عصر بازار

پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی جهان

عصر اعتبار- در این مقاله لیست ۲۰ فیلم پرفروش جهان را به ترتیب از کمترین میزان فروش به بیشترین میزان فروش بررسی کرده‌ایم. ذکر این نکته الزامی است که برای بررسی میزان فروش فیلم‌ها در سراسر جهان از ارقام فروش بدون در نظر گرفتن نرخ تورم استفاده شده است.

پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبر فوری، در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های جهان «تبدیل‌شوندگان: نیمه تاریک ماه» (Transformers: Dark of the Moon) با فروش جهانی 1 میلیارد و 124 میلیون دلار در رده بیستم و «آواتار» با فروش 2 میلیارد و 788 میلیون دلار در رده نخست قرار دارند. آواتار (Avatar) ساخته جیمز کامرون بدون در نظر گرفتن نرخ تورم پرفروش‌ترین فیلم سینمایی جهان است.

    20- Transformers: Dark of the Moon

    کارگردان: Michael Bay
    بازیگران: Shia LaBeouf, Rosie Huntington-Whiteley, Josh Duhamel
    سال تولید: 2011
    بودجه: 195 میلیون دلار
    میزان فروش جهانی: 1 میلیارد و 124 میلیون دلار

    این فیلم سینمایی سومین قسمت از مجموعه تبدیل‌شوندگان و یک اکشن علمی-تخیلی است. اولین قسمت این مجموعه با نام «تبدیل‌شوندگان» سال 2007 اکران شد و قسمت پنجم یعنی «تبدیل‌شوندگان: آخرین شوالیه» سال 2017 روی پرده رفت. همچنین فیلم سینمایی «بامبلبی» به عنوان یک اسپین‌آف این مجموعه در اواخر سال 2018 اکران می‌شود.

    تبدیل‌شوندگان در اساس نوعی اسباب‌بازی بودند که توسط شرکت آمریکایی Hasbro تولید می‌شدند اما محبوبیت‌ آن‌ها باعث شد به حوزه‌های مختلفی رسانه‌ای و هالیوود کشیده شوند و نهایتا شاهد ساخت یک مجموعه فیلم از آن‌ها هم باشیم.

    تبدیل‌شوندگان: نیمه تاریک ماه، سومین قسمت این مجموعه و ادامه دهنده قسمت دوم « تبدیل‌شوندگان: انتقام شکست‌خوردگان» است. وقایع فیلم سه سال پس از وقایع قسمت قبلی اتفاق می‌افتند. فیلم جنگ و رقابت میان دسپتیکن‌ها و اتوبات‌ها برای تصاحب یک سفینه فضایی در کره ماه و پی‌بردن به وجوه اسرارآمیز آن را روایت می‌کند. تبدیل‌شوندگان: نیمه تاریک ماه دومین فیلم پرفروش سال 2011 (بعد از «هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت دوم» که فیلم دهم همین لیست است) بود.

    گرچه تبدیل‌شوندگان: نیمه تاریک ماه در ایالات متحده آمریکا موفق‌ترین قسمت این مجموعه نبود اما به دلیل فروش موفق خارجی در عمل به پرفروش‌ترین قسمت این مجموعه در سرتاسر جهان تبدیل شد.
    19- Captain America: Civil War

    کارگردان: Anthony Russo, Joe Russo
    بازیگران: Chris Evans, Robert Downey Jr., Scarlett Johansson
    سال تولید: 2016
    بودجه: 250 میلیون دلار
    میزان فروش جهانی: 1 میلیارد و 153 میلیون دلار

    فیلم سینمایی « کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» یک اثر ابرقهرمانی است که بر پایه شخصیت‌های جهان سینمایی مارول ساخته شده. این اثر سینمایی ادامه فیلم کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو ساخته سال 2011 و کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان ساخته سال 2014 است. کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی، سیزدهمین فیلم جهان سینمایی مارول به حساب می‌آید که توسط برادران روسو (آنتونی روسو و جوزف وی. روسو) کارگردانی شده.

    کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی چه در داخل ایالات متحده و چه بیرون از آن نسبت به دو قسمت دیگر مجموعه فروش بیشتری داشت؛ در واقع مجموع فروش دو قسمت قبل در سراسر جهان روی هم از کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی کمتر بود. این ساخته برادران روسو شرایطی را نمایش می‌دهد که به دلیل برخی دخالت‌های سیاسی انجام شده و تصمیم سازمان‌های بین‎المللی جهت نظارت بر فعالیت‌های انتقام‌جویان؛ بین انتقام‌جویان اختلاف ایجاد شده است و «جنگ داخلی» اشاره به همین موضوع دارد.
    18- Minions

    کارگردان: Pierre Coffin, Kyle Balda
    بازیگران: Sandra Bullock, Jon Hamm, Michael Keaton
    سال تولید: 2015
    بودجه: 74 میلیون دلار
    میزان فروش جهانی: 1 میلیارد و 159 میلیون دلار

    مینیون‌ها یک انیمیشن کمدی است که کارکرد یک اسپین‌آف و همچنین نوعی پیش‌درآمد را برای مجموعه «من نفرت‌انگیز» (Despicable Me) دارد. فیلم به روایت سرگذشت مینیون‌ها می‌پردازد. موجودات زرد کوچکی که به اربابان تبه‌کار خدمت می‌کنند. مینیون‌ها پس از یک دوره افسردگی به دلیل نبود یک ارباب تبه‌کار جدید، سفری سه‌نفره را برای یافتن یک ارباب دیگر آغاز می‌کنند و در ماجراهای جدیدی درگیر می‌شوند.

    مینیون‌ها یک موفقیت تجاری بزرگ برای استودیوی سازنده به حساب می‌آید. فیلمی که پس از «شگفت‌انگیزان 2» و «منجمد» پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ است و در عین حال پرفروش‌ترین انیمیشنی است که توسط استودیویی به جز دیزنی تولید شده است. قرار است در سال 2020 یک دنباله برای این فیلم ساخته شود.
    17- Iron Man 3

    کارگردان: Shane Black
    بازیگران: Robert Downey Jr., Gwyneth Paltrow, Don Cheadle
    سال تولید: 2013
    بودجه: 200 میلیون دلار
    میزان فروش جهانی: 1 میلیارد و 215 میلیون دلار

    مرد آهنی 3 یکی دیگر از آثار ابرقهرمانی پرفروش تاریخ است که بر پایه شخصیت‌های جهان مارول بنا شده است. هفتمین فیلم جهان سینمایی مارول و ادامه فیلم‌های مرد آهنی و مرد آهنی 2 است که از نظر فروش نیز نسبت به دو اثر دیگر عملکرد موفق‌تری داشت (حتی با وجود در نظر گرفتن نرخ تورم در قیمت بلیت‌ها). همچنین مرد آهنی 3 پنجمین فیلم پرفروش جهان سینمایی مارول هم به حساب می‌آید.

    در مرد آهنی 3 تونی استارک پس از مجموعه‌ای از عملیات‌های خرابکارانه که توسط تروریستی به نام ماندارین انجام می‌شود سفری را برای مبارزه با این تروریست و سامان‌دادن به وضعیت جهان آغاز می‌کند.
    16- Incredibles 2

    کارگردان: Brad Bird
    بازیگران: Craig T. Nelson, Holly Hunter, Sarah Vowell
    سال تولید: 2018
    بودجه: 200 میلیون دلار
    میزان فروش جهانی: 1 میلیارد و 221 میلیون دلار

    شگفت‌انگیزان 2 یکی از انیمیشن‌های موفق سال 2018 است که توسط پیکسار (زیرمجموعه والت دیزنی) ساخته شد و دومین فیلم مجموعه شگفت‌انگیزان بود. دراین قسمت از مجموعه خانواده پار قصد دارند اعتماد عمومی به ابرقهرمان‌ها را باز گردانند و در عین حال زندگی خانوادگی خود را نیز در کنار وظایف ابرقهرمانی‌شان سامان دهند.

    شگفت‌انگیزان 2 موفقیت تجاری فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد. این اثر استودیوی پیکسار یکی از پرفروش‌های سال 2018 بود و به دومین انیمیشن پرفروش تاریخ بعد از انیمیشن منجمد، تبدیل شد. پیش از انتشار فیلم یک تریلر 53 ثانیه از آن منتشر شد که ظرف 24 ساعت اول 113 میلیون‌بار دیده شد تا رکورد پربازدیدترین تریلر یک انیمیشن هم در اختیار شگفت‌انگیزان 2 قرار بگیرد.
    15- The Fate of the Furious

    کارگردان: F. Gary Gray
    بازیگران: Vin Diesel, Dwayne Johnson, Jason Statham
    سال تولید: 2017
    بودجه: 250 میلیون دلار
    میزان فروش جهانی: 1 میلیارد و 236 میلیون دلار

    سرنوشت خشمگین یک فیلم اکشن و هشتمین فیلم در مجموعه «سریع و خشمگین» است. در این قسمت از مجموعه زنی تبهکار دومنیک تورتو را در شرایطی بحرانی قرار می‌دهد، به شکلی که او در عمل مقابل اعضای گروه قرار می‌گیرد. کل گروه در یک شرایط سخت باید راهی برای مقابله با بحران پیش‌آمده پیدا کنند.

    سرنوشت خشمگین چندان منتقدان را راضی نکرد و انتقادات زیادی نیز نسبت به خط داستانی این اثر سینمایی مطرح شد. با این وجود فروش فیلم در سراسر جهان برای فیلم یک موفقیت تجاری قابل‌توجه ایجاد کرد. این فیلم سینمایی دومین فیلم پرفروش مجموعه سریع و خشمگین شد. در عین حال این اثر سینمایی در مقایسه با سایر فیلم‌های مجموعه کمترین میزان فروش داخل ایالات متحده را داشت به شکلی که صرفا 18 درصد فروش فیلم داخلی و نزدیک به 82 درصد فروش در کشورهای دیگر رقم خورد.
    14- Beauty and the Beast

    کارگردان: Bill Condon
    بازیگران: Emma Watson, Dan Stevens, Luke Evans
    سال تولید: 2017
    بودجه: 160 میلیون دلار
    میزان فروش جهانی: 1 میلیارد و 263 میلیون دلار

    دیو و لبر بازسازی لایو-اکشن انیمیشن معروف دیزنی به همین نام است که در سال 1991 ساخته شده بود. این فیلم سینمایی موزیکال به دلیل وفاداری به انیمیشن، بازی‌ها و سبک بصری در مجموع رضایت نسبی را در منتقدان ایجاد کرد. دیو و دلبر یکی از محصولات موفق سال 2017 بود به شکلی که پس از جنگ ستارگان: آخرین جدای پرفروش‌ترین فیلم سال لقب گرفت. این فیلم سینمایی با سرنوشت خشمگین رقابتی نزدیک داشت و صرفا بخاطر حدود 27 میلیون دلار فروش بیشتر در رده 14 پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار گرفته است.

    موفقیت دیو و دلبر باعث شده دیزنی به فکر ساختن فیلم‌های لایو-اکشن بیشتری از انیمیشن‌های معروفش باشد و در همین راستا ساخت یک فیلم لایو- اکشن از انیمیشن محبوب علاءالدین را هم کلید زد.
    13- Frozen

    کارگردان: Chris Buck, Jennifer Lee
    بازیگران: Kristen Bell, Idina Menzel, Jonathan Groff
    سال تولید: 2013
    بودجه: 150 میلیون دلار
    میزان فروش جهانی: 1 میلیارد و 276 میلیون دلار

    منجمد پرفروش‌ترین انیمیشن کل تاریخ سینما است که توسط والت دیزنی ساخته شده است. موفقیت گسترده این انیمیشن باعث شده در رده‌بندی پرفروش‌ترین‌ها حتی از چندین اثر ابرقهرمانی محبوب نیز جلو بزند. پنجاه و سومین انیمیشن دیزنی از «ملکه برفی» نوشته هانس کریستین آندرسن الهام‌گرفته شده است. داستان یک شاهزاده شجاع است که با چند همراه وفادار برای یافتن خواهرش روانه سفر می‌شود. قدرت یخی خواهر او، سهوا قلمرو این شاهزاده را در سرما و زمستانی ابدی فرو برده است.

    این فیلم سینمایی پرفروش‌ترین فیلم سال 2013 نیز لقب گرفت. در عین حال فروش فیلم در ژاپن نیز جالب توجه بود. بیشترین فروش منجمد در یک کشور خارجی در ژاپن و به میزان 249 میلیون دلار بود. منجمد در مراسم اسکار هم عملکرد درخشانی داشت و توانست دو جایزه اسکار بهترین انیمیشن و بهترین ترانه را به خود اختصاص دهد.
    12- Jurassic World: Fallen Kingdom

    کارگردان: J. A. Bayona
    بازیگران: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Rafe Spall
    سال تولید: 2018
    بودجه: 170 میلیون دلار
    میزان فروش جهانی: 1 میلیارد و 305 میلیون دلار

    «دنیای ژوراسیک: قلمروی سقوط کرده» یک فیلم علمی‌ تخیلی آمریکایی است که ادامه فیلم دنیای ژوراسیک (ساخته شده در سال 2015) به حساب می‌آید و پنجمین فیلم مجموعه پارک ژوراسیک است. کالین ترورو نویسنده و کارگردان فیلم دنیای ژوراسیک در این اثر هم در نقش فیلم‌نامه‌نویس ظاهر شده و با درک کانولی یکی دیگر از نویسندگان فیلم قبلی همکاری داشته است. ساخت این اثر سینمایی را خوان آنتونیو بایونا کارگردان اسپانیایی که بیشتر بخاطر ساخت فیلم ترسناک یتیم‌خانه معروف است، برعهده دارد.

    ماجرای «دنیای ژوراسیک: قلمروی سقوط کرده» در شرایطی رخ می‌دهد که آتشفشان خاموش جزیره فعال شده و اون در کنار کلیر تلاش می‌کنند باقی‌مانده دایناسورها را از خطر انقراض نجات دهند. این اثر سینمایی دومین فیلم پرفروش مجموعه پارک ژوراسیک بعد از فیلم دنیای ژوراسیک ساخته سال 2015 است.
    11- Star Wars: The Last Jedi

    کارگردان: Rian Johnson
    بازیگران: Mark Hamill, Carrie Fisher, Adam Driver
    سال تولید: 2017
    بودجه: 317 میلیون دلار
    میزان فروش جهانی: 1 میلیارد و 332 میلیون دلار

    جنگ ستارگان یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌ فیلم‌های تاریخ سینما است. در این لیست هم شاهد حضور دو فیلم از این مجموعه در رتبه‌های یازدهم و سوم پرفروش‌ترین‌های تاریخ هستیم. فیلم سینمایی «جنگ ستارگان: آخرین جدای» هشتمین اثر مجموعه جنگ ستارگان و دومین فیلم از سومین سه‌گانه این مجموعه است. این فیلم سینمایی پس از موفقیت فوق‌العاده «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» ساخته و اکران شد. گرچه این فیلم نتوانست رکورد اثر قبلی را بشکند اما در جایگاه خود کاملا موفق عمل کرد و فروشی خیره‌کننده داشت.

    جنگ ستارگان: آخرین جدای در مجموع رضایت منتقدان آمریکایی را به دست آورد و در کنار تصاحب جایگاه دومین فیلم پرفروش مجموعه جنگ ستارگان، پرفروش‌ترین فیلم سال 2017 شد.
    10- Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2

    کارگردان: David Yates
    بازیگران: Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson
    سال تولید: 2011
    بودجه: 250 میلیون دلار (به همراه بودجه قسمت اول)
    میزان فروش جهانی: 1 میلیارد و 341 میلیون دلار

    «هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت دوم» قسمت دوم از فیلم هری پاتر و یادگاران مرگ محصول سال 2010 است که یک سال بعد از این فیلم اکران شد و به موفق‌ترین فیلم این مجموعه از نظر تجاری تبدیل شد.

    قسمت دوم هری پاتر و یادگاران مرگ هشتمین و آخرین قسمت از مجموعه فیلم‌های هری‌ پاتر بود که از سال 2001 و با ساخت فیلم «هری پاتر و سنگ جادو» آغاز شد. عمده فروش این فیلم سینمایی بیرون از ایالات متحده آمریکا به دست آمد به شکلی که 28.4 درصد از درآمد فیلم از ایالات متحده آمریکا و باقی آن در سایر کشورهای جهان رقم خورد. این درصد کمترین میزان فروش یکی از فیلم‌های مجموعه هری پاتر در داخل آمریکا است.
    9- Black Panther

    کارگردان: Ryan Coogler
    بازیگران: Chadwick Boseman, Michael B. Jordan, Lupita Nyong’o
    سال تولید: 2018
    بودجه: 200 میلیون دلار
    میزان فروش جهانی: 1 میلیارد و 347 میلیون دلار

    پلنگ سیاه براساس کاراکتری از مجموعه کاراکترهای مارول کامیکس به همین نام ساخته شده است. در این اثر سینمایی تچالا، پادشاه واکاندا در نقش پلنگ سیاه باید برسر تصاحب پادشاهی با دشمنانی سرسخت مواجه شود.

    این اثر ابرقهرمانی یکی از آثار پرفروش و موفق مارول بود که در سال 2018 اکران شد. این فیلم سینمایی تحسین‌شده‌ترین فیلم جهان سینمایی مارول از نظر منتقدان است و عملکرد تجاری موفقی هم داشت. پلنگ سیاه تا حد زیادی بخاطر سبک متفاوت در کنار نقش‌های منفی جذاب، پیچیده و همراهی‌برانگیز توسط منتقدین تحسین شد و بعضی از نقدنویس‌های هوادار فیلم آن را بهترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ هم نامیده‌اند.
    8- Avengers: Age of Ultron

    کارگردان: Joss Whedon
    بازیگران: Robert Downey Jr., Chris Hemsworth, Mark Ruffalo
    سال تولید: 2015
    بودجه: 250 میلیون دلار
    میزان فروش جهانی: 1 میلیارد و 405 میلیون دلار

    فیلم سینمایی «انتقام‌جویان: عصر اولتران» دنباله‌ای بود بر فیلم «انتقام‌جویان» که سال 2012 ساخته شد. هر دوی این فیلم‌ها را جاس ویدن (Joss Whedon) کارگردانی کرد و هر دو هم بسیار پرفروش بودند به شکلی که تقریبا روی هم چیزی حدود 3 میلیارد دلار فروختند. این دو اثر عملا مهم‌ترین فیلم‌هایی هستند که ویدن کارگردانی کرده اما او را با نویسندگی در انیمیشن داستان اسباب‌بازی هم به‌خاطر می‌آوریم.

    با وجود فروش خوب و محبوبیت میان مردم، انتقام‌جویان: عصر اولتران به عنوانی اثری نسبتا ضعیف‌تر از انتقام‌جویان ساخته سال 2012 ارزیابی شد. به باور منتقدان با وجود افزودن شخصیت‌ها و روابط بیشتر میان آن‌ها در فیلم‌نامه، این اثر نتوانست جذابیت و قدرت عنوان قبلی مجموعه را حفظ کند. گرچه مخاطبان فیلم را پسندیدند و فیلم یکی از عناوین پرفروش سال 2015 بود اما در حوزه فروش نیز نتوانست به پای انتقام‌جویان سال 2012 برسد.
    7- Furious 7

    کارگردان: James Wan
    بازیگران: Vin Diesel, Paul Walker, Dwayne Johnson
    سال تولید: 2015
    بودجه: 190 میلیون دلار
    میزان فروش جهانی: 1 میلیارد و 516 میلیون دلار

    خشن 7 پرفروش‌ترین فیلم مجموعه «سریع و خشن» است که از سال 2001 آغاز شده. این لقب با در نظر گرفتن تورم هم در اختیار همین عنوان قرار دارد. خشن 7 هم مانند فیلم سرنوشت خشمگین در فروش چشمگیر خود اتکای زیادی به فروش جهانی داشت و صرفا 353 میلیون دلار از فروش 1 میلیارد و 516 میلیون دلاری فیلم در ایالات متحده بود. چین در شکل دادن این حجم از فروش نقشی کلیدی داشت به شکلی که بیش از 390 میلیون دلار فروش فیلم در چین رخ داد؛ رقمی که حتی از فروش فیلم در آمریکا هم بیشتر بود. موضوعی که چند سال بعد در اکران فیلم سرنوشت خشمگین هم به شکلی شدیدتر تکرار شد و فروش در چین حتی با اختلاف بیشتری بیش از فروش فیلم در ایالات متحده بود.

    از دلایل فروش گسترده و چشم‌گیر این فیلم‌ها در کشور چین می‌توان به حضور China Film به عنوان یکی از تولیدکنندگان اثر اشاره کرد. این غول چینی بزرگترین و بانفوذترین شرکت فیلم چین است و به دولت تعلق دارد. تقریبا حدود 33 درصد از کل بازار توزیع چین در اختیار این شرکت است و علاوه بر داشتن سالن‌های متعدد، دارای نوعی از انحصار در بازار چین است. با در نظر داشتن مجموعه این عوامل می‌توان به دلیل فروش عجیب و غریب فیلم‌هایی که China Film در آن‌ها به عنوان تولیدکننده حضور دارد پی برد.
    6- The Avengers

    کارگردان: Joss Whedon
    بازیگران: Robert Downey Jr., Chris Evans, Mark Ruffalo
    سال تولید: 2012
    بودجه: 220 میلیون دلار
    میزان فروش جهانی: 1 میلیارد و 519 میلیون دلار

    انتقام جویان یک اثر ابرقهرمانی و ششمین فیلم در جهان سینمایی مارول بود و اولین فیلم در این جهان سینمایی بود که بیش از 1 میلیارد دلار فروخت. مجموعه انتقام جویان نیز با ساخت همین فیلم در سال 2012 آغاز شد.

    یکی از نقاط قوت واقعی جهان سینمایی مارول انتقام جویان بود که هم کل مجموعه را از نظر مالی تقویت کرد و هم مورد رضایت نسبی منتقدان قرار گرفت. انتقام جویان در زمان اکران خود یک فیلم رکوردشکن بود و موفق شد به پرفروش‌ترین فیلم سال بدل شود. فیلم سینمایی انتقام جویان روایتگر گرد هم آمدن و اتحاد چندین ابرقهرمان برای رویارویی با لوکی و نجات بشریت است.
    5- Jurassic World

    کارگردان: Colin Trevorrow
    بازیگران: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Vincent D’Onofrio
    سال تولید: 2015
    بودجه: 150 میلیون دلار
    میزان فروش جهانی: 1 میلیارد و 672 میلیون دلار

    فیلم سینمایی دنیای ژوراسیک یک اثر علمی-تخیلی است که در سال 2015 اکران شد. این فیلم سینمایی وقایعی را روایت می‌کند که 22 سال پس از فیلم پارک ژوراسیک در جریان است. دنیای ژوراسیک چهارمین و موفق‌ترین عنوان مجموعه پارک ژوراسیک از نظر تجاری است. حدود 39 درصد از درآمد این مجموعه داخل ایالات متحده آمریکا به دست آمد که در مقایسه با سایر عناوین مجموعه نشانگر موفقیت فیلم در بازار آمریکا هم هست.

    این اثر سینمایی دومین فیلم پرفروش سال 2015 پس از فیلم جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد لقب گرفت. از دیگر رکوردهای فروش فیلم می‌توان به شکستن رکورد افتتاحیه یک فیلم در فصل تابستان اشاره کرد که در اختیار دنیای ژوراسیک است.
    4- Avengers: Infinity War

    کارگردان: Anthony Russo, Joe Russo
    بازیگران: Robert Downey Jr., Chris Hemsworth, Mark Ruffalo
    سال تولید: 2018
    بودجه: 316 میلیون دلار
    میزان فروش جهانی: 2 میلیارد و 47 میلیون دلار

    انتقام‌جویان: جنگ ابدیت فیلمی ابرقهرمانی در جهان سینمای مارول، دنباله دو اثر دیگر از همین مجموعه است و توسط برادران روسو کارگردانی شده. در این اثر سینمایی انتقام‌جویان و متحدان‌شان باید با نشان دادن هر تلاشی تانوس را شکست دهند تا از نابودی جهان جلوگیری کنند. این اثر پرفروش‌ترین فیلم ابرقهرمانی کل تاریخ، پرفروش‌ترین فیلم جهان سینمایی مارول و پرفروش‌ترین فیلم مجموعه فیلم‌های انتقام‌جویان است.

    گرچه انتقام‌جویان نتوانست از نظر فروش داخل ایالات متحده رتبه پلنگ سیاه را در سال 2018 به دست بیاورد اما از نظر فروش در سراسر جهان، پرفروش‌ترین اثر سینمایی سال 2018 به حساب می‌آید. رکوردهای فروش این اثر ابرقهرمانی به همین‌جا ختم نمی‌شود. انتقام‌جویان: جنگ ابدیت رکورد بزرگترین و پرفروش‌ترین افتتاحیه یک فیلم در تاریخ سینما را هم شکست. نهایتا باید به این نکته هم اشاره کنیم که این اثر سینمایی در میان 4 فیلمی قرار دارند که در تاریخ سینما موفق شده‌اند بیش از 2 میلیارد دلار بفروشند.
    3- Star Wars: The Force Awakens

    کارگردان: J. J. Abrams
    بازیگران: Harrison Ford, Mark Hamill, Carrie Fisher
    سال تولید: 2015
    بودجه: 245 میلیون دلار
    میزان فروش جهانی: 2 میلیارد و 68 میلیون دلار

    «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» هفتمین و پرفروش‌ترین فیلم در کل مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان و پرفروش‌ترین فیلم سال 2015 است. در کنار این رکوردها، جنگ ستارگان: نیرو بر می‌خیزد با فروشی در حدود 937 میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم داخل ایالات متحده آمریکا در کل تاریخ به حساب می‌آید. فیلم‌های اول و دوم این لیست یعنی تایتانیک و آواتار رتبه‌های بهتر خود را مدیون فروش خود در سراسر جهان هستند و نسبت به نیرو بر می‌خیزد در ایالات متحده فروش کمتری داشته‌اند.

    در عین حال جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد تنها عنوان از مجموعه جنگ ستارگان است که توانسته به فروش جهانی بیش از 2 میلیارد دلار دست پیدا کند. موفقیت خیره‌کننده این عنوان باعث شد دیزنی تصمیم بگیرد در سال‌های بعد و با سرعت بیشتر فیلم‌های بیشتری از این مجموعه را تولید کند. روندی که با شکست تجاری سنگین «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» در سال 2018 متوقف و باعث شد مدیران این استودیو در سرعت ساخت آثار این مجموعه تجدیدنظر کنند.
    2- Titanic

    کارگردان: James Cameron
    بازیگران: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Billy Zane
    سال تولید: 1997
    بودجه: 200 میلیون دلار
    میزان فروش جهانی: 2 میلیارد و 187 میلیون دلار

    تایتانیک قدیمی‌ترین فیلم در این لیست است که با وجود ساخت در سال 1997 توانسته حتی بدون محاسبه افزایش قیمت بلیت طی سال‌ها گذشته، دومین فیلم پرفروش تاریخ در سراسر جهان باشد. عنوانی که بالاخره توسط آواتار در سال 2009 پس گرفته شد. هر دو عنوان برتر لیست پرفروش‌ترین‌های تاریخ سینما را جیمز کامرون کارگردانی کرده است.

    تایتانیک در کنار فروش فوق‌العاده یکی از مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما در سراسر جهان هم به حساب می‌آید. علاوه بر نکات ذکر شده، فیلم جیمز کامرون از طرف منتقدان هم تحسین شد. این اثر سینمایی برای 14 بخش مختلف اسکار نامزد شد و در کنار فیلم همه‌چیز درباره ایو رکورددار تعداد بیشترین نامزدی جوایز اسکار است. تایتانیک در 11 بخش از 14 بخش نامزد شده شامل بهترین کارگردانی و بهترین فیلم جایزه اسکار گرفت تا در این زمینه هم در کنار بن هور رکورددار باشد.
    1- Avatar

    کارگردان: James Cameron
    بازیگران: Sam Worthington, Zoe Saldana, Stephen Lang
    سال تولید: 2009
    بودجه: 237 میلیون دلار
    میزان فروش جهانی: 2 میلیارد و 788 میلیون دلار

    فیلم سینمایی آواتار ساخته جیمز کامرون از زمان اکران در سال 2009 تا کنون پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما است. چنانکه اشاره شد، این رکورد پیش از این به فیلم تایتانیک یکی دیگر از ساخته‌های کامرون تعلق داشت. به این شکل می‌شود گفت از سال 1997 تا کنون جیمز کامرون کارگردان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما است.

    حضور فیلم‌هایی چون آواتار و تایتانیک در رتبه‌های اول و دوم لیست از این زاویه هم جالب توجه‌اند که نه ابرقهرمانی‌اند و نه به مجموعه‌های محبوبی چون جنگ ستارگان یا سریع و خشن تعلق دارند.

    بررسی مجموعه دلایل موفقیت فیلم نیاز به بحث مفصل‌تری دارد ولی به شکل خلاصه می‌توان گفت یک کمپین تبلیغاتی بزرگ و به شدت قدرتمند از عوامل کلیدی موفقیت آواتار بود. این کمپین تبلیغاتی عمده تمرکز خود را بر وجوه تکنولوژیک فیلم گذاشت. در واقع آواتار همچون یک تحول در تاریخ سینما، یک نقطه اوج تکنولوژیک و یک تجربه بصری ناب و عجیب جلوه می‌کر؛ یک تجربه بصری‌ سه‌بعدی و حتی در بعضی از سالن‌های خاص در جهان به شکل 4 بعدی. حضور جیمز کامرون به عنوان سازنده آثار عظیم و موفق تجاری، پیشرو بودن فیلم از نظر فنی در کنار تبلیغات گسترده مذکور برای آواتار چنین موفقیت خیره‌کننده‌ای به ارمغان آورد.


     

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو