عصر بازار

سالی ۳۳۰ هزار تبعه خارجی مجاز در کشور بیمه می‌شوند

عصر اعتبار- مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره وضعیت بیمه اتباع مجاز گفت: برابر قانون برنامه ششم، دولت مکلف شده که اتباع مجاز خارجی را تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار دهد.

سالی ۳۳۰ هزار تبعه خارجی مجاز در کشور بیمه می‌شوند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مهندس طاهر موهبتی در حاشیه آئین بزرگداشت روز ملی بیمه سلامت با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت ایران هیچ منعی برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ایرانیان صرف نظر از اینکه کجا هستند ندارد، گفت: بسیاری از بیمه شدگان ما در ایران بیمه شده‌اند و در حال حاضر در خارج از کشور به سر می‌برند و گاهی در سفر هستند. بنابراین از بیمه‌شان استفاده می‌کنند.

    وی درباره وضعیت بیمه اتباع نیز گفت: برابر قانون برنامه ششم، دولت مکلف است که اتباع خارجی مجاز را تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار دهد که خوشبختانه آئین‌نامه این موضوع هم نهایی و به دولت تقدیم شده است که برابر آن سالیانه تعداد 330 هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت و تا پایان برنامه با هماهنگی دفتر اتباع در وزارت کشور اتباع مجاز تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند. البته پیش از این هم با همکاری کمیساریای پناهندگان تعدادی از اتباع تحت پوشش بیمه پایه اتباع خارجی قرار گرفته بودند.

    وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات سازمان بیمه سلامت در راستای الکترونیکی شدن اقدامات‌شان گفت: یکی از اهداف ما در سال 97 و 98 بحث استقرار سازمان الکترونیک است. ما هر کاری که می‌خواهیم در حوزه سلامت انجام دهیم اعم از رفع هم پوشانی، اجرای راهنماهای بالینی و ... نیاز به استقرار سازمان الکترونیک داریم. بر همین اساس در اولین گام بحث استحقاق سنجی را اجرا کردیم؛  به طوریکه امروز در 605 بیمارستان دولتی دفترچه بیمه حذف شده و همزمان رفع همپوشانی هم انجام می‌شود.

    موهبتی ادامه داد: در گام دوم سامانه 1666 را برای ارتباط با مردم راه اندازی کردیم که در شش ماهه اول به صورت آزمایشی اجرا می‌شود. در گام دیگر بحث نسخه نویسی الکترونیک در حوزه سرپایی را پیش بردیم که خوشبختانه این کار در کرمان شروع شده و پیش بینی می‌شود بتوانیم تا بهمن ماه سال جاری 100 درصد استان کرمان را تحت پوشش نسخه نویسی الکترونیک قرار دهیم و اگر مشکلی نباشد می‌توانیم در هر استان یک شهر را تحت پوشش بریم.

    وی با بیان اینکه در زمینه نسخه نویسی الکترونیک موضوع مهم تغییر رفتار است، گفت: بر این اساس بیمه شده و ارائه کننده خدمت باید این تغییر رفتار را بپذیرد که البته به گمانم با مشوق‌هایی که گذاشته‌ایم که بر اساس آن هر کس به ما دیتای الکترونیک دهد، 90 درصد پرداختش را می‌دهیم، ارائه کنندگان خدمت همکاری می‌کنند. در عین حال بحث سامانه الکترونیک بررسی اسناد نیز وجود دارد که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان استارت خورده است.

    مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه سامانه تایید دارو و خدمت نیز ایجاد شده است، گفت: زیرساخت این اقدام در بخش تصویربرداری راه‌اندازی شده است و چنین اقداماتی در تمام دنیا وجود دارد. بر اساس این سامانه می‌توان میزان خدمات را بر اساس راهنماهای بالینی کنترل کرد. از طرفی نظام ارجاع الکترونیک هم در گلستان به نتیجه رسیده است. باید توجه کرد که انجام این اقدامات علاوه بر مدیریت هزینه به ارتقاء سلامت مردم هم کمک می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی