عصر بازار

وزیر کار خبر داد:

فهرست خرید و فروش‌ بنگاه‌های زیرمجموعه‌ وزارت کار منتشر می‌شود

عصر اعتبار- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به انتشار اسامی اعضای هیأت مدیره بنگاه‌های زیرمجموعه وزارت کار، گام بعدی در جهت شفافیت را انتشار شفاف خرید و فروش‌های زیرمجموعه این وزارتخانه اعلام کرد که به زودی محقق می‌شود.

فهرست خرید و فروش‌ بنگاه‌های زیرمجموعه‌ وزارت کار منتشر می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در مراسم دریافت حکم این وزارتخانه با اشاره به انتشار اسامی اعضای هیأت مدیره بنگاه‌های زیرمجموعه وزارت کار به عنوان نخستین گام جهت شفافیت، گفت: در گام بعدی تمام خرید و فروش‌های این مجموعه‌ها را به صورت شفاف منتشر خواهیم کرد، تا اگر درست هزینه شده، مورد تأیید مردم قرار گیرد و اگر این گونه نیست، برای مردم شفاف شود.

    شریعتمداری با اشاره به اینکه به سرمایه‌های اجتماعی در سال‌های گذشته لطمه خورده است، گفت: ما هر چه بگوییم همه تلاشمان را کرده‌ایم برای مردم قابل قبول نیست، چرا که احساس وجود صلاح در نظام اداری در میان مردم کم شده است و باید این موضوع ترمیم شود.

    وی افزود: ما هر چه بگوییم با فساد مبارزه کرده‌ایم و مبارزه می‌کنیم، اما مردم این احساس را نداشته باشند که مبارزه‌ای با فساد صورت می‌گیرد، درست نیست.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به انتشار اسامی 1200 نفر از اعضای هیأت مدیره بنگاه‌های زیرمجموعه وزارت کار، گفت: این اقدام بر اساس یک مطالبه عمومی انجام شد، هر چند که گفته می‌شود این شرکت‌ها در بورس فعال هستند و اسامی هیأت مدیره‌های آنها در کدال سازمان وجود دارد، اما مطالبه اجتماعی این بود که شفاف‌سازی در این زمینه صورت گیرد.

    شریعتمداری یادآور شد: 20-30 میلیارد دلار ارزش این بنگاه‌ها با وضعیت دلار، ارزش ریالی آنها قابل محاسبه نیست، اینها منافع مردم و حق‌الناس است و ما به یک مطالبه عمومی پاسخ دادیم.

    وی تأکید کرد: در گام بعد هر کسی از این مجموعه خریدوفروشی انجام می‌دهد، به مردم گفته می‌شود ، منطقی است که یکی، دو کالا به دلیل ملاحظات امنیتی ممکن است اعلام نشود، اما در بقیه موارد به صورت شفاف در سایت قرار خواهد گرفت.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شایسته‌سالاری را راه‌حل مشکل بنگاه‌ها برشمرد و گفت: ما امانت‌دار مردم هستیم و نمی‌توانیم برای مسئولان و بزرگان کاریابی انجام دهیم. مدیریت این بنگاه‌ها باید با توانایی علمی و تجربی به افراد شایسته داده شود.

    شریعتمداری در عین حال به ضرورت توجه به قومیت و همچنین بومی‌گزینی در بنگاه‌ها تأکید کرد.

    وی با اشاره به بهره‌وری پایین نظام مدیریت در کشور، گفت: متأسفانه چون شایسته‌سالاری حاکم نیست بهره‌وری بالا نمی‌رود، در این شرایط سرمایه‌های اجتماعی نیز حامی دولت نخواهند بود.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به جهانگیری که در این نشست حضور داشت، با انتقاد از ارتباط کم دولت با نخبگان و نهادهای اجتماعی، تصریح کرد: در وزارت کار تلاش می‌کنیم تا ارتباط با نخبگان، نهادهای اجتماعی، استادان دانشگاه و نمایندگان مجلس را مستحکم کنیم.

    شریعتمداری ادامه داد: درست است که دولت دیکته می‌نویسد و هیچ دیکته‌ای بدون غلط نیست، اما وقتی این ارتباط قطع می‌شود، مورد حمایت قلم‌ها قرار نمی‌گیریم.

    وزیر کار در بخشی از سخنان خود با تاکید بر ضرورت توجه به سه‌جانبه‌گرایی در روابط کار، تصریح کرد: اگر موفقیتی در آینده داشته باشیم نتیجه همراهی شرکای اجتماعی با دولت و شکست ها نتیجه ناهمراهی دولت با شرکای اجتماعی خواهد بود.

    وی افزود: هیچ ترفندی نتوانست مشکلی در روابط نظام با جامعه کارگری ایجاد کند همچنین دولت تلاش کرده تا سه جانبه گرایی(دولت، کارفرما و کارگر) رعایت شود.
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: این وزارتخانه بزرگترین نهاد اجتماعی کشور است که بار مسولیت اجتماعی بزرگی به دوش دارد.
    شریعتمداری همچنین با اشاره به اینکه سازمان های حمایتی از جمله بهزیستی زیرمجموعه این وزارتخانه است، افزود: البته در سال های اخیر تلاش کردیم  نتوانستیم دیوار بلند حمایتی به دور فقرا که بار عظیم انقلاب به دوش آنها بود، بکشیم.
    وی افزود: باید تلاش کنیم در چهلمین سالگرد انقلاب بخشی از مشکلات این افراد جبران شود؛ البته دریافتی خانوارهای تحت پوشش با یارانه ها به 750 هزارتومان رسیده اما همه می دانیم با این پول نمی توان زندگی را اداره کرد.

    وی مهارت‌افزایی را از جمله راهکارهای توانمند سازی اقشار ضعیف برشمرد .
    شریعتمداری، یکی از ماموریت های این وزارتخانه را تبدیل ارائه خدمات اجتماعی دولت به خدمات اجتماعی مردم محور بیان کرد و افزود: بار تکفل ما در دوران تحریم بیشتر می شود زیرا فشار نظام سلطه در حال افزایش است اما باید بدانیم تحریم خلق فرصت هایی برای ما داشته است.
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یادآوری مشکلات صندوق ها، اظهار داشت: برای پرداخت بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی، قرار بود 50 هزار میلیارد تومان در قالب تهاتر پرداخت شود اما تاکنون یک دهم این رقم در اختیار ما قرار گرفته؛ هرچند مجموع بدهی دولت 150 هزار میلیارد تومان است.
    وی افزود: می دانیم امکان پرداخت نقدی بدهی دولت به صندوقها وجود ندارد اما راهکارهایی برای آن در نظر گرفته ایم.
    شریعتمداری گفت: اگر با پول پرداختی مردم به صندوقها در زمینه های دیگری استفاده شود، خیانت در امانت است؛ اکنون زیان های این صندوق ها به مردم تحمیل می شود.
    وزیر کار تاکید کرد: برای جلوگیری از 1200 میلیارد تومان زیان سالیانه صندوق ها نمی توان به واگذاری آنها اندیشید؛ همچنین برای واگذاری بنگاه های زیانده باید راهکارهای خاصی اندیشیده شود در غیر این صورت فقر را بین فقرا توزیع کرده ایم.
    وی گفت: برای حل این مشکلات حاضرم به دولت و مجلس التماس کنم و شما آقای جهانگیری در این مسیر باید به ما کمک کنید.
    شریعتمداری افزود: تکریم بازنشستگان نباید در حد یک جشن و دادن لوح تقدیر باشد بلکه باید با تامین آینده و معیشت آنها، روحیه کار را در افراد شاغل تقویت کرد.
    وی ادامه داد: کارفرمایان باید بگویند زنده باد کارگر زیرا عناصر اصلی کار همین افراد هستند.اگر فعالیت تولیدی با عشق و رضایتمندی همراه باشد بدون شک بهره وری ما بالا می رود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی