عصر بازار

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تشریح کرد:

دلایل افزایش قاچاق صادرات

ارز صادراتی باید بازگردد

عصر اعتبار- نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین می گوید که قاچاق صادرات و استفاده از کارت‌های اجاره‌ای یا یکبار مصرف برای این موضوع ناشی از مابه التفاوت معنادار نرخ ارز آزاد و نیماست.

دلایل افزایش قاچاق صادرات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، مجیدرضا حریری درباره استفاده از کارت های بازرگانی یکبار مصرف برای صادرات یا قاچاق صادرات که در ماه های اخیر افزایش یافته است، اظهار داشت: قاچاق صادرات به کارت بازرگانی احتیاجی ندارد و با تشدید نظارت قابل کنترل است.

    وی با بیان اینکه استفاده از کارت های بازرگانی اجاره ای و یکبار مصرف در ماه های اخیر افزایش یافته است، گفت: احتمال استفاده از کارت های اجاره ای برای صادرات همیشه وجود دارد ولی علت اصلی افزایش این موضوع در ماه های اخیر تفاوت 5 تا 6 هزار تومانی بین نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد است.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: وقتی تفاوت نرخ ارز آزاد تقریبا دو برابر سامانه نیماست، انگیزه برای سوء استفاده بالا رفته و احتمال وقوع آن نیز بالا می رود. نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ادامه داد: باید تلاش شود تا اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد به حداقل برسد زیرا در غیر اینصورت همچنان انگیزه برای قاچاق صادرات وجود خواهد داشت.

    وی با بیان اینکه تا سال گذشته استفاده از کارت های یکبار مصرف و اجاره ای بازرگانی برای واردات در جریان بود، اظهار داشت: موضوع سوء استفاده از کارت های بازرگانی نیست بلکه هر جایی بوروکراسی افزایش یابد، انگیزه برای کارهای غیرقانونی و دور زدن قوانین بیشتر می شود.

    حریری همچنین درباره الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: البته ارز حاصل از صادرات باید به کشور بازگردد و این موضوع نیز قابل پایش و ارزیابی است، اما نکته مهم آن است که کسی نباید برای ارز نرخ تعیین کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی