عصر بازار

گمرک ایران اعلام کرد؛

لیست ۱۱ کالای اول وارداتی به کشور

عصر اعتبار- گمرک ایران جزییات واردات کالاهای اساسی را منتشر و اعلام کرد: در نیمه اول سال‌جاری بیش از ۳ هزار و ۷۲۰ تُن انواع دارو وارد کشور شده است.

لیست ۱۱ کالای اول وارداتی به کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، ذرت، برنج، دانه های روغنی، دارو، روغن های خوراکی، گوشت قرمز، کنجاله سویا، جو، کود، قند و شکر و گندم از جمله کالاهای اساسی که طی 6 ماه وارد شده است. ذرت در صدر کالاهای اساسی وارد شده و جو با بیشترین رشد ارزشی است.

    در شش ماه سال 97، واردات ذرت، دانه های روغنی، گوشت قرمز و جو افزایش داشته است. ذرت از جمله کالاهای اساسی است که رتبه نخست را در لیست کالاهای اساسی وارداتی را به خود اختصاص داده به طوری که طی شش ماهه اول سال‌جاری به میزان 4 میلیون و 156 هزار تن و به ارزش 972 میلیون دلار وارد کشورمان شده که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 17 و 19 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    برنج از دیگر کالاهای اساسی است که رتبه دوم را در لیست کالاهای اساسی دارد. این کالا طی مدت مذکور 939 هزار تن به ارزش 967 میلیون دلار وارد کشور شده است. دانه‌های روغنی با ارزش 822 میلیون و 195 هزار دلار در رتبه سوم لیست کالاهای اساسی وارداتی جای دارد حجم این کالا به میزان یک میلیون و 574 هزار تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 26 درصد و 31 درصد افزایش داشته است.

    دارو به ارزش 483 میلیون  دلار و با حجم 3 هزار و 720 تن طی شش ماهه اول سال‌جاری در ردیف چهارم کالاهای اساسی وارد شده به کشورمان جای دارد. روغن‌های خوراکی در ردیف پنجم لیست مذکور قرار گرفته و طی مدت مذکور 467 میلیون و 317 هزار دلار با حجم 561 هزار تن وارد کشور شده است.

    گوشت قرمز از دیگر کالاهای اساسی است که در ردیف ششم لیست کالاهای اساسی قرار گرفته و به ارزش 365 میلیون دلار و با حجم 72 هزار تن وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 17 و 36 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    براساس این گزارش طی مدت مذکور کنجاله سویا با میزان 536 هزار تن و ارزش 239 میلیون دلار در ردیف هفتم لیست کالاهای اساسی جای دارد. این گزارش می‌افزاید جو با میزان یک میلیون و 13 هزار تن به ارزش 218 میلیون و 572 هزار دلار هشتمین کالای اساسی وارداتی طی مدت مذکور است که بیانگر افزایش 20 درصد از نظر وزنی و 43 درصدی از حیث ارزش بوده است.

    کود در ردیف نهم از لیست کالاهای اساسی وارداتی جای گرفته است که وزن این کالا 186 هزار تن و ارزش آن 101 میلیون و 595 هزار دلار بوده است. بنا بر این گزارش، قند و شکر با حجم 88 هزار تن و به ارزش 41 میلیون دلار ردیف دهم از لیست کالاهای اساسی وارداتی را به خود اختصاص داده است.

    نکته قابل توجه اینکه گندم با واردات 197 تن و ارزش 87 هزار دلار در ردیف یازدهم کالای اساسی وارداتی بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش صد درصدی از نظر وزنی و 99 درصدی از نظر ارزش همراه بوده و می‌توان گفت به خودکفایی گندم رسیده‌ایم.

    در گزارش گمرک آمده است: روزانه بیش از 4 هزار اظهار در گمرکات صورت می گیرد و فقط توقف دو درصد از کالاها در گمرک بیش از معمول است و 90 درصد کالاهایی که وارد گمرک می شوند در کمتر از سه روز ترخیص می شوند.   همچنین نباید توقف کالاها در گمرک به دلایل دیگر را به مسائل گمرکی ربط دهیم زیرا گمرک تابع بخشنامه های دیگر دستگاه هاست.

    فرود عسگری؛ رییس کل گمرک ایران در هفته های گذشته دستور ترخیص سریع و حمل یکسره کالاهای اساسی و ضروری از گمرک به کارخانه ها را به گمرکات کشور اعلام کرده و با پیگیری های رییس کل گمرک ایران خدمات شبانه روزی و 24 ساعته گمرک در شرایط ویژه اقتصادی به کالاهای اساسی در گمرکات مهم کشور صورت می گیرد و روند ترخیص این کالاها به صورت لحظه ای به کمک سامانه جامع گمرکی در مرکز پایش دفتر واردات گمرک رصد می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو