عصر بازار

نائب رییس اتاق بازرگانی:

ارز به سامانه نیما می‌دهیم، کسی نمی‌خرد

صدور ۴۰ بخشنامه و دستورالعمل در حوزه ارزی

عصر اعتبار- پدرام سلطانی گفت: از ۲۱ فروردین ماه تا کنون بیش از ۴۰ بخشنامه و دستورالعمل در حوزه سیاست های ارزی صادر شده است.

ارز به سامانه نیما می‌دهیم، کسی نمی‌خرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با اعلام این مطلب افزود: بخشنامه های متعددی ناظر بر سیاست های ارز، صادرات غیر نفتی، پیمان‌سپاری و ... از اواخر فروردین صادر شده است که  فکر می کنم از این تعداد بین هفت تا هشت بخشنامه تنها به موضوع پیمان سپاری صادرات غیر نفتی دلالت دارد و سایر موارد، ممنوعیت صادرات، واردات، ثبت سفارش‌ها و ... را در بر می‌گیرد. 

    وی با تاکید بر اینکه در دوره پیشین تشدید تحریم ها در سال 1391 نیز چنین اتفاقی رخ داده بود، در پاسخ به این سئوال که چرا صادرکنندگان در برابر عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما مقاومت می کنند، گفت:صادرکنندگان با اصل موضوع یعنی عرضه ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در سامانه نیما مشکلی ندارند، بحث اصلی در این میان قیمت است.

    این طرح پیشنهاد ما بود

    او در توضیح این مطلب افزود: موضوع راه اندازی بازار ثانویه ارز پیشنهاد اتاق بازرگانی بود، به عبارت دیگر وقتی دولت قیمت ارز را 4200 تومان اعلام و تثبیت کرد، ما هشدار دادیم این روند قابل تداوم نیست و تعیین قیمت به این شیوه باعث تاراج منابع ارزی کشور می شود.

    سلطانی اضافه کرد: در هر صورت بانک مرکزی سه ماه در این حوزه سر سختی نشان داد تا اینکه بالاخره به راه اندازی سامانه نیما تن داد و این کار، اقدامی بسیار مثبت بود.

    او گفت: در آغاز راه‌اندازی این سامانه برای مدت کوتاهی فعالیت‌هایی نیز در این قالب صورت گرفت اما اختلال از آنجا شروع شد که "دولت و بانک مرکزی" مبادرت به نرخ‌گذاری و سرکوب نرخ ارز در سامانه نیما کردند و نتیجه این سیاست ایجاد شکاف بین نرخ سامانه نیما و بازار آزاد ارز بود.

    نائب رییس اتاق ایران گفت: حالا در سوی دیگر ماجرا صادرکنندگانی بودند که قیمت نهادهای اقلام صادراتی شان افزایش یافته بود و شرایط به گونه ای بود که دیگر عرضه ارز با قیمت‌های دستوری در سامانه مذکور برایشان منطق اقتصادی نداشت.

    وی گفت: در این شرایط چه اتفاقی افتاده است صادرکنندگان ارز خود را در سامانه نیما عرضه می کنند اما خریداری وجود ندارد چرا که ارز پتروشیمی‌ها به قیمت تثبیتی هشت هزار تومان فروخته می‌شود.

    سلطانی در توضیح این مطلب ادامه داد: پتروشیمی ها با توجه به خوراک یارانه ای که دریافت می کنند، موظف هستند ارز خودر ا به قیمت تثبیتی هشت هزار تومان بفروشند اما صادرکنندگانی که یارانه نمی گیرند، طبیعی است که ارز خود را به نرخ ارز "سنا" می فروشند. در چنین شرایطی وقتی ارز ارزان تر در سامانه هست، واردکننده تمایلی به خرید ارز گران تر از صادرکننده غیر نفتی نشان نمی دهد و ترجیح می دهد برای دوره ای در صف بماند تا ارز هشت هزار تومانی بگیرند.

    ارز صادرات غیر نفتی مشتری ندارد

    وی در پاسخ به یان سئوال که آیا شخصا ارز حاصل از فعالیت تجاری تان در حوزه صادرات غیر نفتی را در سامانه نیما عرضه کرده اید؟ پاسخ مثبت داد و گفت: من این اقدام را کرده ام اما همان طور که گفتم این ارز هنوز مشتری پیدا نکرده و بسیاری از صادرکنندگان وضعیتی مشابه من را دارند.

    او گفت: در جلسات بسیاری دیگر از صادرکنندگان نیز با مشکل ما مواجه هستند و مشتری برای ارزشان، به دلیل گران‌تر بودند وجود ندارد.  

    سلطانی افزود: بانک مرکزی آمار دقیقی در خصوص میزان ارز عرضه شده در سامانه از سوی صادرکنندگان غیرنفتی ارائه نکرده است.او گفت: بانک مرکزی برای اختلال پیش آمده باید تدبیری بیانیشد، وقتی ارز ارزان تر وجود دارد، متقاضیان حتی چند ماه معطل می‌مانند تا ارز ترجیحی را بگیرند.

    سلطانی افزود: در نتیجه این وضعیت می بینیم 12 میلیارد دلار تقاضای ارز در سامانه نیما ورود پیدا کرده است اما تخصیص ارز در حدود ماهانه دو میلیارد دلار است، در چنین شرایطی روند واردات و فرآیند تجارت و تولید در کشور با کندی روبرو می شود چرا که بخش مهمی از واردات به مواد اولیه مورد نیاز تولید اختصاص دارد.

    او گفت: در این قالب به  دلیل سرکوب نرخ ارز، 12 میلیارد دلار تقاضا برای ارز پست سامانه نیماست و از سوی دیگر ارز صادرات غیر نفتی نیز تبدیل به ریال نمی شود تا وارد چرخه تجاری شود.

    او گفت: ما بارها درباره مخاطرات پیش رو هشدار دادیم و شاید لازم باشد در قالب نامه ای مکتوب در خصوص خطرات این سیستم مواردی را گوشزد نماییم، بی تردید این کندی می تواند زمینه را برای کمبود مواد اولیه تولید در کشور ایجاد کند و باید چاره ای در این خصوص اندیشید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی