عصر بازار

چگونه وام مسکن صندوق پس انداز یکم بگیریم+ جزئیات

عصر اعتبار- دریافت وام مسکن از صندوق پس انداز یکم یکی از روش‌هایی است که می‌تواند تا حدودی به خانه دار شدن زوجین کمک کند، ولی به دلیل اوج گیری قیمت مسکن در ماه‌های اخیر شاهد کاهش تقاضا برای دریافت این وام هستیم.

چگونه وام مسکن صندوق پس انداز یکم بگیریم+ جزئیات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از میزان، با توجه به افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم در ماه‌های اخیر، دولت در تلاش است تا میزان وام صندوق پس انداز یکم را همگام با گرانی در بازار افزایش دهد که این موضوع در ماه‌های اخیر در دست بررسی است و هنوز خبر قطعی درباره مبلغ و میزان افزایش این وام ارائه نشده و تمامی خبر‌ها ازافزایش دو برابری تا 20 میلیون وام هر یک از زوجین در حد حدس و گمان است.

    با این وجود طرح ارائه وام زوجین از سوی بانک مکسن و از سال 94 آغاز شد و در شهر‌های کوچک 60 میلیون تومان، شهر‌های متوسط 60 میلیون تومان و در شهر‌های بزرگ برای هر یک از زوجین 80 میلون تومان است.

    البته افرادی که واجد دریافت این وام هستند باید حتما خانه اولی باشند و تا به حال سند هیچ واحد ملکی به نام خود و همسر نخورده باشد و حداقل سن برای دریافت این وام 18 سال است، ولی ذکر این نکته که میزان پایین بودن مبلغ این و استقبال چندانی در چند ماه اخیر از آن نشده است، زیرا زوجین در پایتخت باید برای مدت 10 ماه نصف مبلغ وام یعنی 40 میلیون را سپرده و سپس وام از صندوق پس انداز یکم دریافت کنند و اگر هر دو فرد بخواهند وام دریافت کنند باید نفری 40 میلیون مجموعا 80 میلیون را 10 ماهه سپرده گذاری و در موعد مقرر 160 میلیون تومان وام دریافت کنند که این افراد می‌توانند به درخواست خود نفری 20 میلیون تومان نیز وام جعاله دریافت کنند که سود آن در بسته به بافت فرسوده متغیر است و مجموع دریافت زوجین به 200 میلیون تومان می‌رسد.

    نکته قابل توجهی اینجاست که اگر صاحب خانه‌ای هستید، ولی برای خرید و بازسازی آن از وام و تسهیلات دولتی استفاده نکرده باشید، باز هم می‌توانید برای دریافت وام مسکن اولی‌ها درخواست بدهید.

    شرایط دریافت وام صندوق پس انداز یکم شامل این است که ارزش ملک خریداری شده بایستی 20 درصد (حداقل) از مبلغ خود وام بیش‌تر باشد، ملک نبایستی دارای عمر بالای پانزده سال باشد، میزان و سقف وام در شهر‌های کوچک 40، شهر‌های بزرگ 60 و در پایتخت 80 میلیون تومان است، حداقل سن برای دریافت وام مسکن اولی‌ها 18 با درآمدی مستقل است، فرد یا زوجین درخواست دهنده وام بایستی دارای حساب پس اندازی با سپرده‌ای به میزان نصف مبلغ دریافتی مورد نظر در بانک داشته باشند، فرد متقاضی وام خانه اولی نبایستی پیش از این از تسهیلات دولتی برای تهیه و بازسازی خانه‌ای استفاده کرده باشد، خانه مورد نظر جهت خرید می‌بایست در محدوده شهر قرار داشته باشد، معرفی یک ضامن معتبر با دارا بودن فیش حقوقی خاص و درآمد ماهانه به صورت سه برابر مبلغ قسط از مهم‌ترین شرایط دریافت وام است.

    همچنین برای دریافت وام باید اصل و تصویر پایان کار ساختمانی، ارائه مدارک شناسایی خریدار و فروشنده، ارائه و تکمیل فرم درخواست، ارائه قبض ساختمان، اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت، ارائه فیش حقوقی، برگه گردش حساب ضامن، چک استخدامی را ارائه کرد.

    نحوه بازپرداخت وام صندوق پس انداز یکم قسط‌های این نوع وام‌های بانکی 12 ساله هستند و می‌توان به صورت پلکانی اقدام به پرداخت آن‌ها کرد. بدین ترتیب که بعد از گذشت سال اول مبلغ اقساط به صورت تدریجی افزایش پیدا می‌کند و زمان بازپرداخت مسکن از 12 سال به 15 سال است.

    همچنین وام مسکن یکم با نرخ سود 8 درصدی پرداخت می‌شود و فرد با دریافت 80 میلیون وام برای خرید خانه باید ماهانه 930 هزار تومان قسط پرداخت کند.

    براساس این گزارش با توجه به افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید زوجین در ماه‌های جاری باید منتظر تصمیم جدید دولت برای افزایش سقف تسهیلات مسکن باشیم تا شاید از این طریق قدرت از دست رفته خانه اولی‌ها برای تامین مسکن بازگردد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو