عصر بازار

سازمان جهانی تجارت اعلام کرد؛

آهنگ رشد تجارت جهانی آهسته‌تر شد

عصر اعتبار- سازمان جهانی تجارت (WTO) اعلام کرد شاخص‌های سه ماهه این نهاد نشان می‌دهد رشد جهانی تجارت کالا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ کندتر خواهد شد.

آهنگ رشد تجارت جهانی آهسته‌تر شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، شاخص دورنمای تجارت سه ماهه سازمان جهانی تجارت در سه ماهه چهارم در 98.6 واحد ایستاد که پایین‌ترین سطح از اکتبر سال 2016 بود و کندی بیشتر رشد تجارت جهانی از اوت را که این شاخص در 100.3 واحد قرار داشت، نشان داد. رقم پایین 100 واحد، رشد پایین‌تر از حد معمول تجارت را نشان می‌دهد.

    این شاخص هفت مورد شامل حجم تجارت کالا در سه ماهه گذشته، سفارش‌های صادراتی، حمل هوایی بار بین‌المللی، مبادلات در بنادر کانتینری، تولید و فروش خودرو، قطعات الکترونیکی و مواد خام کشاورزی را بررسی می‌کند.

    در جدیدترین بررسی این شاخص، قطعات الکترونیکی از 102.2 واحد در سه ماهه پیش به 93.3 واحد، مواد خام کشاورزی از 100.1 به 97.2 واحد و سفارش‌های صادرات از 97.2 به 96.6 واحد سقوط کردند.

    رشد تجارت جهانی برای همگام ماندن با رشد اقتصادی از زمان بحران مالی جهانی سال 2008 به سختی تلاش می‌کند و به روند رشدی که دو برابر نرخ تولید ناخالص داخلی جهانی بود خاتمه داده است. به نظر رسید تجارت در سال گذشته بهبود یافته و به میزان 4.7 درصد رشد کرد و پیش‌بینی‌های مثبتی از رشد 4.4 درصدی تجارت جهانی در سال 2018 و نرخ رشد 4 درصدی در سال 2019 بدنبال داشت.

    اما سازمان جهانی تجارت در سپتامبر بدنبال تشدید اختلافات تجاری میان آمریکا و چین و اعمال تعرفه روی واردات کالا از سوی دو کشور، در پیش‌بینی خود تجدیدنظر کرد و این نرخ را کاهش داد.

    جدیدترین پیش‌بینی سازمان جهانی تجارت برای نرخ رشد در سال جاری 3.9 درصد و برای سال آینده 3.7 درصد است که همچنان خوش‌بینانه به نظر می‌رسد.

    سازمان جهانی تجارت در گزارشی در خصوص موانع تجارت گروه جی 20 در هفته گذشته اعلام کرده بود ریسک‌های متوجه این پیش‌بینی قابل ملاحظه بوده و جهت نزولی دارند و تشدید بیشتر تنش‌های تجاری روی تجارت و فراتر از آن تاثیر منفی خواهد گذاشت. افزایش ریسکهای اقتصادی و مالی ممکن است روند رشد تجارت و تولید را دچار تحلیل کنند و اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه با خروج سرمایه مواجه شوند که تبعات آن به سایر نقاط جهان گسترش خواهد یافت.

    بر اساس گزارش رویترز، سایر ریسکها شامل تنش‌های ژئوپلیتیکی در میان مدت تا بلندمدت، پیری جمعیت در کشورهای توسعه یافته و توازن اقتصادی مجدد در چین هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی