عصر بازار

تدابیر شرکت‌های تابعه صندوق بازنشستگی برای عبور از تحریم‌ها

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: با شفاف‌سازی، تحمل اقتصاد ایران در مقابل تحریم‌ها افزایش می‌یابد و می‌توان از تحریم‌ها عبور کرد.

تدابیر شرکت‌های تابعه صندوق بازنشستگی برای عبور از تحریم‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، جمشید تقی‌زاده  با بیان اینکه هدف از تحریم‌ها ایجاد جنگ روانی و تزریق یأس و ناامیدی به جامعه و مردم و همچنین ایجاد فاصله بین مردم و حاکمیت است، افزود: این موضوع مشکلات و چالش‌هایی را برای کشور ایجاد می‌کند و ما باید در مقابل امید اجتماعی، خودباوری و همبستگی اجتماعی را تقویت کنیم.

    تقی‌زاده حوزۀ صنعت و بخش انرژی، نفت و گاز را از مهم‌ترین اهداف این تحریم‌ها برشمرد و گفت: می‌خواهند با جلوگیری یا محدودسازی صادرات و واردات به اقتصاد ایران ضربه وارد کنند.

    وی با برشمردن راه‌هایی برای عبور از تلۀ تحریم‌ها گفت: یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد، ازمیان‌برداشتن موانع تولید و کسب و کار است. همچنین می‌توانیم با اصلاح ساختارهای منابع انسانی و مالی توان اشتغال‌زایی کشور را بالا ببریم.

    تقی‌زاده یکی دیگر از پادزهرها برای مقابله با تحریم‌ها را بحث استفاده از ظرفیت و توان بخش خصوصی خواند و گفت: در این زمینه باید به این نکته توجه داشته باشیم تا علاوه بر تحریم خارجی دچار تحریم داخلی نشویم، یعنی سرمایه‌گذاران ما در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند و سرمایه‌های خود را به کشورهای همسایه انتقال ندهند.

    مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: یکی دیگر از ابزارهای عبور از تله تحریم‌ها، دستیابی به فن‌آوری‌های نوین در حوزۀ انرژی است.

    وی افزود: این تلاش وجود دارد که منطقۀ عسلویه به عنوان پایتخت انرژی ایران ازطریق تحریم‌ها مورد هدف قرار گیرد . اما خوشبختانه در حوزه انرژی از جمله در پتروشیمی جم با دوراندیشی، ترفندها و تدابیری اتخاذ شده و بسته‌هایی برای عبور از قله‌های تحریم یا جبران احتمالی ناشی از این آسیب‌ها طراحی شده است.

    وی گفت: این برنامه‌های طراحی‌شدۀ ضد تحریم توسط مسئولان، ضمن تأمین نیازهای اولیۀ این مجموعه بزرگ اقتصادی تا چند سال آینده اقدامات متقابلی را برای تحریم‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که دشمنان نتوانند آسیب‌های جدی به این حوزه وارد کنند.

    تقی‌زاده مبارزه واقعی با فساد و ایجاد اتاق شیشه‌ای و شفاف‌سازی را یکی دیگر از راه‌های برون رفت از مشکلات ناشی از تحریم‌ها دانست و افزود: این رویکرد سبب خواهد شد تا تحمل اقتصاد ایران در مقابل تحریم‌ها افزایش یابد.

    حمایت سیستم مالی و بانکی کشور از بنگاه‌های اقتصادی با ارائۀ تسهیلات بانکی و هدایت منابع مالی بخش‌های تولیدی و صنعتی این حوزه‌ها و همچنین حمایت از سرمایه‌های اجتماعی و پوسته‌های اجتماعی از دیگر مواردی بودند که تقی‌زاده به عنوان راهکارهایی برای مقابله با تحریم‌ها به آنها اشاره کرد.

    وی با تأکید بر اینکه زمانی می‌توانیم از تحریم‌ها عبور کنیم که از سرمایه‌های اجتماعی مراقبت شود، گفت: اعتقاد من این است که افسران اقتصاد مقاومتی یعنی کارگران، متخصصان و مهندسان مهم‌ترین عوامل عبور از تحریم‌ها هستند.

    وی ادامه داد: لذا ما به عنوان متولیان این حوزه، وظیفه داریم تا ضمن رفع نیازهای این حوزه، به پوسته‌های اجتماعی و مسئولیت‌های اجتماعی به بهترین شکل توجه داشته باشیم و خوشبختانه پتروشیمی جم به این مهم در قالب خدمات رفاهی، پزشکی، عمران مدرسه و مسجد سازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی به خوبی دست یافته است.

    مدیر عامل صنوق بازنشستگی کشوری در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه باید به رویش‌های اقتصادی و اجتماعی در صندوق اشاره کنیم، گفت: همان‌گونه که دولت در صندوق بازنشستگی کشوری بسته‌های مختلفی را برای مقابله با تحریم آماده کرده است، ما نیز به تبعیت از دولت سناریوهای جبرانی برای حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی در دست داریم.

    وی اظهار کرد: در بخش‌های اقتصادی خصوصاً پتروشیمی تمام تلاش این است که سایه تهدید و تحریم را از حوزه انرژی دور کنیم، چراکه این حوزه یکی از سودآورترین صنایع کشور است که بیشترین ضریب اقتصادی را دارد و برای صندوق حوزه‌ای استراتژیک محسوب می‌شود.

    تقی زاده با ابراز اینکه در حوزۀ ناوگان هوایی توانسته‌ایم بسته‌های تعمیر و تجهیز داخلی بعضی از قطعات را آماده کنیم، افزود: موفق شده‌ایم در بخش کشتیرانی حمل‌ونقل مجموعه‌های نفتی تحریم‌ها را دور بزنیم و با کمترین مشکل محموله‌های نفتی را به مقصد برسانیم. در این کار مجموعه شرکت‌های تابعه صندوق پای کار آمدند تا مبادا بخشی از حوزه‌های اقتصادی دچار اختلال شود.

    تقی‌زاده با بیان اینکه در بخش‌های اجتماعی در کنار این استراتژیِ عبور از تحریم باید به معیشت بازنشستگانی که صاحبان اصلی این سرمایه هستند توجه بیشتری داشته باشیم، گفت: در 3 حوزۀ حقوق و دستمزد و افزایش خدمات اجتماعی و رفاهی و توسعۀ فعالیت‌های فرهنگی آنها مجموعه‌ای از برنامه‌ها را در دست اجرا داریم.

    وی با اشاره به اینکه باهدف ترمیم حقوق بازنشستگان، طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان را دنبال می‌کنیم، گفت: در سال 97 با همکاری و پشتیبانی دولت و مجلس توانستیم بخشی از انتظارات این عزیزان را برآورده کنیم.

    به گفته تقی‌زاده، تأمین 2000میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت 5 میلیون تومان به 400 هزار نفر بازنشسته، پرداخت یارانه سفرهای زیارتی و سیاحتی، پرداخت هزینه‌های بیمه تکمیلی درمان و برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی، ورزشی بخشی از این فعالیت‌هاست و همه این فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی این هدف را دنبال می‌کنند که اجازه ندهیم تا در دوران تحریم امید اجتماعی و سرمایه‌های اجتماعی این مرز و بوم کمرنگ شود.

    تقی‌زاده در پایان ضمن تقدیر از ائمه جمعه به عنوان ظرفیتی عالی که با قلوب مردم سر و کار دارد، خطاب به ایشان گفت: تقاضا دارم در دوران تحریم و تشدید تحریم‌ها ی اقتصادی علاوه بر آگاه‌سازی نسبت به ناهنجاری‌های اجتماعی، امید و نشاط اجتماعی را در جامعه تقویت کنید و با دعوت و تشویق مردم و احیای گفتگوی اجتماعی در بین مردم و دولت، مسئولان اجتماعی را در متعالی ساختن اجتماع کمک و یاری کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو