عصر بازار

لایحه بودجه ۹۸ به مجلس رفت

عصر اعتبار- رییس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری با حضور خبرنگاران، لایحه بودجه ۱۳۹۸ را تشریح کرد.

لایحه بودجه ۹۸ به مجلس رفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، نشست خبری محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه با موضوع تشریح لایحه بودجه 1398 لحظاتی قبل در محل این سازمان با حضور اصحاب رسانه آغاز شد.

    محمد باقر نوبخت از ارسال لایحه بودجه 1398 به مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: طبق اسناد فرادست هم زمان و همراه ارسال لایحه بودجه در هر سال به مجلس باید اسناد وگزارش های دیگری را هم به مجلس تقدیم کنیم و آنچه تخت عنوان لایحه صورت گرفته در 6 جلد تنظیم شده جلد نخست با عنوان ماده واحده و جداول کلان است و پیوست یک تا 5 هم همراه این وجود دارد و هریک به موضوعی معطوف می شود.

    وی افزود: همچنین در راستای برنامه ششم توسعه همراه با گزارش لایحه بودجه یک گزارشی از عملکرد سال قبل برنامه را تقدیم مجلس کنیم که تقدیم مجلس شد و سه جلد گزارش برای عملکرد سال قبل بود.

    رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: بند یک قانون برنامه و بودجه تکلیف دیگری برای دولت در زمان تقدیم لایحه بودجه تقدیم کرد و باید دولت یک برنامه مشخص از سال 98 را در حوزه اقتصادی،  اجتماعی و ... باشد یعنی برنامه سال 1398 را هم در دو جلد تهیه با عنوان سند بنیادین لایحه بودجه سال 1398 به مجلس تقدیم شد.

    طبق ماده یک قانون محاسبات عمومی، بودجه کل کشور یک برنامه مالی یک ساله است که حاوی پیش بینی منابع، برآورد مصارف برای رسیدن به اهداف و سیاست ها است.

    سال 1398 باید اهداف و برنامه مشخص شود تا این بودجه همانند یک برنامه این اهداف را دنبال کند.

    نوبخت ادامه داد: از آنجایی که بودجه ریزی سال 1398 در راستای تکلیف قانون برنامه با روش عملیاتی و مبتنی بر عملکرد تهیه شده و برای هر بخش و به میزان فعالیت آن ها مجموعه پول اختصاصی یافته مشخص می شود و بر همین اساس کار هر بخش و سازمان تنظیم شده است.

    وی ادامه داد: برای اینکه مجلس اطمینان حاصل کند که بودجه بر اساس قیمت تمام شده و برنامه مشخص تهیه شده یک جلد کتاب به جزییات فعالیت های متنوع دولت در بخش ها و فصول مختلف را با قیمت تمام شده آن ها مشخص و توضیح داده شده است.

    رییس سازمان برنامه و بودجه، گفت: ما در این بخش نیاز داریم قیمت تمام شده هر بخش را مشخص کنیم. از آنجایی که برای سال 1398 موظف هستیم طرح های عمرانی را واگذار و یا با مشارکت بخش غیر دولتی انجام دهیم و برای شفاف سازی کتابی از مجموعه طرح ها و پروژه هایی که در سال 98 واگذار خواهد شد، تهیه و منتشر شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی