عصر بازار

دبیر کل انجمن حسابداران رسمی کشور:

فقط­ ۵ درصد از بنگاه‌ها و شرکت‌های فعال حسابرسی می‌شوند

عصر اعتبار- دبیر کل انجمن حسابداران رسمی کشور با بیان اینکه ضریب نفوذ حسابرسی در کشور بسیار پایین­ است، گفت:­ فقط­ ۵ درصد از بنگاه‌ها و شرکت‌های فعال در اقتصاد کشور حسابرسی می‌شود.

فقط­ ۵ درصد از بنگاه‌ها و شرکت‌های فعال حسابرسی می‌شوند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صداوسیما، سید محمد علوی گفت: طبق آمارهای موجود هم اکنون­­650 هزار شرکت فعال در اقتصاد کشور وجود دارد و 300 هزار شرکت نیز هر ساله اظهارنامه مالیاتی ارائه می دهند با این حال از این تعداد فقط ­5 درصد شرکت ها،­ حسابرسی می شوند که این مسئله نشان دهنده ضریب نفوذ پایین حسابرسی در کشور است.

    وی با تاکید بر اینکه فراگیری حسابرسی و پاسخگویی­ مالی در کشور پایین است، گفت: اگرچه در این زمینه قوانین بسیاری موجود است اما زنجیره نظارت مالی،​ آنطور که باید پشتیبانی نمی شود و در این زمینه تقویت کننده‌ای که بتواند به کمک حسابرسان بیاید و اثربخشی و کارایی آنها را بالا ببرد،­ وجود ندارد.

    دبیر کل انجمن حسابداران رسمی کشور یکی از راهکارهای افزایش ضریب نفوذ حسابرسی در اقتصاد کشور را بورسی کردن شرکت‌ها، دولت الکترونیک و شفاف سازی تمام تجارت و مبادلات اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: این گونه اعمال،​­ اثربخشی و نفوذ حسابرسی در کشور را بالا می برد.

    علوی با انتقاد از اینکه چرا شرکت‌های خصوصی در کشور حسابرسی نمی شوند؟­ گفت:­­ شرکت های خصوصی هم از منافع ملی­ و هم از­ منابع بانکی کشور­ استفاده می کنند اما متاسفانه هیچ پاسخگویی در زمینه­ عملکرد مالی خود­ و حسابرسی­ ندارند.

    وی افزود: در آماری که جامعه حسابداران رسمی اعلام کرد از هزار و 700 شرکتی که امسال ارز دولتی دریافت کرده بودند تقریبا 50 درصدشان حسابرسی نمی‌شدند و این درحالیست که این شرکت ها نیز از منابع ملی و منابع ارزی کشور استفاده می کنند بنابراین ­باید حسابرسی شوند.

    دبیر کل انجمن حسابداران رسمی کشور با بیان اینکه در حال حاضر طبق قوانین تنها شرکت هایی ملزم به حسابرسی هستند که گردش مالی­8 میلیارد تومانی دارند،­­گفت: باید این اعداد و ارقام تغییر کند و شرکت هایی که از تسهیلات ریالی و ارزی برخوردار می شوند نیز ملزم به پاسخگویی و حسابرسی شوند تا بتوان ضریب نفوذ حسابرسی در کشور را افزایش داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی