عصر بازار

رئیس سازمان امور دانشجویان خبر داد؛

تعیین تکلیف ارز دانشجویی تا چند روز آینده

عصر اعتبار- رئیس سازمان امور دانشجویان از اعزام بیش از ۲۳ هزار دانشجو به فرصت مطالعاتی خارج از کشور در شش ماهه اول سال جاری خبر داد و گفت: وضعیت ارز دانشجویی طی چند روز آینده از سوی بانک مرکزی تعیین تکلیف خواهد شد.

تعیین تکلیف ارز دانشجویی تا چند روز آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر مجتبی صدیقی امروز در مراسم افتتاح رستوران‌های مکمل دانشگاه امیرکبیر طی سخنانی، بر ضرورت حفظ کیفیت مواداولیه غذای دانشجویی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: امسال همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید با توجه به نوسانات بازار ارز ما مجبور بودیم مواد غذایی دانشجویان را به صورت رسمی و دولتی برای دانشگاه‌ها تامین نماییم. در این راستا ممکن بود احیانا در برخی از دانشگاه‌ها کیفیت مواد اولیه تحت تاثیر قرار بگیرد. اما در مجموع در زمینه کیفیت غذای دانشجویی نسبت به سال گذشته افت نداشته‌ایم.

    وی در ادامه تصریح کرد: من بارها تاکید کرده‌ام وقتی که در رستوران‌های دانشجویی غذایی با حجم بسیار وسیعی پخت می‌شود مثلا گاهی این غذا برای حدود 7000 دانشجو و یا بیشتر پخت می‌شود در نتیجه این میزان کمیت می‌تواند کیفیت غذا را تحت تاثیر قرار دهد به همین دلیل راهکار جبران عدم افت کیفیت غذای دانشجویی این است که عملا ما در کنار رستوران‌های دولتی آشپزخانه‌های سنتی را به صنعتی تبدیل کنیم دوما اینکه رستوران‌های مکمل تاسیس شوند که دانشجویان بتوانند علاوه بر تنوع غذایی، غذای مورد علاقه خود را با کیفیت بالا تهیه نمایند.

    رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با تاکید بر اینکه تا پایان سال جاری 50 درصد آشپزخانه‌های دانشجویی صنعتی می‌شوند با حمایت دانشگاه‌ها و صندوق رفاه دانشجویان می‌توانیم سال آینده تمامی آشپزخانه‌ها را از حالت سنتی به صنعتی تبدیل کنیم.

    دکتر صدیقی خاطر نشان کرد: امیدوارم دانشگاه‌ها تلاش بیشتری در راه‌اندازی رستوران‌های مکمل داشته باشند و بتوانند چندین نوع غذا را با قیمت‌های مقرون به صرفه به دانشجویان ارائه دهند. درواقع برخی دانشگاه‌ها در این زمینه مسیر خوبی را پیش گرفتند و در نتیجه آن میزان رضایتمندی دانشجویان نیز بیشتر بوده است.

    معاون وزیر علوم به اعتراضات اخیر دانشجویان برخی دانشگاه‌ها به افت کیفیت غذاها اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایطی که همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید با آن مواجه بودیم فکر می‌کنم اتفاقاتی که در چند گذشته در برخی از دانشگاه‌های کشور اتفاق افتاد محدود بوده است البته دانشگاه‌ها برای افزایش کیفیت غذاهای دانشجویی و ارتقای بهداشت تلاش بیشتری را به کار خواهند گرفت ضمن اینکه توجه خاصی به تنوع غذایی خواهند داشت.

    وی همچنین از افزایش حدود 8.5 درصدی قیمت غذای دانشجویی در سال جاری خبر داد و گفت: نرخ غذای دانشجویی در سال جاری در مقایسه با سال گذشته با افزایش حداقلی مواجه بوده است و در حال حاضر غذاهای کم هزینه ما با نرخ 950 و غذاهای پرهزینه نیز با نرخ 1530 تومان بین دانشجویان توزیع می‌شود. ضمن اینکه دانشگاه‌ها برای هر روز غذای دانشجویی مبلغ 5500 تا 6500 تومان هزینه صرف می‌کنند.

    دکتر صدیقی به آخرین وضعیت ارز دانشجویی تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در این زمینه اشاره کرد و گفت: تا پایان شهریورماه جاری ارز دانشجویی با نرخ 4200 تومان بین دانشجویان توزیع شد و حدود 20 هزار نفر دانشجو از ارزی با نرخ دولتی 4200 استفاده کردند. با توجه به اینکه 3000 دانشجوی اعزامی جدید نیز داریم در مجموع بیش از 23 هزار نفر از این نوع ارز برای فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور استفاده کردند.

    رئیس سازمان امور دانشجویان همچنین از تعیین تکلیف نرخ ارز فرصت مطالعاتی دانشجویان در پنج روز آینده خبر داد و گفت: برای وضعیت ارز شش ماهه دوم سال دانشجویان متقاضی فرصت مطالعاتی خارج از کشور منتظر تصمیم گیری بانک مرکزی هستیم اما در مجموع به نظر می‌آید نرخ تقریبا در حال مشخص شدن است که البته بر این وضعیت تا چند روز آینده تعیین تکلیف می‌شود.

    وی همچنین خاطر نشان کرد: سازمان امور دانشجویان طی چند روز آینده سامانه را فعال خواهد کرد و دانشجویان مدارک خود را برای اعزام فرصت مطالعاتی ارسال کنند و به تدریج این دانشجویان برای دریافت ارز معرفی خواهند شد اما باید هماهنگی‌های لازم را در این زمینه با بانک مرکزی انجام بدهیم و اطلاعیه جدید را نیز صادر خواهیم کرد.

    معاون وزیر علوم درخصوص تصمیم این وزارتخانه به تبدیل معاونت‌های دانشجویی دانشگاه‌ها به مراکز دانشجویی اشاره کرد و گفت: این کار به تدریج و ابتدا با افزایش اختیارات معاونت‌های دانشجویی صورت انجام می‌گیرد و به تدریج به دنبال آن تاسیس خدمات دانشجویی و سازمان خدمات دانشجویی را که یک تشکیلات چابک در زمینه خدمات رسانی به دانشجویان در عرصه‌های وام، خوابگاه،‌ غذاخوری و ... است را ارائه خواهد کرد. به گونه‌ای که مدیریت‌های دانشگاه‌ها درخصوص مسائل رفاهی دانشجویان دغدغده‌های کمتری خواهند داشت و بیشتر به وظایف آموزش و پژوهش خواهند داشت که البته این اقدام با بخشنامه‌ای که وزیر علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کند از سال آینده راه‌اندازی این مراکز ابتدا در دانشگاه‌های سطح یک و دو شروع خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی