عصر بازار

رییس مرکز آمار ایران:

مرکز آمار متولی رسمی ارایه نرخ رشد و تورم کشور است

عصر اعتبار- رییس مرکز آمار ایران گفت: مانند تمام دنیا این مرکز باید تنها متولی قانونی ارایه آمار رشد، تورم و بیکاری در کشور باشد.

مرکز آمار متولی رسمی ارایه نرخ رشد و تورم کشور است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «علی امید پارسی» روز چهارشنبه در حاشیه بیست و پنجمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک و سومین همایش ملی مهندسی فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران افزود:در تمام دنیا مرجع رسمی اعلام آمار رشد، تورم و بیکاری مرکز آمار است.
    وی اظهار داشت: در کشور ما این آمار از دو نهاد مختلف شامل مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام می شود که به نظر کار درستی نیست چون دو عدد مختلف در اختیار مردم قرار می گیرد؛ این موضوع سرمایه اجتماعی مردم را تضعیف می کند.
    پارسی به تفاوت آمارگیری این دو مرکز اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی تورم شهرها را با محوریت شهرهای بزرگ را اعلام می کند درحالی که مرکز آمار، تمام کشور را اطلاع رسانی می کند؛ بنابراین با دو روش متفاوت دو عدد مختلف نیز به دست می آید.
    وی گفت: از نظر قانون مرجع رسمی تمام آمارهای رسمی کشور مرکز آمار است اما همان قانون در تبصره ای این اجازه را به بانک مرکزی هم داده که ما آن را درست نمی دانیم چون به صلاح کشور نیست. چون پوشش مرکز آمار سراسر کشور است بنابراین اعتقاد دارم باید به عنوان مرکز رسمی، آمار را به تنهایی اعلام کند.
    رییس مرکز آمار درباره نرخ تورم با بیان اینکه ماهانه نرخ تورم را اعلام می کنیم، افزود:نرخ رشد اقتصادی، تورم و بیکاری سه متغیر اصلی در اقتصاد کشور هستند که به صورت مستمر ارایه می شوند.
    پارسی اظهار داشت:آخرین نرخ تورم متوسط سالانه نسبت به سال قبل ١٣.٤ درصد و نرخ نقطه به نقطه ٣٢.٨ درصد بوده است.
    وی افرود: وقتی این اعداد اعلام می شود رشد سه تا چهار درصدی تا بیش از ٢۰۰ درصدی را شامل می شود که مرکز آمار میانگین را اعلام می کند.
    رییس مرکز آمار گفت: مثلا امسال شاهد رشد ٧٥ درصدی در میوه جات و ٤٧ درصدی در برخی از خوراکی ها بودیم اما متوسط نرخ ٣٢.٨ درصد از مهر سال قبل تا مهر امسال است که البته این عدد برای یک سال بسیار زیاد است.
    بیست و پنجمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک با شعار فناوری و خدمات مکان محور، زمینه ساز اشتغال ملی امروز چهارشنبه سی ام آبان ماه در سازمان نقشه برداری کشور افتتاح شد و تا دوم آذر ادامه دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی