عصر بازار

ربیعی اعلام کرد:

۱۷ تصمیم اشتباه برای صندوق‌های بازنشستگی

عصر اعتبار- مسؤول ایجاد فضای گفت‌وگوی اجتماعی گفت: در دولت گذشته ۱۷ تصمیم در دولت و مجلس گرفته شد که وضع صندوق‌ها را بحرانی کرد و به تعبیری دولت‌ها با فروش آینده رضایت روزمره گرفتند و در واقع آینده‌فروشی کردند تا رضایت سیاسی ایجاد کنند.

۱۷ تصمیم اشتباه برای صندوق‌های بازنشستگی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، علی ربیعی در جمع کارگزاران اشتغال خرد صندوق امید گفت:‌باید از زندگی مردم حفاظت کرد و باید اصلاحات ساختاری انجام دهیم اما نه با سیاست‌های بازار آزاد.

    وی با ترسیم تابلویی از وضعیت جامعه امروز افزود: باری دوره‌ای که در آن به سر می‌بریم تعبیری دارم که می‌گویم دوره سر باز  کردن بحران‌های متعدد اجتماعی و اقتصادی 60 ساله جامعه است برخی از این بحران‌های 20 ساله و برخی شاید 60 تا 80 ساله باشند.

    وی گفت:‌فشار بر آب و خاک از دوران کشاورزی دیرین ماست و همپا نشدن تکنولوژی‌های بهره‌وری از آب حاصل شده در سیاست‌گذاری فقدان پیش‌بینی برای آینده و در سمت دیگر مصرف سوداگرانه و بی‌محابا امروز باعث شده تا این اندازه به آب و خاک فشار وارد شود.

    مسؤول ایجاد فضای گفت‌وگوی اجتماعی دولت در پست اینستاگرامی خود تصریح کرد: بخشی از مردم به فقر غلتیده و به طبقات پایین و دهک‌های پایین می‌پیوندد و افرادی که زمانی نسبتا متمول بودند باغات،‌کشاورزی و دام داشتند امروز به زندگی سخت و فقدان معیشت لازم رسیدند و این نتیجه فشار بر آب و خاک است که متعلق به سال گذشته یا 6 سال اخیر نیست. فرآیندی بوده که طی شده که حتی دریاچه ارومیه و زایند‌ه‌رود خشک می‌شود البته نامهربانی طبیعت هم مزید بر علت شده است.

    وزیر سابق رفاه با اشاره به صندوق‌های بازنشستگی به عنوان دیگر مسائل مهم کشور گفت: ما بر اساس مطالعات60 سال پیش برنامه‌ریزی برای صندوق‌ها را انجام دادیم و به روز نشده‌ایم شاید امید به زندگی در آن دوران شرایطی داشت که فرد پس از بازنشستگی خود، دوران کوتاهی باید تأمین معاش می‌شده و حقوق می‌گرفته این مسئله باید در دوره‌های متفاوت متناسب‌سازی می‌شد که نشد.

    وی ادامه داد: در دولت گذشته 17 تصمیم در دولت و مجلس گرفته شد که وضع صندوق‌ها را بحرانی کرد و به تعبیر برخی جامعه‌شناسان دولت‌ها با فروش آینده رضایت روزمره گرفتند و در واقع آینده‌فروشی کردند تا رضایت سیاسی ایجاد کنند.

    وی افزود: ماحصل اینکه سال 84 یک میلیون و 300 هزار بازنشسته داشته‌ایم و در سال 92 بیش از 3 میلیون نفر به دلیل همین تصمیمات اشتباه است.

    وی به بحث نقدینگی بنیان‌برافکن به عنوان یکی دیگر معضلات جامعه کنونی اشاره کرد و گفت:‌این فشار نقدینگی که بیمار مزمن اقتصاد ما بوده و چک آن را امروز این دولت باید سررسید کند طی دوره‌های 10 ساله قیمت ارز را تا 4 برابر افزایش داده است. همین بیماری بیشترین تأثیر را بر افزایش قیمت ارز امروز داشته است.

    مسئول ایجاد فضای گفت‌وگوی اجتماعی دولت از نرخ بیکاری به عنوان  عامل نگران‌کننده دیگر یاد کرد و گفت: نرخ بیکاری که امروز با آن مواجه هستیم در بحث تحولات جمعیتی در 4 دهه پس از انقلاب به طور علمی به آن پرداخته نشده و متناسب با جمعیت سازمان‌های آموزشی و مهارتی شکل نگرفته‌اند.

    ربیعی گفت: نیروی کم‌توان مهارتی با تحصیلات بالای بدون کاربرد، امروز پدیده‌ای است که به دولت فعلی میراث رسیده و برای حل آن باید سالانه بیش از یک میلیون شغل ایجاد کنیم به اضافه اینکه بیش از 3 میلیون نفر بیکار فعلی را داریم.

    وی ادامه داد: این اتفاقات علاوه بر تحولات اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد و در نهادهای اجتماعی و حتی مفهوم خانواده که در حال دگرگونی است با این تحولات روبه‌رو هستیم.

    ربیعی ادامه داد: نگرش افراد به خود و جامعه دگرگون شده و برای تبیین شرایط و اینکه در کجا قرار داریم ضروری است که بررسی‌های علمی انجام شود.

    وزیر سابق رفاه ادامه داد: معتقدم مهمترین سیاست‌گذاری و برنامه ایران حفظ زندگی و معیشت مردم باید باشد، دهک‌های پایین جامعه در معرض تهدید هستند و اگر سیاست‌گذاری لازم انجام نشود بخش دیگری از جامعه تغییر می‌یابد.

    وی افزود: امروز معتقدم دهک‌های در معرض فقر ممکن است افزایش پیدا کنند و سیاست‌های بازار آزاد در شرایط بحران جامعه را از هم می‌پاشاند اما مطمئنم تا یکسال آینده ما به تثبیت اوضاع خواهیم رسید و اوضاع رو به بهبو‌د‌یافته‌ای را دنبال خواهیم کرد.

    وی تأکید کرد: باید آرامش روانی را به جامعه برگردانیم باید از زندگی کارگران، بازنشستگان، گروه‌های کم توان اجتماعی و بیکاران مایل به کار و روستانشینان که بحران جمعیتی و بحران آب و خاک دارند محافظت کنیم.

    وی گفت: برنامه حفاظت از زندگی 20 میلیون روستایی باید ادامه یابد و گفت‌وگوی بزرگ اجتماعی برای افزایش انسجام اجتماعی نیاز است.

    مسئول ایجاد فضای گفت‌وگوی اجتماعی دولت گفت: مردم باید بدانند که دولت مواظب آنهاست و نگران نباشند آرامش داشته باشند من فکر می‌کنم دانش ترویج اشتغال خرد و ایجاد اشتغال خرد و مراقبت از آن و همچنین برنامه‌ریزی برای تأمین مالی خرد را باید دنبال کنیم ما می‌توانیم رضایت مردم را جلب کنیم، زندگی خوبی برایشان ایجاد کرده و از فقیر شدن مردم جلوگیری کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو