عصر بازار

بازار ارز به تحریم‌های آمریکا جواب معکوس داد؛

سورپرایز دلار برای نوسان‌گیران

عصر اعتبار- روز گذشته، بازار ارز به اخبار سیاسی توجهی نکرد و مسیر کم‌نوسان روزهای پیشین را ادامه داد. به گفته فعالان، نوسان‌گیران قصد داشتند با جوسازی پیرامون تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران قیمت‌ها را در مسیر صعودی قرار دهند، ولی بازار با خواست آنها همراه نشد و دلار از قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان ابتدای روز عقب‌نشینی کرد و بار دیگر به کانال ۱۳ هزار تومان بازگشت. خبر به تعویق افتادن تصمیم در مورد CFT در شورای نگهبان نیز نتوانست دلار را به مسیر افزایشی برگرداند.

سورپرایز دلار برای نوسان‌گیران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته، بازار ارز به تحریم‌های جدید آمریکا واکنش افزایشی نشان نداد تا بخشی از نوسان گیران را غافلگیر کند. در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را در ابتدای روز در محدوده 14 هزار و 400 تومان آغاز کرد که حدود 300 تومان بالاتر از روز سه‌شنبه بود. شروع افزایشی بازار حتی برخی معامله‌گران را به رشد بیشتر امیدوار کرد، ولی برخلاف انتظار آن‌ها بازار به سرعت هیجان خود را از دست داد و در مسیر عادی روزهای قبل قرار گرفت. تنها یک ساعت پس از شروع معاملات، قیمت دلار تا مرز 14 هزار و 100 تومان عقب نشینی کرد و پس از نزدیک شدن به مرز 14 هزار تومانی دامنه نوسانات بسیار کاهش یافت، به طوری که قیمت در نهایت ساعت 4 بعدازظهر روی عدد 13هزار و 950تومان به کار خود پایان داد. این قیمت 150 تومان کمتر از روز چهارم هفته بود. به گفته فعالان، در مقاطعی در بازه زمانی 2 تا 4 بعدازظهر حتی قیمت دلار به زیر دامنه 13 هزار و 900 تومانی رفت. روز گذشته ارزش دلار در شهرهای مرزی هرات و سلیمانیه نیز افت بیشتری را تجربه کرد و قیمت در این بازارها به کانال 13 هزار تومانی رفت. به گفته بخشی از فعالان، قیمت دلار در هرات تا محدوده 13 هزار و 500 تومان پایین رفت و در سلیمانیه قیمت این ارز روی محدوده 13 هزار و 800 تومان قرار گرفت. بخشی از بازیگران ارزی باور دارند، پایین بودن ارزش دلار در شهرهای مرزی موجب می‌شود که دلار از آن سوی مرزها به‌صورت قاچاق وارد بازار مشهد، کرمانشاه و تهران شود. از نظر آنها، این عامل در برخی مقاطع به افزایش عرضه در بازار داخلی و برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا کمک کرده است.
    دلایل بی‌محلی بازار به اخبار

    روز گذشته، به گفته بازیگران حاضر در بازار، دلار می‌توانست تحت‌تاثیر دو اتفاق سیاسی در مسیر نوسانی قرار بگیرد، ولی برخلاف رفتار این ارز در مقاطع گذشته که بیش از حد به اخبار سیاسی واکنش نشان می‌داد، در روز چهارشنبه، عکس‌العمل خاصی از سوی بازار نسبت به اخبار نشان داده نشد. اولین خبری که می‌توانست قیمت را از نظر معامله‌گران تحت‌تاثیر قرار دهد، تحریم‌های آمریکا بود. به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک‌‌های ملت، مهر اقتصاد، سینا، پارسیان، گروه صنعتی بهمن، تراکتورسازی ایران و شرکت فولاد مبارکه اصفهان را تحریم کرد. دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌ داری آمریکا (OFAC) اعلام کرد 20 نهاد و شرکت مرتبط با بنیاد تعاون بسیج از سوی این وزارتخانه مورد تحریم قرار گرفته است. دومین خبری که برخی نوسان گیران سعی داشتند پیرامون آن جوسازی کنند، اعلام خبر به تعویق افتادن تایید CFT در شورای نگهبان بود. با وجود این اخبار، بازار ارز واکنش افزایشی خاصی را به آنها نشان نداد. به گفته برخی فعالان، از آنجا  که تقاضای احتیاطی در بازار وجود ندارد، قیمت حتی تحت‌تاثیر اخبار سیاسی نیز توان رشد ندارد. به باور این دسته، افراد زیادی در قیمت‌های بالا اقدام به خرید دلار کرده‌اند و در شرایط فعلی ریالی ندارند که بار دیگر اقدام به خرید کنند. ازسوی دیگر، مردم عادی پس از کاهش قیمت اخیر، فعلا تمایل زیادی برای بازگشت به بازار ندارند، خصوصا آنکه دلار نتوانسته است از مرز 15 هزار تومانی عبور کند. در این میان، عده دیگری باور دارند، شرایط امنیتی حاکم بر بازار موجب شد که معاملات در بازار ارز راکد شود و قیمت نتواند نوسان خاصی را تجربه کند. گروه دیگری از معامله‌گران عرضه مناسب ارز را در کاهش نوسانات موثر می‌دانند. به گفته آنها در بازار به ارز مورد نیاز زائران اربعین پاسخ داده شده است. گروه دیگری معتقدند حواله درهم نیز در روزهای اخیر عرضه شده است. در مجموع برخی از بازیگران باتجربه بازار باور دارند، در شرایطی که تقاضای زیادی در بازار وجود ندارد، عرضه ارز نیز کمک کرده است که نوسانات ارزی کاهش پیدا کنند. همزمان با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر نزولی قرار گرفت. روز چهارشنبه(دیروز)، سکه تا کانال 4 میلیون و 400 هزار تومان نیز افزایش یافت ولی حدود ساعت 4 بعدازظهر روی عدد 4 میلیون و 300 هزار تومان به کار خود پایان داد. این قیمت 90 هزار تومان کمتر از قیمت روز سه‌شنبه بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی