عصر بازار

کارشناس مسایل اقتصادی آمریکا:

سیاست عوامگرایی ترامپ اقتصاد آمریکا را به سوی رکود می برد

عصر اعتبار- کارشناس مسایل اقتصادی آمریکا سیاست های ترامپ همچون کاهش مالیات را عوامگرایانه و باعث کسری بودجه این کشور دانست و گفت: محور این سیاست ها با رشد اقتصادی متضاد است و آن را به سوی رکود سوق می دهد.

سیاست عوامگرایی ترامپ اقتصاد آمریکا را به سوی رکود می برد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، روزبه علی آبادی روز شنبه افزود: دولت ترامپ طی دو سال گذشته سعی کرده است سیاست های پوپولیستی را پیاده کند و این سیاست ها جهت مخالفی با مسایل اقتصادی دارد.
    وی ادامه داد: سیاست های کاهش مالیاتی که ترامپ در سیستم اقتصادی آمریکا وارد کرده، برای افراد متوسط نیست بلکه برای قشر با درآمد بالا است و باعث کسری بودجه در دو سال گذشته شده است.
    این کارشناس مدیریت سرمایه گذاری اضافه کرد: امروز کسری بودجه نسبت به سال 2007 و قبل از رکود اقتصادی آن، به مراتب بیشتر است. دولت ترامپ به هزینه های کسری بودجه روی آورده است که در حقیقت تغییرات بودجه ای و مالی آمریکا را به سمت منفی می برد.
    علی آبادی با بیان اینکه ترامپ چند محور مختلف را روی سیاست پوپولیستی قرار داده است، اظهار کرد: سیاست تعرفه ای ترامپ، باعث کسری تجاری بین چین یعنی دومین اقتصاد بزرگ جهان و آمریکا شده است.
    وی یادآور شد: بخشی از رکودی که در روزهای گذشته در بازار دیدیم و شیب آن خیلی تند بوده، دو عامل بزرگ دارد که مهم ترین عامل آن گزارشی است که نشان داد شکاف بین تجارت کالای چین و آمریکا رو به افزایش است.
    کارشناس برنامه ریزی مالی توضیح داد: در ماه اکتبر این شکاف تجاری 40.2 میلیارد دلار بود اما در ماه نوامبر به 43.1 میلیارد دلار تبدیل شد. این رشدی نبوده که بورس، انتظار آن را داشته باشد و بسیار خطرناک است.
    علی آبادی با بیان اینکه مساله دومی که امروز بازار سهام آمریکا چه اوراق قرضه و چه اوراق مشارکت با آن روبرو شد، دستگیر شدن یکی از مدیران شرکت هوآوی است، خاطرنشان کرد: این کار، پیامد سنگینی برای ترامپ دارد به خصوص آنکه در حاشیه اجلاس گروه 20 حداقل به صورت سیاسی مطرح کرد که در حال تغییر رابطه با چین است.
    وی گفت: ترامپ می خواست نشان دهد که می تواند با همتای چینی خود مشکل تعرفه ها را تا زمانی که حادتر شود، همان طور که از اول ژانویه تعرفه ها از 10 درصد به 25 درصد افزایش یافت، حل کند اما این دستگیری که دختر رئیس شرکت هوآوی است، می تواند ماجرا را مقداری سخت تر کند.
    کارشناس ژئواستراتژیک مقیم آمریکا افزود: از همه مهم تر این است که محور سیاست های ترامپ در تضاد با رشد اقتصادی است. رشد اقتصادی در آمریکا به سه عامل تولید، قیمت و بهره وری ارتباط دارد.
    علی آبادی در تشریح بخش تولید اظهار کرد: هنوز آمریکا به کشور و اقتصادی تبدیل نشده است که تولید هوشمند کند. ترامپ می گوید که من کارها را بر می گردانم؛ اما کارهایی که ترامپ از کشورهایی همچون مکزیک، کانادا، آسیای جنوب شرقی به آمریکا بر می گرداند، کارهایی نیستند که تولیدات هوشمند در اقتصاد آمریکا به وجود آورند.
    این کارشناس مدیریت ریسک درباره بهره وری هم گفت: امروزه شاهد هستیم که بازار کار آمریکا در حالت اشباع کامل قرار گرفته و میزان بیکاری 3.7 درصد شده است. این نشان می دهد که بازار کار آمریکا دیگر ظرفیت ندارد.
    علی آبادی دلیل افزایش درآمد ساعتی افراد را بهره وری ندانست و افزود: این روند باعث می شود که قیمت ها بالا رود و تورم خاموش ایجاد شود.
    - کارشناسان می گویند یکی از دلایل سقوط 1500 واحدی ارزش سهام آمریکا تناقض گویی های مقامات کاخ سفید درباره توافق با چین است و اینکه بازار نتوانسته است به ترامپ و اظهاراتش اعتماد کند.
    این کارشناس مسایل بین الملل اظهار کرد: این درست است. به نظر می رسد در این جنگ تعرفه ای، اقتصاد چین می تواند بیشتر از آمریکا زخمی شود اما کوتاه مدت است. سیاست چینی ها از نظر سیاسی و اقتصادی این است که مستقیم با دولت ترامپ وارد جنگ نشوند و به قول خود چینی ها صبر کنند و زمان بخرند تا ببینند دولت بعدی آمریکا چه کار می کند.
    علی آبادی با بیان اینکه اظهارات مقامات آمریکا و چین پس از دیدار بوینس آیرس نشان می دهد که دو دولت در بخش تجارت آمادگی مذاکرات برد-برد را ندارند، گفت: این مساله را شاهد بودیم که شکاف تجارت کالا بین چین و آمریکا از 40 میلیارد به 43 میلیارد دلار برسد که برای بازار یک شوک بزرگ بود.
    وی افزود: این روند، رکودی را در زمینه تعرفه ها و تاثیرگذاری آن بر اقتصاد آمریکا و چین در چند سال آینده نشان می دهد اما فکر نمی کنم چینی ها بخواهند با سروصدای بیشتری مطرح کنند و ترجیح می دهند که مقداری از سیاست های پوپولیستی ترامپ فاصله بگیرند اما به هرحال هر دو طرف آسیب می بینند که نتیجه آن را در بازار بورس شاهد هستیم.
    - ترامپ ادعا کرد که بالاترین نرخ اشتغال را ایجاد کرده است اما آمارها نشان می دهد که روند اشتغال بعد از آنچه که بی سابقه اعلام شد بیکاری افزایش یافت. آیا آمارهای ترامپ واقعی نبود یا شرایط بازار کار آمریکا دیگر پاسخگوی جذب کارگر نیست؟
    این کارشناس مدیریت سرمایه گذاری پاسخ داد: اقتصاد آمریکا در سطحی به نام تکمیل ظرفیت اشتغال قرار دارد. بیکاری 3.2 تا 3.5 درصدی نشان دهنده مشکل جدی نیست اما امروز وضعیت بیکاری یا اشتغال در آمریکا هیچ ربط مستقیمی به سیاست های ترامپ ندارد حتی می توان گفت که برعکس است. ترامپ تقریبا سیاست های دراز مدت و مفیدی که باعث رشد بازار کار بشود را با سیاست های کوتاه مدت قربانی می کند.
    علی آبادی با یادآوری 150 هزار کارخانه ای که در ایالت های میشیگان و داکوتای شمالی با راندمان و بهره وری نامناسب فعالیت دارند، گفت: امروز ترامپ بازی کوتاه مدتی با مساله اشتغال انجام می دهد که در دراز مدت جواب نمی گیرد.
    وی با اشاره به اعلام تعطیلی برخی کارخانه های وابسته به جنرال موتور و بیکار شدن نزدیک به 300 هزار نفر تا سال 2020، افزود: این مساله روند دیگری را نشان می دهد که نوع اشتغال در آمریکا در حال تغییر است و سیاست های پوپولیستی فقط افکار عمومی را به سمت شغل های قرن 20 همچون کارگران ذغال سنگ و تولید سخت کارخانه ای تا به سمت شغل های جدید می برد.
    این دانش آموخته دانشگاه پیترسبورگ آمریکا تاکید کرد: وضعیت اشتغال امروز آمریکا هیچ رابطه مستقیم و مثبتی به سیاست های پوپولیستی ترامپ ندارد و تنها اتفاقی که افتاده، ضریب اطمینان تجاری در آمریکا بالا رفته و آن هم در ارتباط با سیاست های شغلی ترامپ نیست بلکه بیشتر به سیاست های کاهش مالیاتی است که نتیجه کوتاه مدت آن را در بازار به این صورت نشان داده است.
    - ترامپ از زمان جوانی که برج مشهورش در نیویورک را ساخت به دنبال کاهش مالیات بود و به شهردار وقت نیویورک نامه نوشت و خواست با این مساله موافقت کند اما شورای شهر نیویورک زیر بار نرفته بود، آیا سیاست کاهش مالیاتی برای فرار خود او نبوده است؟
    این کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه «از تاجری همچون ترامپ بعید نیست که چنین کاری انجام دهد»، گفت: من تعجب نخواهم کرد که بگوییم ترامپ این کار را برای مسایل شخصی خود انجام داده باشد. به هر حال سیاست هایی که امروز ترامپ در حال استفاده از آنها است بوی سیاست های پوپولیستی می دهد تا سیاست های دراز مدت حتی برای منافع شخصی.
    علی آبادی افزود: همان طور که دیدیم امروز یکی از هتل های ترامپ که در واشنگتن قرار دارد، به مکانی برای استفاده اداری کاخ سفید که باید پول زیادی به او بپردازد، تبدیل شده و این نخستین باری نیست که از دفتر و نهاد ریاست جمهوری برای مصارف شخصی استفاده کرده است.
    وی درباره چرایی کاهش قیمت سوخت در آمریکا در ماه های اخیر هم گفت: برای نگاه کردن به قیمت سوخت باید به سه ماه نخست سال 2019 هم توجه کرد. من فکر نمی کنم تنها با نگاه کردن به سه ماه گذشته میانگین خوبی از روند قیمت سوخت در بازار به دست آوریم.
    این کارشناس مدیریت سرمایه گذاری افزود: استنباط من این است که قیمت سوخت به طور کلی جهش زیادی نداشته است، امروز اقتصاد دنیا و قیمت نفت، تعادل لازم و جهشی را نداشته که در اکتبر 2017 داشته است. من فکر می کنم باید صبر کرد تا از سه ماه اول 2019 عبور کند آنگاه میانگین را نگاه کنیم که فکر می کنم نزولی نخواهد بود.
    علی آبادی در پاسخ این سوال که آیا کاهش قیمت سوخت در آمریکا به شکل عمدی بوده یا واکنش طبیعی بازار است، گفت: به هرحال می دانیم که تحریم های سنگینی که آمریکا نسبت به ایران داشته است و جریان های مختلفی که امروز در اوپک به خصوص خبر احتمال خروج قطر از این سازمان وجود دارد، باید بر قیمت سوخت اثرگذار باشد.
    وی خاطرنشان کرد: اما فکر می کنم با توجه به سیاست های زیست محیطی، ترامپ هیچ ترسی از وارد کردن نفت تگزاس یا خلیج مکزیک و مارسلا شل به بازار ندارد و ترامپ می تواند تا حدی آن را کنترل کند اما باید قضاوت را بعد از زمستان 2019 موکول کنیم و ببینیم واقعا میانگین قیمت شاخص سوخت تغییر نزولی داشته است یا خیر.
    این کارشناس و مشاور سرمایه گذاری یادآور شد: شواهد از سال 1982 نشان می دهد چنین اتفاقی نیفتاده و فکر نمی کنم امسال هم این اتفاق بیفتد.
    - در یکسال گذشته فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در سراسر آمریکا به دلیل ورشکستگی شعبات خود را تعطیل کرده اند، عامل این اتفاق چیست؟
    علی آبادی این وضعیت را نه فقط در آمریکا بلکه در جهان دانست و گفت: اغلب مردم در آمریکا و کشورهای غربی خریدهایشان را در فروشگاه های زنجیره ای انجام نمی دهند بلکه از طریق اینترنت است. شرکت هایی همچون آمازون جایگزین این فروشگاه های زنجیره ای شده اند.
    وی افزود: رکودی که در شرکت های زنجیره ای دیده می شود با یک سیر صعودی در بازارهای اینترنتی همچون آمازون، اپل و شرکت هایی که امروز به صورت مجازی سرویس می دهند و سعی کرده اند تا حدی سیستم انبار داری خودشان را کاهش دهند، جابجا شده اند.
    این کارشناس مدیریت خطر ادامه داد: موج تغییری را در سیستم مصرفی در آمریکا و جهان شاهد هستیم و فکر می کنم در سال های آینده هم شاهد کاهش تعداد و حتی سهام این فروشگاه های زنجیره ای خواهیم بود. این هم روی اقتصاد آمریکا در سال های آینده بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
    علی آبادی دلیل این ورشکستگی را «چهارمین انقلاب صنعتی» دانست که از دید او «اتوماسیون و ورود به تجارت مجازی» است و اضافه کرد: بازار کاپیتالیست آمریکا یک بازار بسیار ساده است؛ یا تغییر می کنید یا از بین می روید. فکر می کنم علت ورشکستگی این فروشگاه ها حداقل این است که با سرعت لازم تغییر نکرده اند و تا حدی به رقبای خود همچون آمازون باخته اند.
    - مایکل پمپئو وزیر خارجه آمریکا چندی پیش به خروج از صندوق بین المللی پول یا بانک جهانی تهدید کرد و در کنار آن، کارشناسان رکود جهانی اقتصاد را هم بی تاثیر بر سهام بازار آمریکا ندانسته اند. آیا سیاست و نگاه دولت ترامپ به سازمان ها و نهادهای مالی بین المللی می تواند موثر باشد؟
    این کارشناس مسایل آمریکا با تاکید بر اینکه این سیاست ها تاثیر بسیار منفی بر اقتصاد آمریکا داشته است، گفت: سیاست های دولت ترامپ چه در زمینه ژئوپولتیک، چه در زمینه اقتصادی و سیاسی از زیست محیطی گرفته تا دیگر مسایل، سیاست های یکجانبه بوده و این سیاست های یکجانبه، یکی از ابعاد سیاست های پوپولیستی است.
    علی آبادی افزود: صحبتی که امروز پمپئو و دیگر افراد انجام می دهند، نشان می دهد که آمریکا به تصمیم های خود که این ساختارها را پس از جنگ جهانی دوم پایه ریزی کرده بود هم پایبند نیست و جهت مخالف را در پیش گرفته است. از این رو، این صحبت های آمریکا، بیشتر بوی عوامگرایی می دهد تا بوی سیاست های راهبردی.
    وی با اشاره به انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا و ورود دمکرات هایی به مجلس نمایندگان که خواهان سرعت بخشیدن به انرژی های نو به جای انرژی های فسیلی هستند، گفت: این حرکت جدید که جنبش سبز لقب گرفته است، می خواهد آمریکا را در 10 سال آینده کاملا به سمت انرژی های جدید ببرد و شتاب این کار را که از پیش آغاز شده بود، افزایش دهند.
    این کارشناس ارزیابی های استراتژیک به سازوکار مالی ویژه اروپا برای حفظ برجام هم اشاره کرد و گفت: این کار در کمترین حالت خود نوعی مخالفت نمادین با آمریکا است. همچنین نسل جدید آمریکا هم با این نوع حرکات عوامگرایانه ترامپ میانه خوبی ندارند و این صحبت ها برای نسلی که نزدیک به بازنشستگی است و در بعضی از ایالت ها، جواب داده است اما فکر نمی کنم برد فرا ایالتی داشته باشد و حداقل در دو سال آینده نخواهد داشت.
    - آیا می توان گفت که وضع اقتصاد امریکا آنگونه که ترامپ می گوید، خوب نیست؟
    علی آبادی پاسخ داد: به نظر من، سیاست های کوتاه مدت امروز آمریکا نه تنها بر اقتصاد این کشور بلکه بر اقتصاد جهان تاثیر می گذارد. من فکر می کنم این خطر خیلی ملموس تری است. در چند سال آینده شاهد یک رکود اقتصادی خواهیم بود هرچند هنوز عمق این رکود اقتصادی را نمی دانیم.
    وی با اشاره به عملکرد بانک مرکزی آمریکا که نمونه ای از رکود است، گفت: بهره اوراق قرضه کوتاه مدت بیشتر از بهره اوراق قرضه دراز مدت است. این نشان می دهد که امروز اقتصاد آمریکا نسبت به آینده خود خوش بین نیست.
    این کارشناس مسایل آمریکا یادآور شد: این موضوعی بود که در 2007 و تا حدی هم در 2013 دیدیم و فکر می کنم که ترامپ با سیاست های پوپولیستی، تاثیر منفی روی آن می گذارد و این رکود عمق بیشتری خواهد یافت. این کار، هم به منافع سیاسی آمریکا و هم به منافع اقتصادی آن لطمه خواهد زد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو