عصر بازار

روش جدید صادرکنندگان متخلف برای نیاوردن ارز حاصل از صادرات

عصر اعتبار- رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: متخلفان برای اینکه ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برنگردانند با کارت های یک بار مصرف کالا صادر می‌کنند.

روش جدید صادرکنندگان متخلف برای نیاوردن ارز حاصل از صادرات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، محمد لاهوتی امروز در نشست خبری در اتاق بازرگانی ایران به مناسبت روز ملی صادرات اظهار کرد: امروز با کارت های یک بار مصرف کالا به هر میزان صادر میشود و دولت نیز از آنها تعهد می گیرد که باید ارز حاصل از صادرات خود را بازگردانند این درحالی است که وارد کنندگان کالا از این روش به درستی مورد شناسایی قرار نمی گیرند.

    وی افزود: این افراد محصول کشاورزان را خریداری و با کارت یک بار مصرف صادر می‌کنند درحالی که می توان برای صادرات مستقیم از ظرفیت تشکل ها استفاده کرد و صادرات و واردات را به صورت تخصصی انجام داد‌.

    رییس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: در سال جاری پیش بینی شده است که صادرات کشور به 47 هزار تن تا 50 هزار تن برسد.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: تراز تجاری ایران در نیمه اول امسال با 940 میلیون دلار مثبت شده و کشور عراق تبدیل به دومین شریک تجاری ایران شده است.

    وی افزود: در این مدت شاهد صادرات کمتر به کشورهای اروپایی هستیم که البته بیشتر تحت تاثیر تحریمهایی بوده که اعمال خواهد شد.

    * صادر کنندگان ارز خود را به کشور برگرداندند اما تحریم‌ها اجازه دیده شدن آن را نداده است

    لاهوتی گفت: ارز نیمایی در این مدت جذابیت برای واردات را بالا برده است به طوری که تاکنون براساس آمارهای اعلامی 56.5 میلیارد یورو ثبت سفارش تا پایان مهرماه شده است که البته این به معنای واردات قطعی آنها و اختصاص ارز نیست اما نشانگر تقاضای بیش از سال گذشته است.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران  افزود: قوانین و بخشنامه‌‌های خلق‌الساعه دولت دوازدهم محدودیت‌ها و موانع صادراتی، بازگشت ارز حاصل از صادرات، بویژه برای کشورهای عراق و افغانستان مشکلات زیادی پیش روی صادرات کشور ایجاد کرده و به نوعی تهدیدی برای صادرات به حساب می‌آید.

    وی گفت: ما از بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور دفاع می‌کنیم و معتقدیم منابع حاصل از صادرات حتما باید منافع خود را به اقتصاد کشور برساند، اما صادرکنندگان نیز تا به امروز ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برگردانده‌اند و اگر مستندات یا روش‌هایی از سوی دولت اعمال نشده که به وضوح آن را نشان دهد دلیل آن تحریمهای بانکی است که نتوانسته‌ایم از روشهای بانکی استفاده کنیم.

    لاهوتی افزود: نرخ پایه صادراتی یکی از معضلات پیش روی صادرکنندگان به حساب می‌آید و شرایط برای استفاده از کارتهای یکبارمصرف مهیا می‌شود که این امر موجب شده صادرکنندگان شفاف و سیستماتیک با مشکل مواجه باشند.

    وی گفت: از 21 فروردین‌ماه امسال کنفدراسیون صادرات ایران از طریق مکاتبات متعدد در مورد بخشنامه‌های دولت پیشنهادات و نقدهای زیادی را حتی مستقیم به معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت و دیگر مسئولان ابراز کرده که برخی از آنها نیز منجر به نتیجه و اصلاحات لازم شده است.

    * ارز 5 نرخی شده است

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران  امروز بیش از 5 نرخ در اقتصاد کشور برای ارز وجود دارد در حالی که صادرات کشور با ارز نرخ 4 و 5 تامین می‌شود و بانک مرکزی می‌خواهد ارز با نرخ دولتی ارائه دهد که این امر باعث می‌شود صادرکننده فرصت حضور در بازار را از دست بدهد زیرا با تجارتی که 40 درصد ضرر به همراه دارد ادامه صادرات ممکن نیست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی