عصر بازار

جنجال برای ۱۷ هزار تومان

عصر اعتبار- پس از گذشت شش‌ماه از اجرای قانون پرچالش عوارض خروجی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درحالی سهم خود را اعلام کرد که محاسبات سرانگشتی، از اعدادی متناقض و خارج از مصوبات دولت و مجلس پرده برمی‌دارد.

جنجال برای ۱۷ هزار تومان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مستند به آمار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پلیس مهاجرت و گذرنامه، در پنج ماه نخست امسال 3 میلیون و 92 هزار و 759 نفر از کشور خارج شدند که در خوشبینانه‌ترین حالت اگر هر یک، نخستن سفر خود را در سال 97 انجام داده باشند، با محاسبه کمترین رقم تعیین شده برای عوارض خروج به مبلغ 220 هزار تومان، باید 680 میلیارد و 406 میلیون و 980 هزار تومان به خزانه دولت واریز شده باشد.

    البته در این مدت جمعی بیش از یک میلیون تومان به عراق و عربستان سفر کرده‌اند که عوارض خروجی آن‌ها یک سوم یا نصف 220 هزار تومان بوده، اما با توجه به لحاظ نکردن سفرهای دوم و سوم در این محاسبه، عدد به‌دست آمده شاید از واقیعت موجود، چندان فاصله‌ای نداشته باشد.

    علی‌اصغر مونسان ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ نیز به تازگی در اظهارنظری، سهم گردشگری را از عوارض خروج به ازای هر نفر، 17هزار تومان اعلام کرده و با «ناچیز» دانستن این عدد، توضیح داده که «از هر سه مبلغ عوارض خروج از کشور 220 هزار تومان، 330 هزار تومان و 440 هزار تومان، 17 هزار تومان سهم گردشگری است.»

    با این حساب و با در نظر گرفتن حجم مسافران خروجی در پنج ماه نخست امسال باید 52 میلیارد و 579 میلیون و 903 هزار تومان به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تخصیص داده شده باشد.

    این درحالی است که براساس لایحه بودجه و مصوبه مجلس قرار بود «از عوارض دریافتی خروج مسافر از کشور، مبلغ 40 هزار تومان برای توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص پیدا کند.»

    مونسان در روزی هم که دولت لایحه جنجال‌برانگیز بودجه 97 را عمومی کرد و افزایش تصاعدی سه تا شش برابری عوارض خروج اعلام شد، گفته بود: «در گذشته سهم این سازمان از عوارض خروجی 10 هزار تومان به ازای هر نفر بود که اکنون این میزان سهم، به 40 هزار تومان افزایش یافته و در کل 160 میلیارد تومان اعتبارات عوارض به این سازمان تعلق خواهد گرفت.»

    این عدد را رضا معصومی‌راد ـ رییس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه‌ و ‌بودجه ـ در اسفندماه سال 96 پس از تصویب لایحه بودجه و مبلغ عوارض خروجی به نحوی تایید کرده و گفته بود: 160 میلیارد تومان از محل عوارض خروجی برای توسعه زیرساخت گردشگری و حفظ میراث فرهنگی اختصاص داده‌ شده است.

    این سهم درنظر گرفته شده گویای آن است که دولت انتظار داشته در سال 97 فقط چهار میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر کنند، درحالی‌که یکی از انگیزه‌های جهش سه تا شش برابری عوارض خروج، "آمار بزرگ" سفر شهروندان ایرانی بود که از مرز 10 میلیون تومان گذشته بود. نگرشی که بارها اعتراض رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را نیز برانگیخت، به طوری که آخرین بار در اجتماع هتلداران گفته بود: «وقتی می‌خواهند ما را تحت فشار قرار دهند هر کسی که از کشور خارج شده است را با عنوان گردشگر معرفی می‌کنند و می‌گویند 10 میلیون نفر از ایران خارج شده‌اند.»

    نوبخت ـ سخنگوی پیشین  دولت ـ در آذرماه 96 همزمان با راه افتادن موج انتقادها علیه جهش سه برابری عوارض خروج، در توجیه این تصمیم گفته بود: افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور، «مشارکت عمومی» در توسعه زیرساخت‌های گردشگری است و از مردم خواسته بود همانطور که به کشورهای دیگر می‌روند، به کشور خودمان هم توجه نشان دهند. با این حال همچنان محل هزینه‌کرد عوارض خروج مبهم است که هیچگاه درباره آن شفاف‌سازی نشده. با آن‌که مونسان نیز اعلام کرده 17 هزار تومان از هر مسافر خروجی به این سازمان رسیده، اما گزارش نکرده که این اعتبار در کجا هزینه شده است.

    این درحالی است که تیرماه 97، چهار ماه پس از به اجرا گذاشتن طرح افزایش عوارض خروج، حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ـ در مناظره‌ای تلویزیونی با محب‌خدایی ـ معاون پیشین گردشگری کشور ـ نسبت به هزینه‌کرد عوارض خروج گلایه کرده و این پرسش را مطرح کرد که چرا باید عوارض خروج از کشور به صورت غیر کارشناسی افزایش یابد و نرخ 75 هزار تومانی آن به 440 هزار تومان برسد، این درآمدها کجا هزینه شده است؟ آیا خدمات افزایش یافت یا امکانات؟

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو