عصر بازار

ترک‌ها تحریم‌های آمریکا علیه ایران را قبول ندارند

عصر اعتبار- دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: مسوولان و فعالان اقتصادی ترکیه در اظهارنظرهای مختلف اعلام کرده‌اند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را قبول نداشته و اجرا نمی‌کنند.

ترک‌ها تحریم‌های آمریکا علیه ایران را قبول ندارند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سید جلال ابراهیمی اظهار کرد: در 10 روز گذشته مطبوعات و رسانه‌های ترکیه با انعکاس مقالات متعددی از سوی مقامات صاحب نظر و فعالان سیاسی - اقتصادی ترکیه با محوریت رد تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر ضد مردم ایران، روبرو بوده‌اند.

    وی اعلام کرد که آردال تاناس - رئیس بخش اقتصادی بنیاد تحقیقات اجتماعی اقتصادی ترکیه - معتقد است که "تحریم ایران در چهارچوب قوانین بین‌المللی مورد تایید شورای امنیت نبوده و ترکیه حاضر به پذیرش تحریم‌های نفتی علیه ایران نیست".

    همچنین خدیجه بریل دده اوغلو - وزیر سابق اتحادیه اروپایی ترکیه- نیز اعلام کرده که "به در می گویم دیوار بشنود چراکه تحریم های آمریکا علیه ایران با شکست مواجه خواهد شد و بازیگران مهم اقتصاد جهان از جمله روسیه، چین با ایران همراه هستند و تحریم آمریکا خنثی می‌شود."

    مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه افزود: همراه ایران، چین و روسیه نیز در ردیف تحریم‌های گمرکی قرار گرفته و برخی کشورهای اروپایی تهدید به تحریم شده‌اند و تصویر ترامپ تبدیل به یک لوگوی تبلیغاتی منفی اقتصادی - سیاسی شده است. ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از مسیر منفی درصدد کسب شهرت است. او تحریم را یک برند برای خود ساخته است به‌گونه‌ای که هر جا اسمی از تحریم به میان می‌آید، نام ترامپ در ذهن متبادر می‌شود.

    ابراهمی تصریح کرد: اگر تجارت با حوزه کشورهای همجوار را توسعه دهیم و با در نظر گرفتن گروه‌های بازار سنج و بازار شناس، نیازسنجی کنیم، می‌توانیم بازار کم هزینه به لحاظ حمل و نقل در اختیار داشته باشیم. علاوه بر این اگر مشتری‌مداری را در دستور کار قرار داده و اخلاق کسب و کار را رعایت کنیم، توسعه تجاری در کشورهای آسیایی را شاهد خواهیم بود. بنابراین لازم است با اعزام گروه‌های تجاری به کشورهای مختلف و به ویژه ترکیه، خود را به آن‌ها معرفی کرده و نیازسنجی را برای خرید کالاهای مورد نیاز انجام دهیم.
    راهکار ترامپ برای فشار به ایران به بن‌بست رسیده است
    ابراهیمی با اشاره به صحبت‌های دوغو پرینچک - رهبر حزب وطن ترکیه - گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران به واقع منافع بسیاری از کشورها، حتی متحدان واشنگتن را نیز به خطر انداخته و امنیت ملی آنها را با تهدید مواجه کرده است.
    وی تاکید کرد: راهکار ترامپ برای فشار بر ایران به بن‌بست رسیده است؛ چرا که دولت ترامپ نتوانسته همه کشورها را برای همراهی با این تحریم‌ها بسیج کند.
    مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه تصریح کرد: بخش عمده‌ای از گاز و نفت وارداتی ترکیه از ایران تامین می‌شود. بنابراین توقف آن خسارات زیادی به کشور خواهد زد. به همین دلیل آنکارا از ابتدا با اینگونه تحریم‌های خارج از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل مخالف بوده است.
    ابراهیمی با اشاره به این‌که ایران با تداوم برجام و نیز با معاف شدن اجباری هشت کشور چین، ترکیه، ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، تایوان، هندوستان و یونان، به واقع نقشه آمریکا در صفر کردن صادرات نفت و گاز ایران را برهم خواهد زد، گفت: ایران دارای منابع عظیم نفتی است و حذف این قدرت اصلی تامین کننده انرژی بسیاری از کشورهای جهان، امکان‌پذیر نیست؛ چرا که در صورت تحقق این امر، تعادل بازارهای نفتی به هم ریخته و افزایش قیمت این ماده استراتژیک می‌تواند ضربات هولناکی را متوجه اقتصاد کشورهای صاحب نام صنعتی کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی