عصر بازار

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد:

افزایش تسهیلات خرید مسکن در مرحله پیشنهاد است

عصر اعتبار- یک مقام مسئول گفت:بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار هنوز با طرح پیشنهاد افزایش تسهیلات مسکن موافقت نکرده‌اند.

افزایش تسهیلات خرید مسکن در مرحله پیشنهاد است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران،  محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی امروز درنشست خبری با اصحاب رسانه که در  رادیو گفت‌وگو برگزار شد؛ اظهار کرد: در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کارهای تحقیقاتی مسکن، ساختمان و حوزه حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی را دنبال می‌کنیم.

    وی با بیان اینکه در حوزه مسکن؛ اقتصاد و اقدامات برنامه‌ریزی شده  را دنبال می‌کنیم، ادامه داد: تصویب مقررات آئین‌نامه و دستورالعمل‌های ساختمان در حوزه عمر و دوام مسکن در این مرکز پیگیری می شود.

    شکرچی‌زاده گفت: در حوزه حمل‌ونقل، نرم‌افزارهایی را برای ایمنی و افزایش عمر جاده‌ها طراحی کرده ایم که در صورت اجرایی شدن آنها می‌توانیم به بهبود کیفیت راه‌ها و همچنین ساختمان‌ها امیدوار باشیم.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه متأسفانه ستاد وزارت راه و شهرسازی خود را مستقل از مرکز تحقیقات می‌داند، افزود: هم‌اکنون وزارت راه و شهرسازی به جای داشتن ارتباط مستقیم با این مرکز، ارتباط خود را با دانشگاه‌ها تقویت کرده و این در حالی است که با اجرایی کردن دستورالعمل‌های مرکز تحقیقات می‌توانیم شاهد بهبود کیفیت در تمامی بخش‌های زیرمجموعه وزارتخانه باشیم.

    وی بیان کرد: هم‌اکنون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با سازمان برنامه و بودجه ارتباط مستقیمی برقرار کرده و سازمان برنامه با برون‌سپاری فعالیت‌های خود تمامی بررسی دستورالعمل‌های خود را به این مرکز واگذار کرده است.

    شکرچی‌زاده در ادامه به سامانه املاک و اطلاعات مسکن اشاره کرد و افزود: این سامانه توسط معاونت مسکن و ساختمان طراحی شده و هم‌اکنون در چند ماه گذشته اطلاعات آن در اختیار مردم قرار گرفته است.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: در مرکز تحقیقات چندین سامانه از جمله شتاب‌نگاره‌های زلزله، اطلاعات تولیدکنندگان بتن، قیر و آسفالت، بانک ژئوپلوتیک و سامانه املاک و قیمت مسکن طراحی شده و ما با راه‌اندازی این سامانه‌ها سعی کرده‌ایم که به صورت محدود اطلاعات را پردازش کنیم البته سامانه املاک و مسکن در مقایسه با سامانه جامع املاک و مستغلات بسیار محدود است و اطلاعات آن بیشتر در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد.

    وی درباره افزایش قیمت مسکن طی یک سال گذشته، گفت: عوامل تأثیرگذار از جمله طلا و ارز و شاخص‌های مهم اقتصادی در حوزه قیمت‌گذاری مسکن بسیار تأثیرگذار بوده و زمینه‌ساز افزایش چندین برابری قیمت مسکن شده است.

    شکرچی‌زاده اظهار کرد: سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی بعد از افزایش قیمت، اعلام شد و همین سیاست‌ها برای مدت محدودی در تصویب قیمت بازار مسکن تأثیرگذار بوده است.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه سیاست‌های اولیه بازار مسکن توسط آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی اعلام شد، گفت: قانون مربوط به لایحه پیش‌فروش ساختمان‌ها و ایجاد بازارگاه‌های الکترونیکی از جمله سیاست‌های اولیه این بازار بود که تا مراحل ابتدایی پیش رفت اما بعد از گذشت مدت زمانی رها شد.

    وی با بیان اینکه قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی مصوب سال 94 بود، گفت: این قانون از سال جای در قانون مالیاتی کشور وارد شده و هم‌اکنون قابل اجراست.

    شکرچی‌زاده ادامه داد: سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی توانمند کردن افراد کم‌درآمد و دهک‌های میانی جامعه است که سعی شده با افزایش تسهیلات مسکن و همچنین نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری این هدف را اجرایی کند.
    مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی زمینه‌ساز کاهش آسیب‌پذیری در برابر زلزله است

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره وقوع زلزله دو روز پیش کرمانشاه و آخرین وضعیت این مناطق، گفت: زلزله دو روز پیش از دیدگاه بسیاری از مسئولان به عنوان پس‌لرزه زلزله سال گذشته کرمانشاه محسوب می‌شود اما از دیدگاه برخی از کارشناسان یک زلزله جدید است.

    وی تصریح کرد: از 21 آبان ماه سال گذشته که شاهد وقوع زلزله 7.3 ریشتری در سر پل ذهاب بودیم، تا به امروز بیش از 300 پس‌لرزه که اغلب آنها بالای 5 ریشتر بوده رخ داده است.

    شکرچی‌زاده تصریح کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که شاهد وقوع انواع مخاطرات طبیعی از جمله زلزله هستیم و بیش از 80 درصد شهرهای ما در معرض زلزله قرار دارند.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: در کشور ما به ویژه استان تهران گسل‌های متعددی وجود دارند که باید به صورت جدی به آنها پرداخته شود.

    وی با اشاره به مقررات ملی ساختمان و آئین‌نامه 2800، گفت: در طول 20 سال گذشته در کشور شاهد وقوع زلزله‌های بسیار زیادی بودیم اما خوشبختانه با اجرای آئین‌نامه 2800 میزان خسارات رخ داده در زلزله 7.3 ریشتری بسیار کمتر از زلزله بم بوده و این خود نشان دهنده پیشرفت در این بخش هست اما اجرای این آئین‌نامه‌ها کافی نیست و باید بیشتر به آن توجه شود.

    شکرچی‌زاده با بیان اینکه در زلزله سال گذشته کرمانشاه 60 تا 65 درصد از ساختمان‌ها بدون آسیب بودند، افزود: متأسفانه 35 درصد از ساختمان‌ها در این استان بر اثر زلزله سال گذشته دچار خسارت‌های بسیار زیادی شدند. بسیاری از این ساختمان‌ها صددرصد تخریب شدند و هموطنان ما جان خود را از دست دادند این در حالی است که می‌توانستیم با مقاوم‌سازی واحد مسکونی شاهد آسیب‌های کمتری باشیم.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: انتخاب صحیح محل ساختمان‌ها، استفاده از مصالح مرغوب و رعایت استانداردهای ساختمانی از مهم‌ترین عواملی است که باید در حوزه ساخت‌وساز اجرا شود تا شاهد آسیب‌پذیری کمتر ساختمان‌ها بر اثر زلزله باشیم.

    وی گفت: در کرمانشاه شاهد اتفاقات عجیبی بودیم به طوری که ساختمان بتنی 3 طبقه نوساز بر اثر زلزله کاملا فرو ریخت اما یک ساختمان قدیمی که با مصالح کاه‌گلی ساخته شده بود کاملا سالم بود که این امر نشان دهنده استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب است.

    شکرچی‌زاده گفت: خوشبختانه بعد از زلزله کرمانشاه مقاوم‌سازی در بین واحدهای مسکونی افزایش یافته و همین امر باعث وارد نشدن آسیب زلزله به ساختمان‌ها در دو روز گذشته بود.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  مبنی‌بر آخرین جمع‌بندی از نتایج بررسی واحدهای مسکن مهر گفت: از سالهای گذشته مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تمامی ابعاد طرح مسکن مهر از جمله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مورد بررسی قرار داده بود و خوشبختانه بعد از گذشت چند سال ما به یک تحلیل جامع از این طرح دست یافتیم و تا ماه آینده گزارش جامعی از این طرح را منتشر خواهیم کرد.

    وی توضیح داد: در این بررسی نگاه موشکافانه به موضوع مسکن از جمله تنوع کیفیت ساخت و ساز، زیرساخت‌های این طرح و اثرگذاری آن بر تورم را بررسی کردیم.

    شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه طرح مسکن مهر به عنوان خدمت‌رسانی به کشور مطرح شده بود، گفت: 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر در کشور ساخته شده است که مقرر شده بود که در اختیار دهک‌های پایین جامعه قرار گیرد اما به دلیل آنکه خارج از محدوده‌های شهری قرار داشت، برای اکثر مسئولان و همچنین ساکنان مشکل‌ساز شده است.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: 13 هزار هکتار برای زیرساخت‌های روبنایی واحدهای مسکن مهر در نظر گرفته شده است که هزینه‌های پنهان و آشکاری را به اقتصاد کشور تحمیل کرده است؛ همچنین نداشتن امکاناتی از جمله درمانگاه، مدرسه، مرکز تجاری و مساجد باعث شده که این طرح ناموفق باشد.

    وی در ادامه به بخش دیگری از آسیب‌های زلزله در سال گذشته اشاره کرد و افزود: متأسفانه به دلیل آنکه واحدهای مسکن مهر توسط دولت ساخته شده بود، دیدگاه مردم به این واحدها متفاوت‌تر بود و آنها انتظار داشتند که تمامی این واحدها طبق مقررات ملی ساختمان ساخته شوند اما با فرو ریختن این واحدها در سرپل ذهاب بسیاری از مردم بی‌خانمان شدند.

    شکرچی‌زاده با بیان اینکه مقاوم‌سازی واحدهای مسکن مهر از مدیریت‌های خوب وزارت راه و شهرسازی در حوزه زلزله است، گفت: خوشبختانه بسیاری از ساکنان واحدهای مسکونی در روستاها با دریافت تسهیلات از سوی دولت اقدام به نوسازی می‌کنند که این امر در کاهش آسیب‌پذیری بر اثر زلزله بسیار تأثیرگذار است.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عدم مدیریت درست بحران در مواقع زلزله از سوی دولت و مردم اشاره کرد و افزود: متأسفانه دولت در مدیریت بحران زلزله موفق عمل نکرده و بیشتر به جای پیشگیری از وقوع زلزله اقدام به مدیریت بحران در زمان بروز زلزله می‌کند.
    افزایش تسهیلات مسکن در انتظار تصویب بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار

    وی با بیان اینکه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی کارگروهی را در حوزه بررسی مسائل مسکن تشکیل داده است، گفت: وزیر راه و شهرسازی اولویت برنامه‌های خود را در بخش مسکن قرار داده و پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات را مطرح کرده است.

    شکرچی‌زاده تصریح کرد: در طرح افزایش سقف تسهیلات مسکن علاوه بر موافقت بانک مسکن باید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار نیز موافقت خود را اعلام کنند و از سوی دیگر منابع مالی بانک مسکن را نیز باید تأمین کنند بنابراین این طرح هنوز در حد پیشنهاد باقی مانده است.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: در بازسازی‌های واحد‌های مسکونی در کرمانشاه تمامی اشکالات بررسی و رفع شده و طبق تأییدیه‌های نظام مهندسی ساختمان، این واحدها ساخته شده است.

    وی با اشاره به اینکه تمامی سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی اهداف برنامه ششم توسعه است، گفت: در برنامه ششم توسعه تمرکز بر نوسازی بافت‌های ناکارآمد است و سالانه درصدی از بودجه کشور به این بخش اختصاص یافته است.

    شکرچی‌زاده افزود: یکی دیگر از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی تکمیل واحدهای مسکن مهر است که خوشبختانه بخش عمده‌ای از این واحدها تکمیل شده و تنها 400 هزار واحد که عمده آنها در تهران است، باقی مانده است.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: درصد زیادی از واحدها‌ی مسکن مهر فاقد متقاضی است و بخش دیگری از آنها نیز دارای مشکل معارض قانونی و یا تعاونی‌هاست که به مراجع قضایی ارسال شده است.

    وی با بیان اینکه 22 مبحث در حوزه مقررات ملی ساختمانی وجود دارد، گفت: در صورتی که این مباحث در ساختمان سازی رعایت شوند، شاهد افزایش عمر ساختمان‌ها به بیش از 50 سال خواهیم بود.

    شکرچی‌زاده گفت: در حوزه ساخت و ساز متأسفانه رعایت مقررات ملی به صورت یکسان نیست و در برخی از ساختمان‌ها مباحث 9، 10 و 7 رعایت می‌شوند اما مبحث 19 که مربوط به بخش انرژی و یا مبحث صوت رعایت نمی‌شوند.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه به بخش راه‌سازی و حوزه حمل‌ونقل اشاره کرد و افزود: متأسفانه در حوزه راه‌سازی رویه‌ راه‌ها بیش از بدنه راه‌ها دیده می‌شود و این امر نشان دهنده ضعف ما در حوزه اجرایی راه‌هاست.
    سیاست جدید وزارت راه و شهرسازی، نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری

    وی افزود: متأسفانه رویه‌های آسفالتی در بخش جاده‌ها عمر مفید چندانی ندارند و این امر نشان دهنده استفاده از آسفالت‌های غیراستاندارد است.

    شکرچی‌زاده توضیح داد: طبق دستورالعمل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی 80 درصد از آسفالت‌های استفاده شده در راه‌ها و آزادراه‌های کشور باید از کارخانجاتی که دارای گواهینامه معتبر از مرکز تحقیقات باشد، استفاده شود.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: مرکز تحقیقات، سازمان راهداری، شرکت ساخت و توسعه و زیربناهای حمل‌ونقل کشور و همچنین تمامی ادارات کل راه و شهرسازی را ملزم کرده است که آسفالت‌های خود را از مراکز مورد تأیید مرکز تحقیقات دریافت کنند.

    وی گفت: هم‌اکنون در آزادراه تهران شمال و همچنین آزادراه اصفهان شیراز از رویه‌های بتنی جدید استفاده شده که زمینه‌ساز افزایش عمر جاده‌هاست.

    شکرچی‌زاده به ساخت و سازهای صورت گرفته در مناطق گسل‌خیز و همچنین افزایش بلند مرتبه‌سازی در تهران اشاره کرد و افزود: متأسفانه طرح‌های جامع ما با طرح‌های تفصیلی و مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی مغایرت‌های بسیار زیادی دارد و حتی با اعلام این مغایرت‌ها متأسفانه اتفاق خاصی در این حوزه صورت نمی‌گیرد.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: نظام پایش و ارزیابی ما در کشور نهادینه نشده است و همین امر باعث شده که حتی با وجود مصوبه‌های شورای عالی و شهرسازی ما شاهد بلند مرتبه‌سازی و یا ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرها باشیم.

    وی تأکید کرد: شهرداری مجاز نیست که به ساختمان‌های بیش از 8 طبقه پایان کار دهد اما ما در چند سال اخیر شاهد بلند مرتبه‌سازی و یا مال‌سازی در شهرهای بزرگ هستیم.

    شکرچی‌زاده تأکید کرد: بسیاری از نقشه‌ها و یا طرح‌هایی که قوانین شهرسازی در آنها رعایت نشده به قوه قضاییه ارجاع داده شده است اما اتفاق خاصی در این بخش صورت نگرفته و این نشان دهنده بازدارنده نبودن قوانین ما در این بخش است.
    افزایش تعداد کشته‌ها در جاده‌های کشور

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره امنیت راه‌ها و جاده‌های کشور نیز گفت: در اواسط دهه هشتاد شاهد کاهش آمار کشته‌ها در جاده‌ها بودیم به طوری که میزان کشته‌های جاده‌ها به 17 هزار نفر رسید اما در یکی دو سال اخیر شاهد افزایش کشته‌های جاده‌ها هستیم.

    وی افزود: متأسفانه آمار کشته‌های غیرترافیکی جزو این آمار محسوب نمی‌شود اما با احتساب این کشته‌ها میزان تصادفات در جاده‌ها بسیار زیاد شده است.

    شکرچی‌زاده تصریح کرد: افزایش استفاده از خودروهای شخصی، پایین بودن قیمت سوخت، ناایمن بودن جاده‌ها و همچنین نامتعادل شدن وضعیت اقتصادی مردم، از مهم‌ترین عوامل افزایش کشته‌ها و تصادفات در جاده‌هاست.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: متأسفانه منابع کافی برای ایمنی جاده‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز ارائه نمی‌شود و این منابع مالی برای بهبود وضعیت جاده‌ها کفایت نمی‌کند.

    وی افزود: 220 هزار کیلومتر در کشور جاده وجود دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری بیش از 300 هزار میلیارد تومان است بنابراین این منابع در شرایط کنونی قابل پرداخت نیست.

    شکرچی‌زاده به کاهش قدرت خرید مردم در خودروهای شخصی نیز اشاره کرد و افزود: در گذشته با پایین بودن قیمت دلار مردم می‌توانستند خودروهای ایمن‌تر از پراید و یا خودروهای چینی ازران قیمت خریداری کنند اما هم‌اکنون با تغییر در شرایط اقتصادی کشور شاهد آن هستیم که مردم به جای خرید خودروهای باکیفیت به سمت خرید خودروهایی مانند پراید می‌روند که این امر باعث کشته شدن بسیاری از مسافران می‌شود.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پایان گفت: هم‌اکنون بسیاری از نقاط حادثه‌خیز در کشور شناسایی و در قالب یک لایحه ارائه شده است. امیدواریم در سال آینده با افزایش تخصیص منابع شاهد برطرف شدن نقاط حادثه‌خیز در کشور باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی