عصر بازار

تاثیر نوسانات نرخ ارز بر اقتصاد فوتبال

عصر اعتبار- رئیس کمیته بازاریابی سازمان لیگ برتر گفت: افزایش نرخ ارز در عین حال که می‌تواند آسیب‌زا باشد، از سوی دیگر می‌تواند فرصتی برای فوتبال کشور محسوب شود.

تاثیر نوسانات نرخ ارز بر اقتصاد فوتبال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، محمدصادق درودگر در خصوص تاثیر نوسانات نرخ ارز بر اقتصاد فوتبال، افزود: افزایش قیمت ارز از جنبه‌های مختلف بر فوتبال ما اثرگذار خواهد بود و در عین حال که می‌تواند آسیب‌زا باشد، از سوی دیگر می‌تواند فرصتی برای کشور محسوب شود.

    رئیس کمیته بازاریابی سازمان لیگ برتر اظهار داشت: فرصت از این جهت که برخی بازیکنان که در لیگ داخلی قراردادهای بالایی امضا نمی‌کردند، در شرایط فعلی با رقم‌های دلاری پایین می‌توانند جذب باشگاه‌های خارجی شوند و درآمد بیشتری کسب کنند.

    وی اضافه کرد: به‌عنوان مثال در فوتسال شاهدیم که همین امروز ما بازیکنانی در چین، قرقیزستان، قزاقستان، اندونزی و ... به‌عنوان لژیونر داریم که اگر باشگاه‌های ما قراردادهای درست و کارشناسی شده با بازیکنان بسته باشند، می‌تواند محل درآمد مناسبی برای آنها باشد.

    درودگر ادامه داد: از طرفی رشد قیمت ارز برای اعزام و انتقال استعدادهای جوان کشور نیز بسیار موثر است؛ چرا که آنقدر قیمت‌ها افزایش یافته که مبالغی نظیر 100 هزار دلار هم می‌تواند درآمد ریالی هنگفتی را نصیب باشگاه سازنده و دارای آکادمی کند.

    رئیس کمیته بازاریابی سازمان لیگ برتر با بیان این مطلب که در روی دیگر سکه، تهدیدآمیز بودن شرایط فعلی و نوسانات ارزی است، توضیح داد: به این ترتیب که باشگاه‌هایی که با بازیکن یا مربی خارجی قرارداد داشته‌اند، قطعا در پرداخت هزینه‌ها دچار مشکل می‌شوند؛ ضمن اینکه در خصوص جرایم مالی نیز اگر باشگاهی تا چند سال قبل می‌توانست جریمه خود را با مبلغی خاص تسویه کند، در شرایط فعلی همان هزینه چندین برابر شده و شاید کل بودجه فصل یک باشگاه معمولی صرف پرداخت 2 یا 3 جریمه شود.

    وی افزود: موضوعی که می‌تواند با حیات باشگاه‌ها ارتباط داشته باشد و ضروری است که دولت همچون صنایع دیگر، از ورزش و باشگاه‌ها نیز حمایت کند یا دست کم ارز نیمایی در اختیار باشگاه‌ها قرار دهد تا بتوانند امور ‌خود را بگذرانند.

    درودگر تصریح کرد: واقعیت این است که در شرایط موجود باید باشگاه‌ها زمینه را برای ایجاد شرایط رشد و شکوفایی بازیکنان و استعدادهای داخلی فراهم آورند؛ چرا که جذب یک بازیکن خارجی سطح پایین نیز دستکم 200 هزار دلار بودجه نیاز دارد که خود مبلغی چند میلیارد تومانی می‌شود، مبلغی که تقریبا معادل هزینه کل فصل یک باشگاه لیگ یک یا لیگ دو در یک استان محروم است.

    به گفته رئیس کمیته بازاریابی سازمان لیگ برتر، در صورتی که سرمایه‌گذاری مناسبی در آکادمی‌های ورزشی صورت گیرد و ارتباطات موثر بین‌المللی را شکل دهیم، همچنین از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت و پرورش استعدادها استفاده کنیم به‌طور قطع می‌توانیم درآمدزایی خوبی برای ورزش داشته باشیم و با درآمدهای حاصله، بخش زیادی از هزینه‌های ارزی و ریالی خود را پوشش دهیم.

    وی گفت: با وجود این، قاعدتا عدم مدیریت صحیح در این زمینه‌ها مجموعه مدیریت ورزشی ما را می‌تواند با اشکال روبه‌رو کند.

    دوروگر ادامه داد: به‌ هر صورت برخی رشته‌ها غیربومی هستند و ما به اندازه کافی کارشناس و متخصص در آن رشته نداریم و مجبور به استفاده از افراد خارجی هستیم. به‌عنوان مثال کریکت، والیبال، بیسبال یا بسیاری رشته‌های ورزشی دیگر نیاز به مربی خارجی دارند و قاعدتا وزارت ورزش و جوانان باید در راستای حمایت از آنها اقدامات مقتضی را انجام دهد تا زنجیره آموزش قطع نشود و کماکان بتوانیم در آوردگاه‌های جهانی از اعتبار و حیثیت کشور دفاع کنیم.

    به گفته این مقام مسئول، قطعا آموزش یکی از ارکان بسیار مهم رشد و توسعه نظام ورزش است و اگر در زمینه آموزش نتوانیم کلاس‌های معتبر برگزار کنیم و پرداخت‌های مناسب انجام دهیم، ممکن است در یک پروسه 10 ساله، گردشی 180 درجه و کاملا رو به عقب داشته باشیم؛ موضوعی که از جهات مختلف برایمان بسیار آسیب زاست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی