عصر بازار

کانال مالی اتحادیه اروپا با ایران شاید فروش نفت را پوشش ندهد

عصر اعتبار- فرانسه و آلمان قرار است به صورت مشترک مسئولیت ساز و کاری که قرار است مبادلات مالی با ایران را تسهیل کند به عهده بگیرند، اما شمار اندکی معتقدند که این ساز و کار فروش نفت ایران را پوشش خواهد داد.

کانال مالی اتحادیه اروپا با ایران شاید فروش نفت را پوشش ندهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، فرانسه و آلمان قرار است به صورت مشترک مسئولیت ساز و کاری که قرار است مبادلات مالی با ایران را تسهیل کند به عهده بگیرند، اما شمار اندکی معتقدند که این ساز و کار فروش نفت ایران را پوشش خواهد داد.

    این خبر را روز چهارشنبه رویترز گزارش داده و نوشته این اتفاق نگرانی‌ها درباره سرنوشت «برنامه جامع اقدام مشترک» را (برجام) بعد از خروج آمریکا از آن افزایش می‌دهد.

    اتحادیه اروپا از چند ماه پیش اعلام کرده برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قصد دارد یک کانال ویژه پرداخت مالی ایجاد کند که امکان ادامه همکاری اقتصادی با ایران را فراهم می‌کند.

    ساز و کار فعالیت کانال ویژه مالی به این صورت خواهد بود که از یک نظام اعتباری برای مبادله کالا میان ایران و کشورهای اروپایی استفاده می‌کند. کشورهای اروپایی ادعا می‌کنند از این طریق می‌توانند بدون نیاز به بانک‌های اروپایی یا پرداخت پول به ایران با این کشور تجارت کنند.

    پیش از این روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده بود بعد از امتناع لوکرامبوزگ و اتریش از پذیرش میزبانی کانال ویژه مبادلات مالی با ایران، آلمان و فرانسه برای میزبانی این ساختار پا پیش گذاشته‌اند.

    دیپلمات‌ها امروز چهارشنبه، در گفت‌‌وگو با رویترز، تلاش فرانسه و آلمان را تاکتیکی توصیف کرده‌اند که هدف آن غلبه بر اکراه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در زمینه مبادله با ایران از بیم تحریم‌های آمریکا است.

    اما دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند در نتیجه تهدیدهای آمریکا هدف این مکانیسم ویژه ممکن است تقلیل یابد و تنها به مبادله کالاهای کمتر حساس مانند کالاهای انسانی و غذا محدود شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی