عصر بازار

مدیرعامل شرکت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) مطرح کرد:

سالیانه ۷۲ هزار میلیارد تومان در تامین اجتماعی هزینه می شود

عصر اعتبار- مدیرعامل شرکت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) گفت: حدود پنج میلیون مستمری بگیر و بازنشسته سازمان تامین اجتماعی هستند و سالیانه ۷۲ هزار میلیارد تومان در این سازمان هزینه می شود که نقطه اتکا در تامین این هزینه ها، تنها درآمدهای حاصل از بخش درمان و بیمه است.

سالیانه ۷۲ هزار میلیارد تومان در تامین اجتماعی هزینه می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، مرتضی لطفی روز جمعه افزود: اکنون تامین اجتماعی شرایط خوبی دارد و مسئولان این سازمان تلاش فراوانی برای حل مشکلات این سازمان دارند. صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی نیز نه تنها در آستانه ورشکستگی نیست بلکه یکی از یاران و پیشتیبان های جدی دولت محسوب می شود.
    وی با بیان اینکه تامین هفت هزار و 200 میلیارد تومان در ماه برای تامین اجتماعی بسیار مشکل است، اضافه کرد: اگر چند روز حقوق بازنشستگان که حداقل هزینه را می گیرند با تاخیر پرداخت شود، به طور یقین مشکلات جدی برای آنها به وجود می آید اما همه می دانند که سهم کارگران و بازنشستگان از تولید ناخالص ملی، بسیار بالا است اما در استفاده در حداقل است پس تلاش می شود که این افراد با مشکل مواجه نشوند.
    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی گفت: اکنون تنها صندوقی که از نظر بودجه اعتباری به دولت متصل نیست، تامین اجتماعی است و سایر صندوق ها عموما وصل به اعتبار دولتی هستند.
    لطفی در زمینه هزینه های تامین اجتماعی و منابع تامین آن توضیح داد: در مورد شستا نیز به عنوان بخش و بنگاه اقتصادی سازمان تامین اجتماعی، همه درآمدهای این شرکت، کفاف 6 ماه هزینه های حقوق بازنشستگان را نمی دهد. حتی اگر تمام دارایی شستا را بفروشند، با توجه به اینکه ماهانه 6 هزار و 200 میلیارد تومان فقط مستمری پرداخت می کند، نمی تواند به تامین اجتماعی کمک چندانی کند.
    وی تصریح کرد: البته شستا در 10 سال گذشته 13 هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی پرداخت کرده است اما حجم پرداختی های تامین اجتماعی نسبت به درآمد شستا بیشتر است؛ سال گذشته پنج هزار میلیارد تومان در شستا سود داشتیم اما از آنجایی که تامین اجتماعی در دریافت مطالبات خود به دلیل تنگناها با مشکل مواجه است، بعضا نمی تواند به موقع مستمری بازنشستگان را پرداخت کند و گاهی برای کسری این بودجه ها تسهیلات می گیرد.
    لطفی ادامه داد: امروز هزینه مالی پرداختی شستا به بانک ها بیش از هزار و 600 میلیارد تومان در سال است؛ بنابراین شستا در حد توان زمانی که سود تولید دارد، پرداختی هم به تامین اجتماعی دارد. به عنوان مقایسه این رقم باید گفت کل یارانه ای که دولت طی یک سال به مردم پرداخت می کند، 42 هزار میلیارد تومان است اما تامین اجتماعی 2 برابر این مبلغ را به مردم پرداخت می کند.
    مدیرعامل شستا اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قبل از تدوین برنامه ششم توسعه، یک بازشناسی و ارزیابی از پنج برنامه گذشته را انجام داد که به چهار بحران پیش روی از جمله آب، صندوق های بازنشستگی و محیط زیست اشاره شد که ارزیابی های صورت گرفته نیز حاکی از این قضایا است.
    وی گفت: با توجه به برخی قوانین که در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود و گروه های خاص صنفی را تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار می دهند و منابع آن را به گردن دولت می اندازند، دولت هم نمی تواند این منابع را تامین کند که قاعدتا اینگونه می شود که سرمایه های تامین اجتماعی تحلیل رود البته اگر این روند ادامه پیدا کند حتما در آینده ای نزدیک صندوق تامین اجتماعی دچار مشکل و بحران خواهد شد.
    لطفی اضافه کرد: همچنین برخی از قوانین مانند بازنشستگی پیش از موعد موجب شده است که نسبت خروجی و پرداختی های تامین اجتماعی نسبت به ورودی های آن، به هم بخورد؛ اینها به عنوان عامل کاهش دهنده منابع دریافتی تامین اجتماعی است.
    وی ابراز امیدواری کرد که دولت در این زمینه اقدامات جدی انجام دهد و افزود: در بودجه سال 97 یک تصمیم بسیار خوب گرفته شد که مربوط به بند «و» تبصره پنج برنامه بودجه سال 97 است که بر اساس آن و با وجود اینکه در برنامه ششم توسعه هم پیش بینی شده است، اگر دولت این تضمین را بدهد که طی 10 سال بدهی ها را پرداخت کند، باید به حفظ تامین اجتماعی امیدوار بود زیرا نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش تامین اجتماعی هستند.
    مدیرعامل شستا افزود: امیدواریم دولت کمک کند و اجازه افزایش بدهی های تامین اجتماعی را ندهد یا طی 10 سال بدهی های قبلی را پرداخت کند تا تامین اجتماعی دچار مشکل نشود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی