عصر بازار

تبعات بودجه عمرانی کمتر از نرخ تورم رسمی

عصر اعتبار- افزایش پنج درصدی بودجه فعالیت‌های عمرانی در بودجه سال ۱۳۹۸ بسیار کمتر از نرخ فعلی تورم (۱۸.۴ درصد) است؛ امری که می‌تواند علاوه بر ایجاد مشکلات مختلف در حوزه عمرانی کشور باعث ایجاد مسائلی در حوزه اشتغال هم بشود.

تبعات بودجه عمرانی کمتر از نرخ تورم رسمی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بودجه سال آینده (1398) به دلیل مسائل خاص اقتصادی و وجود شرایط تورمی از یک سو و فشار بر درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت از سوی دیگر به یکی از سخت‌ترین بودجه‌ها تبدیل شده است. در چنین شرایطی چیزی که ضروری به نظر می‌رسد استفاده حداکثری از حداقل امکانات موجود در منابع بودجه است.

    به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین مسائلی که در حال حاضر کشور با آن رو به رو باشد مساله بیکاری است که خود می‌تواند تبعات اقتصادی و البته اجتماعی زیادی را به دنبال داشته باشد. یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در بودجه تاحدود زیادی با اشتغال سروکار دارد و می‌تواند باعث ایجاد اشتغال شود یا حداقل جلوی بیکاری بیشتر را بگیرد، بودجه فعالیت‌های عمرانی است.

    در این باره لطفعلی بخشی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایسنا، با انتقاد از افزایش پنج درصدی بودجه فعالیت‌های عمرانی در بودجه سال آینده گفت: با توجه به وضعیت تورمی و امکان رشد 30 درصدی تورم در سال آینده، بودجه عمرانی باید بیشتر از اینها افزایش پیدا می‌کرد چرا که در غیر این صورت این مساله می‌تواند باعث رکود در این فعالیت‌ها شود.

    این استاد دانشگاه همچنین با تاکید بر اینکه بودجه عمرانی نقش مهمی در رشد اقتصادی می‌تواند ایفا کند گفت: بودجه عمرانی بخشی از بودجه است که می‌تواند مستقیما روی اشتغال تاثیر بگذارد. واقعیت این است که مجموعه عمرانی بخش وسیعی از نیروهای انسانی را در اقتصاد به خود مشغول کرده است که عدم افزایش آن با توجه به تورم می‌تواند باعث ایجاد مسائلی در این حوزه شود. حداقل رقمی که دولت می‌توانست برای این حوزه تعیین کند 90 هزار میلیارد تومان است.

    با این همه نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه پرداخت یارانه در سال آینده به صورت استانی انجام می‌شود اظهار کرد: در توزیع استانی یارانه نقدی هر آنچه استان‌ها بتوانند صرفه‌جویی کرده و به طور هدفمند و به اقشار نیازمند پرداخت کنند، مازاد آن‌را می‌توانند برای پروژه‌های عمرانی خود بکار بگیرند که این اقدامی انگیزشی برای آنها خواهد بود.

    نوبخت همچنین گفته است که دولت به منظور حمایت از زیرساخت‌های تولید و اشتغال اهدافی را تعریف کرده که می‌توان از جمله آن به افزایش بودجه عمرانی اشاره کرد که برای سال آینده 65 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی