عصر بازار

نحوه قیمت گذاری محصولات غذایی مشخص شد

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران گفت: مقرر شده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت‌گذاری محصولات غذایی را براساس واقعیت‌ها موجود انجام دهد یا قیمت‌گذاری را به امور صنفی و تشکل‌ها بسپارد و بر فرایند تعیین و اجرای آن نظارت کند.

نحوه قیمت گذاری محصولات غذایی مشخص شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اتاق ایران، «غلامعلی فارغی» با یادآوری بحث‌های مطرح شده در حوزه قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و مواد غذایی افزود: مشکل اصلی فعلان صنایع غذایی این است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت‌ها را طبق واقعیت‌های موجود تعیین نمی‌کند و خواستار ارائه مستندهای مؤثر بر قیمت نهایی محصول است درحالی‌که در شرایط کنونی بازار تهیه این مستندها کار راحتی نیست.
    وی اظهارداشت: از آنجایی‌که اختلاف میان قیمت‌های تعیین شده از سوی سازمان حمایت و قیمت واقعی برخی از محصولات بسیار زیاد است، در جلسه امروز کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران مقرر شد این سازمان قیمت‌ها را واقع‌بینانه تعیین کند یا مانند قیمت‌گذاری تخم‌مرغ که به تشکل مربوطه واگذار شده، در بقیه محصولات غذایی نیز قیمت‌گذاری را به امور صنفی یا تشکل‌های مربوطه واگذار کند.
    وی با تأکید بر اینکه قیمت‌گذاری تشکل‌ها نیز قواعد مشخصی خواهد داشت، ادامه داد: در این حالت، تلاش می‌شود قیمت‌گذاری نزدیک به واقعیت‌های موجود تعیین شود اما سازمان حمایت به‌عنوان ناظر بر عملکرد تشکل‌ها در فرایند قیمت‌گذاری و اجرای آن نظارت خواهد کرد.
    رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران گفت: بخش عمده مشکلات قیمت‌گذاری در صنایع غذایی و محصول نهایی است.
    به گفته وی، قیمت محصول نهایی مانند مرغ و گوشت قرمز پایین است یا همچون محصولات لبنی قیمت محصول نهایی با قیمت فرآورده خام همخوانی ندارد.
    فارغی، همچنین تأمین نیازهای دارویی و نهاده‌های موردنیاز صنایع غذایی را از نگرانی‌های جدی این بخش بیان کرد و افزود: نبود دورنما و چشم‌انداز روشن از وضعیت تأمین نیازهای اصلی این صنعت و همچنین بی‌اطمینانی فعالان این حوزه از وضعیت ارز و حواله‌های ارزی در آینده، اصلی‌ترین مشکلاتی است که فعالان این بخش با آن دست در گریبان هستند و کسی پاسخگوی آن نیست.
    براساس این گزارش، قرار بود معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی نیز در جلسه امروز این کمیسیون حضور یابد که به دلیل کسالت در این جلسه شرکت نکرد و شخص دیگری نیز از طرف این وزارتخانه در جلسه حاضر نشد که انتقاد فعالان صنایع غذایی را به دنبال داشته است.
    اکنون سالانه بیش از 120 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و غذ ایی در کشور تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی