عصر بازار

رییس اتاق ایران مطرح کرد:

مثلث اثرگذار دولت، دانشگاه و بخش خصوصی

عصر اعتبار- رییس اتاق ایران در یادداشتی نوشت: مثلت دولت، بخش دانشگاهی و بخش خصوصی، نقطه مطلوب تصمیم‌گیری‌های اقتصادی است؛ چراکه قرار گرفتن علم و عمل در کنار سیاست‌گذاران می‌تواند به تصمیم‌های کارساز منتهی شود.

مثلث اثرگذار دولت، دانشگاه و بخش خصوصی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایبِنا، غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران در یادداشتی نوشت: رهبر معظم انقلاب ماه گذشته در نشست با رئیس‌جمهور محترم و اعضای هیات دولت فرمودند: «دولت، سخنان اتاق بازرگانی را بخواند، بشنود و ببیند.» این موضوع حاکی از این بود که اولاً رهبر معظم انقلاب به این نکته توجه دارند که نظرات فعالان اقتصادی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کارساز باشد و دوما حضور نظرات بخش خصوصی و اتاق بازرگانی را در تصمیم‌گیری‌ها غائب دیده‌اند که بر چنین مسئله‌ای تأکید داشته‌اند. مقام معظم رهبری علاوه بر این، بر ضرورت توجه به نظرات اقتصاددانان کشور نیز تاکید داشته‌اند.

    مقام‌ معظم رهبری به تازگی بار دیگر بر همین دو نکته تاکید کردند و از دولت محترم خواستند هم به نظرات اقتصاددانان توجه کنند و هم به نظرات بخش خصوصی. این مثلت، یعنی مثلث دولت، بخش دانشگاهی و بخش خصوصی، نقطه مطلوب تصمیم‌گیری‌های اقتصادی است چراکه قرار گرفتن علم و عمل در کنار سیاست‌گذاران می‌تواند به تصمیم‌های کارساز اقتصادی منتهی شود.

    این باید نقطه آغازی برای تصمیم‌گیران اقتصادی باشد که همراهی دو قطب بخش خصوصی و بخش دانشگاهی در سیاست‌گذاری‌ها را مدنظر قرار دهند. البته در مقابل، بخش دانشگاهی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به نمایندگی از بخش خصوصی هم باید رسالت سنگین‌تری را احساس کنند و میزان مشارکت خود را در این زمینه افزایش دهند.

    امیدواریم که تصمیم‌گیران محترم، این توصیه مقام معظم رهبری را به‌عنوان یک تکلیف در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی مورد توجه قرار دهند. ما آمادگی کامل داریم که به‌طور منصفانه و مشفقانه، هم نقد خود را به سمع و نظر اعضای دولت برسانیم و هم آنچه در صحنه عمل می‌دانیم که می‌تواند در اقتصاد کشور اثر مثبت و قابل‌توجهی داشته باشد را به تصمیم‌گیران کشور اعلام کنیم. دولت و بخش خصوصی باید در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی مکمل یکدیگر باشند. در این صورت، هم تصمیم درست‌تری اتخاذ می‌شود و هم در اجرای آن تصمیم، با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد.

    اینک بیش از هر زمان دیگری نیازمند این هستیم که در کنار هم به‌صورت مکمل در مسائل اقتصادی کشور تلاش‌های سازنده‌ای را دنبال کنیم. در غیر اینصورت، باید گفت بیش از گذشته نااطمینانی و بی‌اعتمادی به آینده تقویت خواهد شد و فعالیت‌های اقتصادی از نشاط خواهد افتاد. در چنین شرایطی بسیاری از کسانی که در طول سالیان دراز تلاش کرده‌اند و تجربیات بزرگی اندوخته‌اند، به حاشیه فعالیت‌های اقتصادی رانده خواهند شد. بدون شک، این مسئله برای کشور صدمه بسیار بزرگی است. امید است همه فعالان و دست‌اندرکاران اقتصادی کشور به این موقعیت خطیر توجه جدی داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی