عصر بازار

سفیر نروژ اعلام کرد:

همکاری اسلو با اتحادیه اروپا برای ایجاد مسیر انتقال پول به ایران

عصر اعتبار- سفیر نروژ بر لزوم تقویت روابط با ایران از طریق توسعه همکاری بنگاه‌های کوچک و متوسط تاکید کرد و افزود: کشورش همکاری نزدیکی با اتحادیه اروپا برای ایجاد مسیر نقل و انتقال پول به ایران دارد.

همکاری اسلو با اتحادیه اروپا برای ایجاد مسیر انتقال پول به ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، در حالی که اروپا در حال بررسی برای ایجاد یک مسیر امن برای نقل و انتقال پول به جهت حفظ مراودات تجاری با ایران است، سفیر نروژ که کشورش یک اقتصاد نفتی خارج از اتحادیه است، در دیدار با رییس اتاق تهران از همکاری نروژ با اتحادیه اروپا در این پروژه خبر داد.

    لارس نوردروم در آغاز این دیدار از خروج آمریکا از برجام و تبعات نامطلوب آن ابراز تاسف و اعلام کرد: نروژ نه تنها با این تحریم‌ها همراه نیست که تلاش دارد آثار منفی تحریم را روی شرکت‌های نروژی کاهش دهد تا این بنگاه‌ها بتوانند فعالیت خود را در ایران آغاز کرده یا حضور خودر در بازار ایران را ادامه دهند.

    وی خطاب به رییس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که این کشور همکاری نزدیکی با اتحادیه اروپا برای ایجاد یک مسیر نقل و انتقال پول بین اروپا و ایران دارد. این دیپلمات اروپایی همچنین از افزایش مراودات تجاری ایران و نروژ به عنوان یک خبر خوب یاد کرد و گفت:  برابر آمار موجود در بازه زمانی هشت ماهه نخست سال 2018 مبادلات تجاری ایران و نروژ نسبت به مدت مشابه سال قبل 150 درصد رشد داشته است.

    نوردروم افزود: به نظر می‌رسد دو بخش کشتیرانی و نفت و گاز به‌ واسطه تحریم‌ها تحت تاثیر قرار گیرد اما بخش‌هایی مانند تولید، تکثیر و صادرات آبزیان که مورد همکاری دو طرف است، می‌تواند فعال بماند. همچنین پروژه‌هایی که در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ ویژه نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در حال انجام است می‌تواند در عین وجود تحریم‌های آمریکا پیش برود.

    سفیر نروژ عنوان کرد که با وجود تحریم‌ها، محتاطانه خوش‌بین است که مراودات تجاری بین دو کشور افزایش یابد. لارس نوردروم گفت: اتفاق اخیر مانند زنگ خطری برای اروپا بود که درک کند نظام مالی‌اش وابسته و آسیب‌پذیر است و باید بتواند برای خود سیاست‌های مالی مستقل داشته باشد تا بتواند روابطش با ایران را بدون دخالت آمریکا تنظیم کند. من امیدوارم که اروپا بتواند این سازوکار را تدوین و اجرایی کند.

    وی در پایان سخنان خود تاکید کرد که اگرچه شرکت‌های بزرگ اروپایی ممکن است به واسطه تحریم‌ها فعالیت خود در ایران را کاهش دهند اما زمینه برای حضور و فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط فراهم است و با ایجاد کانال مستقل مالی بهتر می‌شود.

    در برابر یاغی‌گری آمریکا تسلیم نشوید

    در ادامه این نشست، رییس اتاق تهران، با خوشامدگویی به سفیر نروژ برای حضور در پارلمان بخش خصوصی پایتخت گفت: تحریم‌های فعلی تفاوت‌هایی با تحریم‌های دور قبل دارد از جمله این که ایالات متحده خلاف گذشته، هیچ متحدی ندارد و تقریبا تنهاست. ضمن این که ترامپ نه فقط با ایران که حتی با متحدان استراتژیک خود مانند کانادا و اروپا نیز در حوزه اقتصادی اختلاف دارد و با چین، روسیه و ترکیه نیز وارد فاز جنگ تجاری و تحریم شده است.

    وی افزود: در عین حال آمریکا فشار زیادی روی شرکت‌های بین‌المللی برای عدم همکاری با ایران وارد می‌کند و راه‌های دور زدن تحریم‌ها را نیز که در گذشته مورد استفاده بوده و آشکار شده است، به سرعت مسدود می‌کند.

    مسعود خوانساری با تاکید بر اینکه خواه ناخواه تحریم‌ها بر فعالیت‌های بخش خصوصی تاثیر منفی دارد، گفت: با این حال می‌توان از این فرصت برای بازسازی و بهبود ساختار اقتصادی کشور استفاده کرد و با توجه به نوسانی که نرخ ارز داشته است، اولویت را به تولید صادرات‌ محور داد و در بازارهای منطقه سهم بیشتری به دست آورد.

    وی ادامه داد: صادرات غیرنفتی توسط بخش خصوصی هم بنیان محکم‌تری برای توسعه بخش خصوصی هم مانند مبادلات نفت، متمرکز نیست و در نتیجه ردیابی تمام تراکنش‌ها و مسدودسازی و اعمال تحریم در آن کمتر است.

    رییس اتاق تهران با اشاره به آماری اعلام کرد که کشورهای اطراف ایران سالانه بالغ بر 580 میلیارد دلار واردات انجام می‌دهند که سهم ایران از این بازار گسترده در حدود 20 میلیارد دلار بیشتر نیست در حالی که ظرفیت صادراتی ایران بسیار بالاست. مسعود خوانساری افزود: در این شرایط بستر همکاری برای تولید و صادرات به کشورهای منطقه کاملا فراهم است.

    وی با بیان اینکه ایران انتظار دارد که کشورهای اروپایی در برابر یاغی‌گری اروپا تسلیم نشوند، ادامه داد: کاملاً موافقم که می‌توانیم در بلندمدت روابط ایران و نروژ را توسعه دهیم و چشم‌انداز روشنی برای آینده روابط دوجانبه ترسیم کنیم.

    خوانساری همچنین از تهاتر به عنوان یک روش مبادله مناسب نام برد و گفت: برای این کار بانک‌های دو طرف می‌توانند یک خط اعتباری بین خود برقرار کنند و در یک بازه زمانی مشخص با توجه به ارزش کالاهایی که مبادله شده است، تراز مالی را برقرار کنند. در این روش چون پولی رد و بدل نمی‌شود، مشکلات وابسته به آن نیز وجود ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی