عصر بازار

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو تاکید کرد:

تسهیل روند تخصیص ارز به دارو

عصر اعتبار- عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو تاکید کرد: حتی با وجود تحریم‌ها، برای واردات دارو‌های اساسی جای نگرانی وجود ندارد.

تسهیل روند تخصیص ارز به دارو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین، احمد آتش‌هوش درباره عمده موانع واردات دارو در دور دوم تحریم‌ها اظهار کرد: روابط بانکی ایران با کشور‌های خارجی و نقل‌و انتقال پول بین بانک‌ها عمده‌ترین مانع برای واردات دارو است.

    عضو اتاق ایران با تاکید بر تسهیل روند تخصیص ارز به دارو گفت: وزارت بهداشت نسبت به گذشته به نحو مطلوبی ارز دارو را تامین و واردات آن را پشتیبانی می‌کند.

    آتش‌هوش با اشاره به این که چند بانک می‌توانند برای دارو و غذا، نقل‌و انتقالات پول انجام دهند، تصریح کرد: بانک خاورمیانه، حکمت ایرانیان و قرض‌الحسنه مهر ایران در دور دوم تحریم‌ها از تحریم‌های بانکی معاف شده‌اند اما هنوز به صورت عملیاتی از طریق این بانک‌ها عملیاتی صورت نگرفته است.

    عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو اضافه کرد: بانک‌های خارجی از ترس تحریم شدن توسط آمریکا، از بانک‌های ایران پول نمی‌گیرند و این موضوع برای ما چالش بزرگی ایجاد کرده است.

    آتش‌هوش درباره روابط خاص واردات دارو در وزارت بهداشت توضیح داد: واردات دارو مراحل خاصی در وزارت بهداشت دارد اما زمانی که این وزارتخانه اجازه واردات دارویی را بر اساس بررسی‌‌های انجام شده داد، در زمینه پشتیبانی از واردات و تخصیص ارز عملکرد بسیار خوبی دارد البته بعد از این که واردکننده در جریان پروسه بانکی قرار می‌گیرد دچار مشکل می‌شود.

    عضو اتاق ایران درباره میزان خودکفایی کشور در تولید دارو گفت: حدودا 95 تا 97 درصد تامین دارو از لحاظ عددی تولید داخلی و 3درصد آن وارداتی است اما به لحاظ گران بودن داروهای وارداتی و برند بودن آن‌ها، این سه درصد از لحاظ ارزشی 25درصد از سهم کل بازار را شامل می‌شود.

    آتش‌هوش درباره وضعیت آینده تامین دارو تصریح کرد: برخی از شرکت‌ها نه تنها به ما دارو نمی‌دهند بلکه حتی از حمل‌و نقل دارو به ایران نیز ممانعت می‌کنند اما ما همانند دوره‌های قبل از پس مشکلات بر می‌آییم و به این دلیل که شرکت‌ها ایرانی نزد شرکای خارجی خود اعتبار دارند در تامین داروهای اساسی وارداتی هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی