عصر بازار

تحریم‌ها کارساز نشد؛

آرامش بازار ارز و طلا با مدیریت به موقع

عصر اعتبار- با مدیریت صحیح و اجرای سیاست های به موقع در بازار ارز و طلا پس از آغاز دور دوم تحریم ها، شاهد آرامش در بازار و عدم تغییرات هیجانی قیمت ها بودیم.

آرامش بازار ارز و طلا با مدیریت به موقع
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، با آغاز دور دوم تحریم های ایران از سوی ایالات متحده آمریکا در سیزدهم آبان ماه سال جاری بسیاری منتظر برهم خوردن تعادل بازار و افزایش قیمت های هیجانی در این بازار بودند.

    همانطور که پیش از نیز شاهد نوسانات و افزایش قیمت های ناگهانی در بازار ارز و طلای کشور بودیم و حتی در فصل تابستان سال جاری نیز تنها در یک روز قیمت ارز و طلا افزایش چند هزار تومانی داشت اما با اقدام به موقع و اجرای بسته های سیاستی بانک مرکزی در بازار ارز، قیمت ها و نوسانات کنترل شد.

    تجربه ایران در تحریم ها

    در همین راستا آیت محمدولی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره وضعیت این بازار پس از اجرای دور دوم تحریم ها، گفت: این اولین بار نیست که کشورهای غربی یا آمریکا ایران را تحریم می کنند و ایران طی 40 ساله انقلاب، بارها تحریم شده است.

    وی با تاکید بر اینکه تحریم ها موجب شده تا تجربه دور زدن تحریم ها و عبور از این بحران را داشته باشیم، گفت: تاکنون اجرای دور دوم تحریم ها نتوانسته التهابی در بازار داشته باشد اما ما باید این نگاه را داشته باشیم که با مدیریت بازار و عدم دخالت و سلایق شخصی، از مشکل آفرینی در این بازار جلوگیری کنیم.

    رییس اتحادیه طلا و جواهر، افزود: طی چند روز اخیر با مدیریت صحیح بازار، انتظارات دشمن برآورده نشد و من از دولت و بانک مرکزی تقاضا دارم تا با اجرای سیاست های خاص اقتصادی همین روند را ادامه دهند.

    محمدولی با اشاره به اینکه برخی نظرات موجب التهاب در بازار خواهد شد، گفت: باید تلاش کنیم تا از نظرات حاشیه ساز در بازار دوری کنیم و تمرکز ما بر تنظیم بازار و کنترل عرضه و تقاضا باشد.

    کنترل به موقع بازار

    همچنین کامران سلطانی زاده، عضو کانون صرافان ایرانیان، گفت: در چند روز اخیر قیمت ارز با افزایش قیمتی اندک مواجه بود که دلیل آن تعطیلات چند روزه اخیر بود.

    وی افزود: اما بانک مرکزی توانست با برخی اقدامات بازار را کنترل و سر و سامان دهد و با تقویت سامانه نیما توانست ارز مورد نیاز تجار را تخصیص دهد.

    این عضو کانون صرافان ایرانیان در ادامه گفت: خوشبختانه تاکنون تحریم ها بی اثر بوده که تنها دلیل آن تجربیات قبلی ایران در این زمینه است همچنین دولت و بانک مرکزی نیز با اقدامات خوبی از جمله کنترل اعلام قیمت های لحظه ای در بازار و فضای مجازی، توانست بازار را کنترل کند.

    به گفته سلطانی زاده، بانک مرکزی توانست با مدیریت بازار و کنترل عرضه و تقاضا از هدر رفت منابع جلوگیری کند و از سویی با تعامل درست با بخش خصوصی از رخداد اتفاق های هیجانی جلوگیری کرد.

    سیاست های به موقع عامل جلوگیری از دلال بازی

    به گزارش ایبِنا، جو روانی و برخی اظهار نظرات در این بازار موجب شده تا مردم به خریدهای هیجانی روی بیاورند و این اقدام خود عاملی برای افزایش قیمت و برهم خوردن جو خواهد بود.

    در همین راستا، محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر معتقد است: طی روزهای اخیر افزایش تقاضا بیشتر در زمینه سکه بوده و ما از بانک مرکزی به عنوان متولی این بازار تقاضا داریم با مدیریت صحیح سیاست ها از تکرار التهاب ها و حباب های چند هزار تومانی جلوگیری شود.

    همچنین سطانی زاده نیز درباره جو روانی حاکم بر بازار اظهار داشت: به دلیل اینکه بروز هرگونه اتفاق و حادثه ای در کشور در بازار نیز تاثیرگذار خواهد بود، امکان پیش بینی بازار وجود نخواهد داشت و همچنین دولت نیز به دنبال یافتن کانال های مالی جدید است.

    وی افزود: از سویی دیگر هنگامی که تقاضا در کشور مدیریت و محدود شود، به تعادل در بازار خواهیم رسید و مصرف واقعی در بازار مشخص خواهد شد. با این روند از دلال بازی و سفته بازی جلوگیری خواهد شد و از تقاضای کاذب در بازار نیز جلوگیری می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی