عصر بازار

تعیین ۸۷ هزار میلیارد تومان ظرفیت تهاتر بدهی‌ها برای دولت

عصر اعتبار- مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی گفت: تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ ظرفیتی را برای تهاتر بدهی ها در اختیار دولت گذاشته که بانک مرکزی میزان استفاده از این ظرفیت را ۸۷ هزار میلیارد تومان تعیین کرده که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن سهم وزارت نیرو است.

تعیین ۸۷ هزار میلیارد تومان ظرفیت تهاتر بدهی‌ها برای دولت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  تسنیم، محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در 6 ماه نخست سال جاری میزان تولید برق کشور بیش از 185 میلیارد کیلووات ساعت بوده که 96.2 درصد آن در نیروگاههای حرارتی تولید شده است.

    مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به افزایش سهم گاز طبیعی در سبد مصرف سوخت نیروگاهی کشور گفت: در 6 ماه نخست امسال، 95.5 درصد از مصرف سوخت نیروگاههای کشور با استفاده از گازطبیعی تأمین شده و تنها 4.5 درصد آن سوخت مایع بوده که از این 4.5 درصد نیز فقط 2.3 درصد سوخت مازوت بوده است.

    وی افزود: آمادگی نیروگاههای حرارتی در تابستان سال جاری مثل تابستان سال گذشته بیش از 99 درصد بود و از میزان 53 هزار مگاوات تولید برق کشور در زمان پیک مصرف برق تابستان امسال، 48 هزار مگاوات در نیروگاههای حرارتی تولید شد.

    طرزطلب میزان پیک مصرف برق تابستان 98 را بیش از 61 هزار مگاوات پیش بینی کرد و گفت: این میزان در مقایسه با تولید 53 هزار مگاواتی برق در پیک مصرف تابستان 97، بالغ بر 8 هزار مگاوات کسری دارد که پیش بینی شده با به بهره برداری رسیده 25 واحد جدید نیروگاهی و بهسازی و ارتقای توان دو واحد نیروگاهی در مجموع 5 هزار و 223 مگاوات ظرفیت جدید تولید برق حرارتی به ظرفیت اسمی تولید برق کشور افزوده شود که از این میزان حدود 4200 مگاوات، ظرفیت عملی تولید برق خواهد بود.

    وی افزود: همچنین حدود 3 هزار مگاوات مدیریت مصرف و تقاضا در برنامه وزارت نیرو با اعمال 11 برنامه از پیش برنامه ریزی شده، پیش بینی شده است.

    مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان کرد: در سال جاری تولید برق حرارتی نسبت به سال گذشته 4.3 درصد افزایش داشته اما مصرف سوخت رشدی نداشته، این نشان می دهد که راندمان تولید برق حرارتی افزایش یافته است.

    وی ادامه داد: در حال حاضر متوسط راندمان تولید برق در نیروگاههای حرارتی کشور 37.9 درصد است که باید این رقم به 40 درصد برسد.

    طرزطلب در خصوص اعتبارات مالی مورد نیاز تحقق برنامه های افزایش ظرفیت تولید برق حرارتی در یکسال آینده گفت: به دولت اعلام کرده ایم که نیاز داریم از محل فروش برق به مردم، 7000 میلیارد تومان منابع ریالی و همچنین 500 میلیون یورو منابع ارزی در اختیار ما قرار گیرد تا این برنامه ها محقق شود.

    وی افزود: 500 میلیون یورو منابع ارزی از سوی دولت تخصیص یافته و منتظر تخصیص 7000 میلیارد تومان منابع ریالی هستیم.

    مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به اینکه برنامه هایی به منظور کاهش مصرف آب نیروگاهها در دست اقدام است، گفت: در نیروگاه شهید مفتح همدان، با تبدیل برج تر به برج خشک توانستیم مصرف آب نیروگاه را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهیم که اینکار برای واحد دوم این نیروگاه نیز در دست اقدام است.

    وی افزود: همچنین این طرح در نیروگاه اصفهان و نیروگاه بیستون کرمانشاه نیز در حال انجام است تا واحد خنک کننده تر این نیروگاهها در واحد نخست آنها از برج تر به برج خشک تبدیل شود.

    طرزطلب تصریح کرد: طرح دیگری که برای کاهش مصرف آب نیروگاهها داریم، استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب به جای برداشت آب خام است که این طرح را به صورت موفقیت آمیزی در نیروگاه شهید مفتح همدان پیاده سازی کردیم و در نیروگاه اصفهان نیز در دست پیگیری است تا در سال آینده شاهد باشیم که بخشی از آب مورد نیاز نیروگاه اصفهان با استفاده از پساب انتقالی تصفیه خانه فاضلاب، تأمین می شود.

    مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در پاسخ به اینکه سرمایه گذاری شرکت یونیت برای ساخت نیروگاه در ایران به چه نتیجه ای رسید، گفت: ضمانت نامه دولتی برای جذب منابع مالی، حدود یک و نیم ماه گذشته به این سرمایه گذار داده شده، منتها شرکت یونیت اعلام کرده که منتظر شفاف شدن شرایط بین المللی است تا بتواند ضمانت نامه دولتی ایران را به بانک های خارجی برای گرفتن تسهیلات ارائه کند.

    وی ادامه داد: در وهله فعلی نمی توان به طور دقیق گفت که آیا این شرکت موفق به سرمایه گذاری در ساخت نیروگاههای ایران خواهد شد یا خیر، اما مذاکرات در این زمینه ادامه دارد و شرکت یونیت 95 درصد متن ضمانت نامه دولتی ارائه شده را مورد موافقت قرار داده و تنها روی چند بند، نکاتی را عنوان کرده است.

    طرزطلب در خصوص تعیین تکلیف 7500 مگاوات ظرفیت تولید برقی که قرار بود با تبدیل نیروگاههای سیکل ساده به سیکل ترکیبی و بدون استفاده از سوخت ایجاد شود، گفت: از این مقدار، 3500 مگاوات را با بخش خصوصی با امضای قرارداد پیش بردیم و یک به یک نیروگاههای این قراردادها در حال تکمیل و وارد شدن به مدار هستند.

    وی افزود: متأسفانه بقیه ظرفیت متوقف مانده چرا که نتوانسته ایم منابع مالی لازم را برای بازگشت سرمایه گذاری های لازم، تخصیص دهیم و اکنون نیز به دنبال این هستیم که برای 3500 مگاواتی که بخش خصوصی ظرفیت جدید ایجاد کرده و یا در حال ایجاد است، در قالب بودجه سال 98 و تحت موضوع صرفه جویی ایجاد شده در مصرف سوخت، منابع مالی لازم را برای بازگشت سرمایه بخش خصوصی سرمایه گذار تأمین کنیم.

    مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان کرد: همچنین به دنبال این هستیم که تبدیل سیکل ساده 3 نیروگاه به سیکل ترکیبی را با استفاده از تبصره 19 قانون بودجه و به صورت فروش واحد گازی و تخصیص درآمد آن برای تشویق سرمایه گذار به ایجاد واحد بخار انجام دهیم.

    طرزطلب با بیان اینکه متوسط قیمت فروش برق تولیدی توسط بخش خصوصی و بخش دولتی نیروگاهی 40 تومان است، گفت: برق حرارتی سالانه در بخش دولتی 5400 میلیارد تومان بابت فروش برق به بازار داخل درآمد دارد و بخش خصوصی مالک نیروگاههای کشور نیز از این محل 7500 میلیارد تومان درآمد دارند.

    وی افزود: همچنین میزان درآمد برق حرارتی از صادرات برق تولیدی نیروگاهها، 4200 میلیارد تومان در سال است.

    مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در خصوص میزان مذاکرات انجام شده با شرکت های خارجی در چندسال اخیر گفت: در مجموع در 3 سال گذشته، به میزان 6.3 میلیارد یورو مجموع مذاکرات، تفاهم نامه ها و قراردادهای امضا شده با شرکت های خارجی برای احداث نیروگاه در ایران بوده که تا امروز به جز خط فاینانس روسیه، هیچ مذاکره و خط فاینانس دیگری گشوده نشده است.

    طرزطلب با بیان اینکه میزان بدهی های برق حرارتی به بانک ها و بخش خصوصی از 15 هزار میلیارد تومان به 8 هزار میلیارد تومان کاهش یافته، گفت: تبصره 5 قانون بودجه سال 97 ظرفیتی را برای تهاتر بدهی ها در اختیار دولت گذاشته که بانک مرکزی میزان استفاده از این ظرفیت را 87 هزار میلیارد تومان تعیین کرده، از این میزان 10 هزار میلیارد تومان سهم وزارت نیرو خواهد بود که از این 10 هزار میلیارد تومان، 6 هزار میلیارد تومان ظرفیت تهاتر بدهی ها برای برق حرارتی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو