عصر بازار

رئیس‌جمهور بیان کرد:

بانک‌ها به کمک دولت و اقتصاد آیند

عصر اعتبار- رئیس‌جمهور بابیان اینکه بانک‌ها باید به کمک اقتصاد کشور بیایند، گفت: امروز معتقدیم که بار سنگینی بر دوش بانک‌ها است، ‏اقتصاد کشور ما بدون فعالیت بانک‌ها نمی‌چرخد‎.

بانک‌ها به کمک دولت و اقتصاد آیند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، حسن روحانی شامگاه سه‌شنبه در نشستی با نخبگان و فعالان اقتصادی در حاشیه بهره‌برداری از طرح‌های زیرساختی استان سمنان به میزبانی سالن هلال‌احمر مرکز استان بابیان اینکه ما نیمه‌خالی لیوان را در سطح کشور بیش از آن‌که است می‌بینیم و نیمه‌پر را معمولاً کمتر مشاهده می‌کنیم، تأکید کرد: درست است که مشکلات داریم، کشورمان تحریم است و کشوری مانند آمریکا و رژیمی مانند صهیونیسم با ما مقابله و برخی دولت‌های به‌ظاهر مسلمان هم برای ما توطئه می‌کنند و شرایط ما عالی نیست اما باید همه دست‌به‌دست هم دهیم.

    وی با ابراز اینکه برخی این نکته را مطرح می‌کنند که چرا دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌ها عوض می‌شود و چرا به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کمک‌های لازم نمی‌شود و چرا دولت این‌ها را به‌عنوان سربازان خط مقدم در شرایط تحریم نمی‌بیند؟ افزود: واقعیت این است که آنچه واقع می‌شود با آنچه بیان می‌شود کمی متفاوت است.

    می‌توانیم نیازمندی کشور را تأمین کنیم

    رئیس‌جمهور گفت: ما در شرایطی که توطئه آمریکا را در فروردین‌ماه سال جاری دیدیم در یک جلسه مهم اقتصادی که همه اقتصاددانان دولت و مشاوران و معاونان وزار و ... شرکت داشتند آنجا تصمیمی گرفتیم که به‌اتفاق آراء بود، که باید قیمت ارز تک‌نرخی شود، البته چهار هزار و 200 تومان یا چهار هزار و 300 تومان بحث بود اما گفتند ارز را چهار هزار و 200 اعلام کنیم حتی اگر یک نفر مخالف بود من موافق نمی‌بودم.

    روحانی ادامه داد: در آن نشست هم اعلام شد که ارز را تأمین می‌کنیم اما به‌شرط اینکه آن‌هایی که می‌آیند و می‌گیرند واقعی و دقیق و درست باشد و درست هم بیان می‌شد، من دراین‌باره تردید داشتم که آیا در عمل موفق می‌شویم و یا خدایی ناکرده عده‌ای سوءاستفاده می‌کنند؟ ما این تصمیم را گرفتیم و آنجا به همه اعلام کردم که تصمیم امشب ما مهم است چون شرایط موجود ما را الزام کرده است و ما مجبوریم تک‌نرخی ارز را اجرا کنیم.

    وی ادامه داد: اگر همه مردم همراهی می‌کردند می‌توانستیم این طرح را اجرایی کنیم، امروز هم اگر همه مردم همراهی کنند یک نرخ واحد بگذاریم می‌توانیم نیازمندی کشور را تأمین کنیم اما متأسفانه در حین اجرا ما متوجه شدیم برخی از آدم‌ها به‌عنوان واردکننده و سرمایه‌گذار در این کشور آمدند و ارز گرفتند، پلتفرم‌هایی را ساختند و نصف آن پول و یا دوسوم آن را در بازار آزاد فروختند و فساد ایجاد کردند.

    آن‌قدر چیزها در دل و ذهن دارم که نمی‌توانم بگویم

    رئیس‌جمهور در ادامه بیان کرد: همه مسائلی که برای دولت اتفاق می‌افتد به مردم نمی‌گوییم چراکه باید برای گفتن نیز فایده‌ای پیدا کنیم، ما نمی‌خواهیم باهم دعوا کنیم، همه آمده‌ایم تا کشور را اداره کنیم، آن‌قدر چیزها در دل و ذهن دارم که نمی‌توانم بگویم نه اینکه نتوانم، اما مفید نمی‌بینم، من امروز در دانشگاه مقداری به فکر فرورفتم وقتی دیدم دانشجویی که باید فعال باشد و اطلاع داشته باشد برخی‌شان ناقص اطلاعات دارند و از فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کمتر اطلاع دارند حال‌آنکه ما باید همه دست در دست هم دهیم.

    روحانی در ادامه گفت: کسی که ارز گرفته و جنسی را وارد کرده چرا مابه‌التفاوت از آن می‌گیریم درباره این باید گفت این فرد با ارز چهار هزار و 200 تومانی کالا وارد کرده و می‌فروشد اگر من از او پول نگریم قطعاً واردکننده از رانت استفاده کرده است مردم و کاسبان ما متدین هستند اما داریم متأسفانه افرادی که همه اصول اخلاقی و دینی را مراعات نمی‌کنند، دولت ما هم اشکال دارد ما نمی‌گوییم بی‌نقص هستیم اما آن‌هایی که باید به دولت کمک کنند به‌اندازه کافی نمی‌کنند.

    وی افزود: برخی موضوعی مطرح می‌کنند که می‌گوییم چرا بخش‌نامه و مقررات را عوض می‌کنیم برای این است که با فضایی مواجه هستیم که کمتر قابل پیش‌بینی بوده است و ممکن است در ذهن انسان متبادر شود که از هر 100 نفر که ارز می‌گیرند یک تا دو نفر خطا کند اما فکرش را نمی‌کردیم از 100 نفر برای مثال 50 نفر خطا کنند.

    ما ملت انقلابی و اخلاقی هستیم

    رئیس‌جمهور بیان کرد: ما ملت انقلابی و اخلاقی هستیم که زیر پرچم رسالت زندگی می‌کنیم و لذا باید مقداری بیشتر همدیگر را یاری و کمک کنیم، امروز گفته شد که سرمایه در گردش برای تولید به‌اندازه نیست اما باید گفت درست و حرف منطقی است اما باید دست‌به‌دست هم دهیم تا مشکلات را رفع کنیم.

    روحانی بابیان اینکه امروز شرایط کشور را می‌دانیم و معتقدیم که دولت به‌تنهایی قادر نیست تمام مشکلات را حل کند، تأکید کرد: همه بانک‌ها شامل خصوصی، خصولتی، نهادی و ... باید به دولت کمک کنند امروز بانک‌ها باید اموالشان و شرکت‌هایشان و بنگاه‌هایشان را بفروشند و به کمک دولت بیایند.

    وی بابیان اینکه بانک‌ها امروز اقتصاد را منجمد کرده‌اند حال اینکه می‌توانند به کمک اقتصاد آیند، تأکید کرد: بانک اگر پول به مردم بدهد گاهی 20 تا 30 درصد سود می‌کند اما اگر یک بنگاه اقتصادی راه‌اندازی کند در سال سود پنج تا شش درصد هم برای آن بانک ندارد.

    رئیس‌جمهور بیان کرد: بانک‌ها با بنگاه‌داری هم به خودشان و هم به کشور و دولت ظلم می‌کند این در حالی است که بار سنگینی بر دوش بانک‌ها است چراکه باید اقتصاد کشور را باید همین بانک‌ها بچرخانند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی