عصر بازار

گلایه بازرگانان از اصرار بانک چینی بر مبادله با یوآن

عصر اعتبار- مشاور دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بانک کونلون چین به طور اختصاصی مبادلات ایرانیان به چین را انجام می دهد، گفت: بازرگانان ایرانی از اصرار این بانک برای مبادله به یوآن گلایه دارند.

گلایه بازرگانان از اصرار بانک چینی بر مبادله با یوآن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، فریدون وردی‌نژاد با بیان این مطلب اظهار داشت: چینی‌ها در یک سال گذشته شیوه تعاملات بین‌المللی خود را تغییر داده و تلاش می‌کنند در خصوص ضوابط، معیارها و توافقات تجاری و بین‌المللی مسئولانه‌تر عمل کنند. عضویت در نهادهای بین‌المللی، اصلاح قوانین و رویه‌های اقتصادی جاری در زمینه‌های مختلف از جمله گمرک و  بانک از مسائلی است که چین حساسیت بیشتری نسبت به آن به خرج می‌دهد.

    وی افزود: بر این اساس این کشور تعهد بیشتری نسبت به اجرای ضوابط مربوط به پولشویی نشان داده و مقررات آن سخت‌تر از گذشته در چین اعمال می‌شود. سفیر اسبق ایران در چین خاطرنشان کرد: با توجه به سخت‌گیری بیشتر چین در اجرای قوانین حساب‌های بعضی دانشجویان و افراد ایرانی در چین بسته شد که بیشتر جنبه اصلاح روش‌ها و مقررات را داشت تا یک تصمیم سیاسی مرتبط با تحریم‌ها باشد.

    وردی نژاد ادامه داد: این مساله باید توسط دیپلمات‌های دو کشور و همچنین نمایندگانی از وزارتخانه‌های مسئول در اقتصاد و تجارت ایران و چین مورد بررسی قرار بگیرد. مشاور دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه به طور طبیعی انحصار در اقتصاد پیامدهایی مثل رانت، باریک شدن راه‌های ارتباطی و افزایش قیمت را به دنبال دارد، اظهار داشت: در چین بانک کونلون به طور اختصاصی به مبادلات ایرانیان با چین می‌پردازد که هزینه بالای خدمات در این بانک مورد انتقاد است.

    سفیر اسبق ایران در چین گفت: گله فعالان اقتصادی کشورمان از بانک کونلون بیشتر ناشی از تلاش این بانک برای مبادله با یوآن و اجتناب از مبادله با یورو و دلار است؛ این مساله  باعث شده است هزینه‌ها و کارمزدهای خدمات بانکی در این بانک بیشتر و شرایط برای تجار ایرانی سخت‌تر شود. به گفته وی، به تازگی اخباری از همکاری چند بانک کوچک دیگر چینی با تجار ایرانی منتشر شده است که می‌تواند از مشکلات فعلی بکاهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی