عصر بازار

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد:

رفع موانع مبادلات پولی و بانکی در مناطق آزاد

عصر اعتبار- مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: برنامه های مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در مقابله با تحریم ها و اقدامات اتخاذ شده در حمایت از بازار سرمایه به رییس جمهور ارائه شد.

رفع موانع مبادلات پولی و بانکی در مناطق آزاد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، مرتضی بانک در  دیدار روز دوشنبه معاونین و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی با رییس جمهور گزارشی از اقدامات انجام شده  و برنامه های آتی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در مقابله با تحریم ها و اقدامات اتخاذ شده در حمایت از بازار سرمایه ارائه داد.

    مشاور رییس جمهور بهبود فضای کسب و کار در مناطق آزاد را در جذب سرمایه گذار خارجی و افزایش ارتباطات مالی بین المللی موثر دانست و گفت: استقرار بورس بین الملل در مناطق آزاد کشور با هدف جذب سرمایه گذار خارجی و تسهیل ورود کسب و کارهای داخلی در فضای بین المللی، ایجاد فضای ارتباطی مناسب بین سرمایه پذیران و سرمایه گذاران خارجی، توزیع مناسب سرمایه، هدایت سرمایه های غیرریالی به سمت کسب و کارهای فعال در سطح بین الملل طرح ریزی و در دست اجرا است که در آینده ای نزدیک به صورت کامل راه اندازی می شود.

    مرتضی بانک در ادامه این نشست به طراحی و استقرار پنجره واحد خدمات الکترونیک برای فعالان اقتصادی در مناطق آزاد کشور هم اشاره کرد و افزود: به منظور تسهیل فرآیندهای ارتباطی و کاری برای فعالان اقتصادی در مناطق آزاد؛ فاز اول سامانه «سیفام» (سامانه یکپارچه فعالان اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی) بهره برداری و در آن فرآیندهای امکان سرمایه گذاری، ثبت  شرکت، درخواست پروانه بهره برداری از یک مسیر یکسان به فعالان اقتصادی مستقر در مناطق آزاد ارائه شده است.

    وی توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان و تقویت استارتاپ ها را از دیگر اقدامات دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سالجاری برشمرد و افزود: در مناطق آزاد کشور به منظور جذب و تقویت استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان و همچنین تجاری سازی ایده های جدید در این مناطق دستورالعمل ایجاد این مراکز آماده و ابلاغ شده است و تعدادی از مناطق آزاد گام های اولیه برای ایجاد این مراکز برداشته اند.

    دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه به ضرورت استفاده از شرایط اعتباری در تبادلات در این مناطق اشاره کرد و گفت: برای رفع موانع نقدینگی و کمبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، این اکوسیستم فناور محور و مبتنی بر فناوری اطلاعات طراحی شده است و بازاری الکترونیکی  برای مرتبط کردن کسب و کارها که براساس ابزارهای مالی اعتباری از جمله برات الکترونیک فعالیت می کند، ایجاد می شود.

    مرتضی بانک حمایت از فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران، تولید کنندگان و کسب و کارها را از دیگر اقدامات این دبیرخانه برشمرد و افزود: صندوق ضمانت و حمایت از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان که  بر سه محور اعتماد آفرینی، اعتبار آفرینی و ارتباط آفرینی فعالیت خواهد کرد راه اندازی می شود. سازمانهای مناطق آزاد نیز با ایجاد این صندوق برخی از ریسک های مخاطره آمیز مانند ریسک نقدینگی، سرمایه در گردش و تداوم فعالیت را برای کسب و کارها کاهش می دهند.

    مرتضی بانک با اشاره به اینکه مناطق آزاد می توانند به محلی برای دپوی کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور تبدیل شوند اظهار داشت: قوانین و مقررات کشور؛ مقوله واردات و صادرات از مناطق آزاد را مستثنی از مقررات حاکم در سرزمین اصلی کرده است به همین دلیل این مناطق می توانند زمینه مناسبی برای ورود و دپوی کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور در شرایط تحریم باشند. این در حالی است که ریاست محترم جمهور حل مشکل ثبت سفارش کالا را باتوجه به مقررات مناطق آزاد مورد تاکید قرار دادند.

    وی تاکید کرد: بهره مندی از مزیت تردد بدون نیاز به اخذ روادید در مناطق آزاد کشور ظرفیت های بسیاری را برای صادرکنندگان به ویژه همسایگان فراهم کند. این در شرایطی است که این امکان و فضای موجود در مناطق آزاد می تواند به کشور برای فروش نفت و صادرات سایر کالاها و خدمات خود در شرایط تحریم کمک شایان توجهی نماید.

    مشاور رییس جمهور افزایش مزیت های گردشگری داخلی به منظور جلوگیری از خروج ارز را از مهم ترین برنامه های مناطق آزاد در توسعه گردشگری کشور دانست و گفت: طرح توسعه گردشگری که موجبات تسهیل گردشگری داخلی به مناطق را فراهم می آورد نمونه بارزی از تلفیق فناوری اطلاعات و ابزارهای مالی در ایجاد راهکار مشترک برای خدمت رسانی به هموطنان عزیز است. در این طرح ساز و کار صدور کارت گردشگری اعتباری با همکاری بانک مهر ایران به متقاضیان گردشگری در مناطق اعطا می شود.

    مشاور رییس جمهور در ادامه به رفع موانع نظام تبادلات پولی و راه اندازی بستر تبادلات مبتنی بر ارز رمزهای مجازی اشاره کرد و گفت: به منظور تسهیل تبادلات و معاملات، جلوگیری از نقل و انتقالات ارزی، مقابله با تحریم ها از طریق عدم نیاز به نقل و انتقالات پولی، طراحی ارز رمزهای داخلی و ارتباط با ارز رمزهای بین المللی هم اکنون فراهم شده است و به زودی فاز عملیاتی نمودن آن در برخی از مناطق آزاد اجرایی می شود.

    دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در پایان، تامین مالی پروژه های زیر ساختی با استفاده از انتشار اوراق بهادار با پشتوانه دارایی ها درکنار ایجاد ‌صندوق‌ ضمانت‌ و ‌همچنین‌ استقرار ‌پلتفرم ‌کسب‌ و ‌کار ‌به ‌منظور ‌توسعه ‌کسب ‌و کار واحدهای تولیدی‌، ارائه‌ راهکار ‌تامین‌ مالی‌ در ‌راستای ‌توسعه‌ زیر ساخت‌های ‌مناطق و به‌ عنوان‌ دیگر ‌راهکار نوین تامین مالی اشاره کرد و افزود: برقراری ‌ارتباط‌ مستمر و ‌کارایی ‌این‌ مناطق ‌با ‌بازار ‌سرمایه، ‌ پروژه ‌اوراق ‌بهادار ‌سازی‌ دارایی‌های مناطق آغاز و در مراحل اجرایی قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی