم که بانک ها پرداخت هایی کردند که در توان بانک نبوده است و با خلق پول هایی که واقعیت نداشته بانک ها در مجموع کم آوردند و دست به دامن بانک مرکزی شده اند تا پایه پولی را افزایش دهند.
    بنابراین در شرایط کنونی اقتصاد کشور، اجرای دقیق سود بانکی در کنار توجه به نرخ رشد اقتصادی و همچنین کنترل تورم و هدایت سرمایه های سرگردان به سمت تولید و اشتغال می تواند نقدینگی در جامعه را کاهش و اقتصاد را شکوفا کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو