عصر بازار

احیای کارت سوخت شخصی در جایگاه‌ها؛

پرداخت سهمیه سوخت در کارت‌های بانکی

عصر اعتبار- شنیده‌ها از سوی مسئولان آگاه در حوزه پرداخت و سوخت حاکی از ضرورت ایجاد زیرساخت احیای کارت سوخت و ثبت نام برای دریافت آن و پرداخت سهمیه سوخت در زمان اعلام طرح سهمیه بندی در کارت بانکی مردم کشور است.

پرداخت سهمیه سوخت در کارت‌های بانکی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، کارت سوخت در راستای جلوگیری از قاچاق سوخت از کشور و کاهش آمار قاچاق چهل هزار لیتری سوخت به صورت روزانه پس از سه سال بعد از تک نرخی شدن بنزین در سال 1394 حالا دوباره احیاء خواهد شد تا وضعیت سوخت در کشور مدیریت شود؛ در همین راستا شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای تاکید داشته که مالکان خودروها و موتورسیکلت‌هایی که کارت سوخت ندارند یا گم کرده‌اند باید از یکی از روش‌های تعیین شده از جمله پلیس 10+، دفاتر پستی، سامانه دولت همراه نسبت به دریافت کارت سوخت از امروز سوم آذر ماه  تا 24 آذرماه سال جاری اقدام کنند که هیچ هزینه‌ای را برای درخواست کنندگان به دنبال نخواهد داشت.

    شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تاکید داشته است که افرادی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند می‌توانند کارت سوخت المثنی را از طریق همراه داشتن مدارک مورد نیاز و مراجعه به پلیس 10+ و  درگاه سامانه دولت همراه دریافت کنند؛ همچنین صاحبان خودرو و موتور سیکلت‌های جدیدی که اصلا کارت سوخت دریافت نکرده‌اند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پستی کارت سوخت خود را دریافت نمایند.

    گفتنی است، افرادی که کارت سوخت دارند اما رمز عبور آن را فراموش کرده‌اند می‌توانند از طریق امکان بازیابی رمز عبور، رمز عبور جدیدی برای کارت سوخت انتخاب کنند و نیاز به سوزاندن کارت و صدور کارت سوخت المثنی وجود ندارد.

    ثبت نام کارت سوخت از طریق دولت همراه از دوشنبه پنجم آذر ماه شروع می‌شود

    امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فناوری اطلاعات در توئیتر خود با اشاره به ثبت نام کارت‌های سوخت اعلام کرد که از 5 آذرماه امکان ثبت‌نام کارت سوخت از طریق اپلیکیشن «دولت همراه» و سایت mob.gov.ir فراهم خواهد شد و نسخه فعلی این سامانه دارای قابلیت ثبت نام نیست.

    جدول زمانبندی مراجعه به سامانه خدمات دولت همراه، براساس رقم سمت راست شماره تلفن همراه

    از جمله اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام الکترونیکی و رایگان کارت سوخت باید به موارد زیر اشاره داشت:

    شماره تلفن همراه به نام مالک وسیله نقلیه
    کد ملی و تاریخ تولد مالک که با ثبت آن سایر اطلاعات شناسنامه ای به صورت خودکار نمایش داده می شود.
    اطلاعات شناسایی وسیله نقلیه (شماره سریال هشت رقمی مندرج در بارکد پشت کارت خودرو) یا شماره VIN
    انتخاب شماره 16 رقمی یکی از کارت های بانکی عضو شتاب که به صورت خودکار در پنجره ثبت اطلاعات این بخش به نمایش در می آید. صرفا شش رقم اول و چهار رقم آخر کارت (به عنوان مثال 2213******603799) نمایش داده می شود.
    پس از ورود اطلاعات، پیامی مبنی بر تایید عملیات ثبت نام به اطلاع متقاضی خواهد رسید که به منزله پایان مراحل ثبت نام خواهد بود.
    لازم به ذکر است؛ مالکان بیش از یک دستگاه خودرو یا موتورسیکلت به منظور دریافت کارت سوخت باید فرآیند ثبت نام را برای هر خودرو و موتور سیکلت یک بار انجام دهند و برای هر خودرو یا موتورسیکلت اطلاعات کارت بانکی جدیدی را مطابق با کد ملی خود در سامانه وارد کنند.

    پرداخت سهمیه سوخت در کارت‌های بانکی

    یکی از مسئولان آگاه حوزه پرداخت در زمینه سوخت به خبرنگار ایبِنا در خصوص عدم تعیین تکلیف وضعیت کارت بانکی در سوخت گیری و سهمیه بندی بنزین گفت: شنیده‌های جدید حاکی از آن است که کارت سوخت با تاکید وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برای انجام عملیات سوخت گیری در جایگاه‌های سوخت برای صاحبان خودرو و موتورسیکلت به منظور کاهش حجم قاچاق سوخت از کشور ضروری شده اما سهمیه سوخت به عنوان یارانه‌ای که متعلق به تمامی مردم کشور و نه تنها صاحبان خودرو است، توسط دولت به عنوان یارانه سوختی برای همه مردم ایران در نظر گرفته خواهد شد و شهروندان با اعلام شماره حساب بانکی خود در سامانه‌ای که در آینده و در زمان اجرای طرح سهمیه بندی اعلام می‌شود، می‌توانند از این سهمیه در کارت بانکی بهره‌مند شوند که صاحبان خودرو از آن برای عملیات سوخت گیری و افرادی که خودرو یا موتور سیکلت ندارند از آن به عنوان کمک هزینه نقدی استفاده خواهند کرد.

    وی تاکید دارد: استفاده از کارت بانکی در جایگاه‌های سوخت با وضعیت فعلی زیرساخت‌های فنی و سخت افزاری غیر ممکن است و به همین منظور نیز این طرح فعلا قابلیت اجرایی ندارد و پیشنهاد احیای کارت سوخت به صورت جدی در حال پیگیری است تا بعد از فرآهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز دوباره فرآیند بررسی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی