عصر بازار

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران:

صادرات غیرنفتی کشور ۱۳.۵ درصد رشد کرده است

عصر اعتبار- سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات غیرنفتی کشور ۱۳.۵ درصد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته وعراق با ۵.۵ میلیارد دلار مقصد اول صادرات ایران است.

صادرات غیرنفتی کشور ۱۳.۵ درصد رشد کرده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمدرضا مودودی روز شنبه در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر کرمانشاه که در سرسرای اتاق بازرگانی این استان برگزار شد، از تحریم ها اقتصادی به عنوان جنگ مدرن آمریکا علیه کشورمان یاد کرد و گفت: هدف تحریم ها کاهش درآمد ارزی و در مقابل افزایش مصارف ارزی ایران است.
    او در ادامه مدیریت ارز کشور را مهم تر از بحث صادرات عنوان کرد و گفت: چرخه معیشت اقشار جامعه به وجود ارز در داخل کشور وابسته است اگر ارز نداشته باشیم اقتصاد کشور با مشکل مواجه می شود.
    وی اضافه کرد: آمریکا سالها برای تسلط بر جهان به ایجاد زیرساخت های ارتباطی و مبادلاتی مانند جی پی اس برای کشتی های حمل و نقل، پایه مبادلاتی دلار برای تجارت جهان، سوئیفت، نرم افزارهای اینترنت و غیره اقدام کرده و گلوگاه های تبادلات جهانی را به دست گرفته است.

    ** برگشت هفت میلیارد دلار صادرات به کشور
    مودودی با اشاره به انتقاد تجار نسبت به تعهد و پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان گفت: با توجه به این پیمان سپاری و تعهدهای ارزی باز هم از 27 میلیارد دلار صادرات کالاهای کشور در سال جاری فقط هفت میلیارد دلار برگشت خورده و این نشان می دهد برخی صادرکنندگان ارزها را بر نمی گردانند.
    سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با بیان اینکه پنج روش برای بازگرداندن ارز صادراتی در نظر گرفته شده است، گفت: سران سه قوه ، بانک مرکزی را مسئول مدیریت ارزی و سیاستگذاری در این حوزه کرده اند.
    به گفته مودودی ، وزارت خانه ها تابع سیاستگذاری های بانک مرکزی هستند و در ممنوعیت صادرات برخی از کالاها هیچ نقشی ندارند.
    وی با اشاره به انتقاد صادرکنندگان نسبت به تصمیمات خلق الساعه از سوی مدیران برای ممنوعیت صادرات بیان داشت: مسئولان ارشد نظام بیشتر به نیازهای داخلی کشور توجه می کنند زیرا کمبود کالا در داخل کشور هزینه های روانی و معیشتی زیادی به دنبال خواهد داشت.
    این مقام ارشد با اشاره به اینکه نبود آمار از نیازهای داخلی، کشور را با 2 معضل بزرگ مواجه کرده گفت: اگر مقدار نیاز داخلی به یک کالا در کشور مشخص باشد، دولت و بخش خصوصی به راحتی نسبت به تنظیم بازار و صادرات اقدام می کنند.

    ** تحریم ها می توانند تولیدات داخلی را تقویت کنند
    سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه گفت: تحریم ها تبعاتی برای کشور دارد و از طرفی می توان با مدیریت آن یک فرصت طلایی برای تقویت تولیدات داخلی را فراهم کرد.
    مودودی در ادامه بیان داشت: ایران نوزدهمین بازار بزرگ جهان، رتبه 18 درآمد ناخالص و در فن آوری و نانو رتبه چهارم جهان را دارد و این ظرفیت ها نشان می دهد با تلاش و سعی می شود تولیدات داخلی ارتقا و تقویت کرد و نیاز داخلی را برطرف سازیم.
    در این همایش از 13 صادرکننده برتر استان کرمانشاه با اهدای لوح و جوایزی تجلیل شد.
    استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت 371 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و 6 درصد از کل صادرات ایران از پنج بازارچه مرزی آن صادر می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو