عصر بازار

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران:

طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول باید منتظر تورم و کاهش رشد اقتصادی باشیم

عصر اعتبار- رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: برابر پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در سال‌های پیش رو و طول دوره فعالیت شورای پنجم ما با رکود، تورم، افزایش کسری بودجه، کاهش رشد اقتصادی مواجه خواهیم بود.

طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول باید منتظر تورم و کاهش رشد اقتصادی باشیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، مجید فراهانی در جریان نودوهشتمین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور به بحث و بررسی در خصوص 4 چالش پیش رو شهرداری تهران در رابطه با مسائل مالی پرداخت و با ارائه پیشنهاد به راه های فائق آمدن به این مشکلات پرداخت.

    وی با اشاره به سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) گفت: پیشاپیش فرارسیدن سالروز رحلت اسوه اخلاق، الگوی مهربانی و رحمت، پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) و شهادت کریم اهل بیت، حضرت امام حسن (ع) و شهادت خورشید آسمان ایران امام مهربانی حضرت امام رضا(ع) را تسلیت عرض می‌کنم.

    فراهانی افزود: در میانه آماج حملات اقتصادی و تحریم‌های یک‌جانبه و غیرمنصفانه در یک جنگ اقتصادی نابرابر علیه ملت سربلند ایران، شاهد سخت‌تر شدن شرایط زندگی برای مردم هستیم. شرایطی که باید همه ما برای مقابله با آن در سایه «نظام تدبیر شایسته» بهترین راه‌حل‌ها را برگزینیم تا بار مشکلات اداره دولت و شهرداری بر دوش مردم نیفتد و مردم هزینه اداره گران دولت و شهرداری را ندهند! شاید این تحریم‌ها بهترین فرصت برای اصلاح هزینه‌های تحمیل شده ناشی از ولع تصدی‌گرایانه دولت و شهرداری‌ها باشد، تا در نتیجه آن امور مردم به مردم واگذار شود و دولت و شهرداری به مرزهای قانونی سیاست‌گذاری، راهبری و مدیریت بازگردند. برابر پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در سال‌های پیش رو و طول دوره فعالیت شورای پنجم ما با  رکود، تورم، افزایش کسری بودجه، کاهش رشد اقتصادی مواجه خواهیم بود.

    این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: این یعنی قیمت‌های بالاتر واردات به دلیل کاهش ارزش ریال موجب خواهد شد تا تورم به نرخ‌های بالای 30 درصد برسد و با افزایش اثرات تورمی و کاهش تمایل به مصرف اقتصاد ایران وارد رکود تورمی خواهد شد، براساس برآورد و پیش‌بینی بانک جهانی انتظار می‌رود رشد اقتصادی ایران از منظر هزینه‌ای در سال 1397 معادل منفی 1.5 درصد و در سال 1398 برابر با منفی 3.6 درصد باشد.

    وی افزود: با این تصویر از وضعیت اقتصاد ایران ما در شورای شهر تهران باید برای  پیش‌گیری از تحمیل هزینه‌های مضاعف اداره شهر و شهرداری به شهروندان معزز تهرانی چاره اندیشی کنیم، زیرا مسئولیت ما فقط اداره شهرداری نیست! ما در برابر رونق، رشد اقتصادی، کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای جوانان شهرمان برپایه فرصت‌های اقتصادی تهران مسئولیم.

    رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در سال 1396 و پیش از بازگشت تحریم‌ها شهرداری تهران با کسری بودجه 17 درصدی مواجه بود، گفت: مطمئنا شرایط اقتصادی فعلی و کاهش درآمد واقعی به نسبت قیمت‌های ثابت شهرداری ما فقط با چالش کسری بودجه مواجه نخواهیم بود، بلکه کاهش قدرت خرید شهرداری و بالا رفتن قیمت‌ها ما را درگیر عارضه متوقف شدن و رشد کند پیشرفت فیزیکی پروژه های عمرانی و عدم آغاز هرگونه پروژه جدید خواهد کرد. برای مواجهه با این چالش باید راه‌حلی یافت تا در سایه حل آن «اعتماد» مردم به انتخابشان در انتخابات اردیبهشت ماه 1396 و انتخاب ما به عنوان منتخبان‌شان حفظ شود.

    فراهانی افزود: راه فائق آمدن بر این چالش‌ها و کلید حل مشکلات در توجه به «بودجه و مالیه شهری» نهفته است، لذا معتقدم 4 محور مهم باید در راس برنامه‌ریزی و کانون توجه شورا و شهرداری قرار گیرد.

    وی در تشریح چهار محور در راس برنامه‌ریزی شورا گفت: بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تنها راه نجات شهرداری ها از چرخه هزینه های فزآینده است. در مسیر اصلاح نظام مالیه شهری در این شرایط به جای تمرکز بر درآمدها باید بر هزینه ها تمرکز کرد، متاسفانه نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر هزینه نه تنها آفت نظام بودجه‌ریزی کشور بلکه گلوگاه بحران مالی شهرداری‌هاست، برای پایان دادن به این روند رو به رشد هزینه ها و سامان بخشی نظام بودجه ریزی شهرداری ها لازم است بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد مورد توجه قرار گیرد؛ بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد یعنی تخصیص بر مبنای عملکرد، متناسب با تحصیل و وصول درآمدها، پیشرفت فیزیکی و تاثیر پروژه ها در بهبود کیفیت زندگی شهروندان.

    فرهانی همچنین گفت: کاهش هزینه‌های اداره شهر باید به یک مطالبه عمومی شهروندان تبدیل شود. تا زمانی که شهروندان از شورا و شهرداری مطالبه‌ای در حوزه کاهش هزینه‌های اداره شهر نداشته باشند، ما شاهد اداره گران شهر خواهیم بود. کاهش هزینه‌های اداره شهر یعنی شهروندان عوارض عادلانه، با صرفه اقتصادی و دارای بالاترین کارایی را به شهرداری بپردازند و شهرداری این عوارض را در مسیر ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان هزینه کند نه اینکه ما در منطقه 10 شهرداری تهران شاهد آن باشیم که در بودجه سال 1397 سهم هزینه‌های اداره شهرداری یعنی حقوق و دستمزد کارکنان از سهم هزینه های توسعه شهر یعنی اعتبارات تملک دارائی‌های سرمایه ای بیشتر باشد.

    فراهانی ادامه داد: سرمایه گذاری باید در کانون توجه شورا و شهرداری قرار گیرد. متاسفانه در سال گذشته و سال جاری تاکنون می‌توان گفت که هیچ سرمایه‌گذاری جدی در تهران توسط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی انجام نشده است؛ این یک زنگ خطر جدی است و باید به سرمایه‌گذاری در تهران توجه کرد، اگر سرمایه‌گذاری را جدی نگیریم در بازار رقابت، رقبا جای تهران را خواهند گرفت و با جذب سرمایه‌گذاری تاب‌آوری اقتصادی تهران را به چالش خواهند کشید. باید برای مقابله با کسری بودجه و حفاظت از تاب‌آوری تهران در برابر تلاطمات اقتصادی سرمایه‌گذاری به ویژه مشارکت عمومی، خصوصی را جدی گرفت.

    رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: درآمدهای پایدار شرط لازم برای تداوم ارائه خدمات شهری برای ساکنین شهرها توجه به ایجاد و احیای درآمدهای پایدار شهرداری‌هاست، امری که غفلت از آن زمینه ساز بحران مالی شهرداری‌های کشور را رغم خواهد زد. اما این شرط واجب نباید بر اصل اداره مردمی شهرها از طریق شوراهای اسلامی خدشه وارد نماید. نکته کلیدی قابل تامل آن است که در پس ارائه لایحه اصلاحیه مالیات بر ارزش افزوده و لایحه درآمدپایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها  و دو طرح‌های مدیریت جامع شهری و روستایی و طرح درآمدهای پایدار شهرداری‌های کشور توسط دولت و مجلس نباید اختیارات شوراهای اسلامی کشور که در قانون شوراها به آن تصریح شده است به بهانه نظام‌مند کردن مالیه شهری مورد تعرض قرار گیرد، بویژه آنکه وضع عوارض محلی به عنوان یک ابزار مالی رایج در دنیا از اختیارات مدیریت محلی است و محدود نمودن یا سلب این اختیار از شوراهای اسلامی کشور به منزله تمرکزگرایی، دولتی کردن اداره امور شهرداری ها و سلب اختیار از نهاد مردمی شورا  و پایان دادن نقش عوارض محلی در تامین بخشی از درآمدهای پایدار شهرداری‌ها  خواهد بود. 

    فراهانی با بیان اینکه طی بازدیدی که از 15 منطقه شهرداری تهران از ابتدای فعالیت به عنوان عضو شورا داشته‌ام تاکنون، شاهد مشکلات جدی درآمدی در مناطق بوده‌ام، گفت: به‌گونه‌ای که در بازدید یکی از مناطق وقتی به وضعیت بد آسفالت معابر سطح منطقه اعتراض کردم، از شهردار منطقه با تعجب پاسخ شنیدم که آیا می‌دانید الان کمتر از دو میلیون در حساب شهرداری منطقه موجودی داریم؟ 

    این عضو شورای شهر تهران در پایان تصریح کرد: در این شرایط اقتصادی  چاره ای نداریم جز آنکه نظام تدبیر شایسته را در اداره شهر جدی بگیریم و گام نخست در این مسیر انتخاب شهرداری شایسته و توانمند و دارای برنامه برای اداره شهر با این شرایط است، آنچه برشمردم بخشی از راه حل‌های مالی و اقتصادی بود که لازم است مورد توجه همکاران عزیزم در شورای شهر تهران قرار گیرد. بدون شک با تکیه بر خرد و دانش و تجارب گذشته و با استفاده از توان نخبگان و صاحب‌نظران به ویژه جوانان می‌توان فردایی بهتر را رقم زد تا در سایه آن زمینه رضایت شهروندان که مقدمه رضایت الهی است فراهم گردد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو