عصر بازار

رئیس سابق سازمان سرمایه گذاری خارجی؛

خالص حساب سرمایه در بهار امسال به منفی ۵.۳ میلیارد دلار رسید

عصر اعتبار- به گفته رئیس سابق سازمان سرمایه گذاری خارجی، خالص حساب سرمایه در سال ۱۳۹۲ قریب ۹- میلیارد دلار بوده است که در سال ۱۳۹۶به قریب ۲۰- میلیارد دلار رسیده است.

خالص حساب سرمایه در بهار امسال به منفی ۵.۳ میلیارد دلار رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، بهروز علیشیری، رئیس سابق سازمان سرمایه گذاری خارجی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: خروج سرمایه از کشور در برابر ورود سرمایه به کشور ، یک شاخص مهم برای تعیین سلامت اقتصادی و کشش پذیری کسب و کار است آمارهای رسمی کشور نشان می دهد که خالص حساب سرمایه در سال 1392 قریب 9- میلیارد دلار بوده است که در سال 1396 به قریب 20- میلیارد دلار رسیده است!

    تراز حساب سرمایه در سه ماهه اول سال 96 قریب 1.3 - میلیارد دلار بود. اما این رقم در سه ماهه سال 97 به5.3 - میلیارد دلار رسیده است که رشد چشمگیر و هشدار دهنده ایی است از طرفی 9.4 میلیون نفر بعنوان گردشگر در سال 96 از کشور خارج شده اند ، که این رقم در سال 95 ، قریب 8.1 میلیون نفر بوده است. گرجستان، ترکیه و آذربایجان بیشترین رشد را در مقایسه این دو سال داشته اند. در گزارش دیگری داشتیم که قریب 1700شهروند ایرانی در سال 95 ، فقط در ترکیه ملک خریده اند ! اگر هر مسافر ایرانی فقط برای هزینه گردشگری خود 500 دلار از کشور خارج کند ، می شود 5 میلیارد دلار ! چنانچه فقط یک درصد این افراد در خارج سرمایه گذاری کرده باشند ، رقم خروج سرمایه کشور بسیار نگران کننده خواهد بود. این در حالی است که در مقام مقایسه ، رقم جذب سرمایه گذاری خارجی کشور و پذیرش گردشگر بسیار اندک است این جریان خروج سرمایه باید بعنوان سندروم اقتصاد ایران بسیار جدی گرفته شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی