عصر بازار

رئیس سازمان رگولاتوری خبر داد:

محدودیت پرداخت ارز «نیما» به اپراتورها رفع شد

عصر اعتبار- چندی پیش حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) از تهیه بسته‌ای برای مقابله با تحریم‌ها و نوسان ارزی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: با ارائه این بسته مشکلی در زمینه تأمین ارز اپراتورها نخواهیم داشت.

محدودیت پرداخت ارز «نیما» به اپراتورها رفع شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه «عصر اعتبار» به نقل از ایران آنلاین، این بسته مقابله با تحریم که از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و تنظیم شده است چگونه مشکل ارزی اپراتورها را مرتفع خواهد کرد؟
    به اپراتورها ارز دولتی اختصاص نمی‌یابد و باید ارز نیما (سامانه ارزی نیما همان نظام یکپارچه معاملات ارزی برای تسهیل تأمین ارز برای خریداران و فروشندگان ایجاد شده است. با استفاده از سامانه نیما، خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.) دریافت کنند. چون در پرداخت ارز نیما از سوی بانک مرکزی نیز محدودیت‌هایی وجود دارد به همین دلیل امکان دریافت ارز برای اپراتورها وجود نداشت که این مشکل و محدودیت از طریق مذاکره با بانک مرکزی رفع شد. به عبارتی به وسایل الکترونیکی و اپراتورها ارز دولتی اختصاص نمی‌یابد و برای این بخش سهمیه ارزی نیما اختصاص داده‌اند اما سهمیه در نظر گرفته شده کافی نبود به همین دلیل اپراتورها نمی‌توانستند ارز مورد نظر خود را براحتی تأمین کرده و برای تهیه تجهیزات درون شبکه‌ای خود اقدام کنند از این‌رو وزارت ارتباطات با بانک مرکزی مذاکراتی انجام داد تا در تأمین ارز به اپراتورها کمک کنند.
    با توجه به شرایط کنونی این بسته چه نیازهایی از اپراتورها را رفع می‌کند؟
    با تهیه ارز، اپراتورها می‌توانند تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری خود را تهیه کنند. اپراتورها باید نیازهای سخت افزاری را برای توسعه و نرم افزارهای شبکه‌های ارتباطی کشور خود را از نظر لایسنس‌ها به روزرسانی کنند و بتوانند به مشترکان خود خدمات‌رسانی کرده و پشتیبانی‌های لازم را انجام دهند. البته آنها برای بخش رومینگ نیز به ارز نیاز دارند. وقتی اپراتورهای ارتباطی کشور با دیگر کشورها قرارداد رومینگ امضا می‌کنند باید هزینه‌ها را با ارز پرداخت کنند. نمونه آن قراردادی بود که در اربعین اپراتورهای کشور با اپراتورهای عراقی امضا کردند. البته ما سعی کرده‌ایم اپراتورها تنها در مواردی که تولید داخل وجود ندارد برای تهیه تجهیزات مورد نیاز خود اقدام کنند. مهم تر اینکه کشور ما دارای توان و دانش فنی است و در این زمینه هم از توان متخصصان داخلی استفاده می‌شود.
    برای جلوگیری از اثرات تحریم بر شبکه ارتباطی کشور، چه اقدام‌های پیشگیرانه دیگری انجام شده است؟
    برای جلوگیری از اثرات تحریم‌ها بر شبکه ارتباطی کشور، اپراتورها به سمت استفاده از پلتفرم‌های داخلی رفته‌اند. در مدت زمانی که برای اعمال تحریم‌ها از سوی امریکا فرصت بود اپراتورها توانستند نیازهای تجهیزاتی خود را تأمین کنند. اپراتورها در همان فرصت حتی برای توسعه شبکه‌های خود تلاش بسیاری کردند و توانستند در برنامه‌ای فشرده کارهای مهم خود را انجام داده و زیرساخت‌های لازم را بسرعت توسعه دهند. تمام وزارتخانه‌ها برای مقابله با تحریم‌هایی که امریکا علیه کشورمان تدارک دیده آماده شده‌اند و ما نیز باید برای جلوگیری از آسیب‌های تحریم و حتی حملات به شبکه‌های ارتباطی کشوراز نظر فنی آماده می‌شدیم که بموقع نیز آماده شدیم به طوری که در حمله اخیری که به شبکه‌های ارتباطی کشور صورت گرفت، وزارت ارتباطات از نظر فنی توانست با این حمله مقابله کرده و از خسارت‌های احتمالی جلوگیری کند.
    اقدام‌های انجام شده تا چه حدی می‌تواند مشکلات اپراتورها را حل کند؟
    اپراتورهای کشور با وجود تحریم‌ها با مشکل عمده‌ای مواجه نیستند. اپراتورها به کار خود ادامه می‌دهند ولی اینکه بگوییم شرایط مانند قبل است که بواقع درست نیست، چرا که ممکن است برای برخی از وندورها محدودیت‌هایی ایجاد کنند. به طور حتم هزینه تمام شده تجهیزات افزایش خواهد یافت و اپراتورها باید هزینه‌های اضافی بپردازند ولی تحریم بحث امروز و دیروز نیست و کشور ما سال‌ها است که از سوی دشمنانش تحریم شده است. ما راهکارهای مقابله با تحریم‌ها را در این مدت آموخته‌ایم و بر همین اساس مشکلی پیش نخواهد آمد.
    در گفت‌و‌گویی اعلام کردید که صداوسیما برای استفاده از باند فرکانس 700 و 800 مگاهرتزی آزاد‌سازی شده، با رگولاتوری همکاری نمی‌کند و این موضوع به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شده است، نتیجه این پیگیری‌های به کجا انجامیده است؟
    طبق مقررات بین‌المللی که از سال 2006 تدوین شد به‌دلیل دیجیتالی شدن پخش برنامه‌های تلویزیونی باندهای 700 و 800 مگاهرتز آزادسازی و مقرر شد تا از سال 2006 تا 2015 طبق برنامه‌ای مدون از آن برای توسعه شبکه‌های موبایلی استفاده شود. از آنجایی که متولی و مدیریت فرکانس در کشور واحد بوده و زیر نظر وزارت ارتباطات و سازمان رگولاتوری است به همین دلیل باید این فرکانس‌های آزاد شده در اختیار ما قرار بگیرد اما صدا وسیما معتقد است چون پیش از این فرکانس‌های مورد بحث دارای پخش همگانی تلویزیونی بوده است باید در اختیار آنها باشد. این موضوع محل اختلاف است و چون در سطوح فنی و کارشناسی قابل حل نبوده به شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی ارجاع شده است تا آنها با سیاستگذاری‌ها درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنند. این پرونده هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است و در صورت اعلام نتیجه از سوی سیاستگذاران اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
    قرار است وزارت ارتباطات از فرکانس‌های بلا استفاده در چه بخشی و در کدام مناطق از آن استفاده کند؟
    قاعده آن است که از این باندها برای توسعه خدمات ارتباطی موبایلی در مناطق روستایی که دارای جمعیت پراکنده هستند، استفاده شود. از آنجایی که این باندهای فرکانسی پایین‌تر از یک گیگا است و به این ترتیب برای مناطق روستایی بسیار قابل استفاده است. مهم تر اینکه هزینه سرویس را در مناطق روستایی به‌صورت چشمگیری کاهش می‌دهد. ما می‌خواهیم از این باندهای فرکانسی در مناطق محروم و کمتر برخوردار از ارتباطات استفاده کنیم تا بتوان ارتباطات آن مناطق را نیز توسعه داد.
    طرح رجیستری تلفن همراه به پایان رسیده است و قرار است رجیستری تبلت آغاز شود. آیا طرح رجیستری تلفن همراه را موفق می‌دانید؟
    طرح رجیستری تلفن همراه به‌دلیل همکاری نهادهای مرتبط موفقیت‌آمیز بوده است، چرا که با اجرای این طرح قاچاق تلفن همراه به صفر رسیده است.
    گفته می‌شود طرح رجیستری با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شده است؟
    بله با اینکه این طرح موفق بوده است اما در سال جدید به‌دلیل برخی مشکلات با چالش‌هایی مواجه شده است، چرا که به‌دنبال وجود مشکلات ارزی واردکنندگان نتوانستند به اندازه کافی تلفن همراه وارد کشور کنند. از سوی دیگر چون قیمت تلفن همراه نیز افزایش یافت همین موضوع به کاهش واردات تلفن همراه دامن زد. کاهش واردات تلفن همراه بسیار چشمگیر بوده است. مردم در کشور ماهی یک میلیون دستگاه تلفن همراه مصرف می‌کردند و از ابتدای سال تاکنون باید 8 میلیون دستگاه تلفن همراه وارد کشور می‌شد این در حالی است که طبق آمارهایی که به دستم رسیده است واردات تلفن همراه زیر دو میلیون دستگاه بوده است از این‌رو با کمبود 6 میلیون دستگاه تلفن همراه از ابتدای سال تاکنون مواجه بوده‌ایم.
    طرح رجیستری تبلت چه زمانی آغاز خواهد شد؟
    فعلاً منتظر هستیم تا بازار تلفن همراه تنظیم شود و سپس به موضوعات دیگر بپردازیم. طرح رجیستری تبلت به‌دلیل شرایط کنونی کشور به‌صورت جدی مطرح نبوده اما کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شده است تا در زمان مناسب شکل عملیاتی به خود بگیرد.
    برخی فعالان بازار تلفن همراه معتقد هستند که هنوز از طریق پاسپورت، تلفن همراه به کشور قاچاق می‌شود، آیا شما این موضوع را تأیید می‌کنید؟
    این موضوع قاچاق محسوب نمی‌شود چون عوارض گمرکی آن پرداخت می‌شود ولی در بحث قوانین و مقررات مربوط به واردات تلفن همراه به‌صورت مسافری دارای اشکالاتی است به‌عنوان مثال در اینکه اگر فردی بیش از یک تلفن همراه به‌صورت مسافری وارد کشور شود چگونه خواهد بود. البته هماهنگی کاملی با نهادهای مرتبط گمرک و گذرنامه صورت گرفته و تست شده است تا این گونه مشکلات نیز مرتفع شود ولی هنوز مشکلات فنی وجود دارد که قرار است آنها نیز حل شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو