عصر بازار

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران خبر داد؛

۳۰ میلیون نفر بیمه رایگان هستند

عصر اعتبار- مدیر کل بیمه سلامت استان تهران با اشاره به اینکه ۲۰ میلیون روستایی و ۱۰ میلیون نفر از افراد جامعه بیمه رایگان دارند، گفت: از این تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در استان تهران هستند.

۳۰ میلیون نفر بیمه رایگان هستند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش خبرنگار مهر، کوروش فرزین در نشست خبری امروز در مورد دفاتر پیشخوان طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت استان تهران گفت: در حال حاضر بیش از 90 دفتر پیشخوان در سطح استان با ما همکاری می کنند که به منظور تسهیل در ارائه خدمات و دریافت اسناد پزشکی برای پرداخت خسارت به بیمه شدگان، تعداد دفاتر پیشخوان را به چهار دفتر افزایش داده ایم.

    مدیرکل بیمه سلامت استان تهران اظهار داشت: در گذشته بیمه شدگان برای ارائه اسناد پزشکی فقط به یک مرکز می توانستند مراجعه کنند در حالی که امروز به چهار دفتر پیشخوان افزایش یافته است که این موضوع یکی از مهمترین اتفاقاتی است که رخ داده است.

    وی با اشاره به اینکه ماهیانه 8 تا 9 میلیارد تومان برای پرداخت خسارت به بیمه شدگان هزینه می شود، تصریح کرد: این در حالی است که سالانه حدود 100 میلیارد تومان هزینه پرداخت خسارت خواهد بود که البته هم مشمول بیمه شدگان تهرانی و هم بیمه شدگانی که از استان های دیگر به تهران مراجعه و خدمات درمانی دریافت می کند و براساس تفاهم نامه صورت گرفته، فرد بیمه شده می تواند هم از استانی که دفترچه بیمه صادر شده و هم از استانی که خدمت می گیرد، خسارت نیز دریافت کند.

    فرزین با اشاره به اینکه اطلاع رسانی کافی برای نحوه مراجعه و دریافت خسارت بیمه شدگان انجام شده است، یادآور شد: در تمامی مراکز طرف قرارداد و بیمارستان های غیر طرف قرارداد مکاتبه شده و در سایت اداره کل نیز اطلاع رسانی انجام شده است.

    مدیر کل بیمه سلامت استان تهران با تأکید بر اینکه در استان تهران 6 هزار مرکز طرف قرارداد بیمه سلامت است، افزود: همچنین 103 بیمارستان خصوصی تا 53 بیمارستان دولتی به بیمه شدگان خدمات ارائه می دهند و دوهزار پزشک عمومی و هزار پزشک متخصص طرف قرارداد ما هستند.

    به گفته فرزین، دو هزار و 300 داروخانه در استان تهران طرف قرارداد ماست که بالای 99 درصد داروخانه ها با ما همکاری می کنند. همچنین 450 مرکز آزمایشگاهی و 250 مرکز تصویربرداری و همچنین 200مرکز فیزیوتراپی نیز طرف قرارداد ما هستند.

    وی با تأکید بر اینکه دو میلیون و 600 تا 700 بیمه شده در سطح استان داریم، گفت: این افراد برای دریافت خدمات درمانی به مراکز طرف قرارداد ما مراجعه می کنند.

    فرزین در مورد پرداخت خسارت به بیمه شدگان نیز اظهار داشت: میانگین زمان پرداخت خسارت به این افراد دو تا سه ماه است که معمولا به علت حجم بالای مراجعات و اسناد پزشکی، این مدت ایجاد می شود.

    مدیر کل بیمه سلامت استان تهران، همچنین به بیمه پایه و تکمیلی بیمه شدگان نیز اشاره کرد و گفت: افرادی که از بیمه های دیگر استفاده می کنند اما می خواهند بیمه تکمیلی ما را داشته باشند می توانند به ما مراجعه کنند که در این صورت هم می شود از بیمه آتیه سازان و هم از بیمه های دیگر برای بیمه تکمیلی استفاده کرد.

    وی به رفع همپوشانی بیمه ای نیز اشاره و خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال فعالیت در خصوص رفع همپوشانی آغاز شده و افرادی که دو نوع پوشش بیمه ای دارند، یکی از آنها حذف می شود و در حال حاضر رفع همپوشانی میان 5 میلیون بیمه شده در حال انجام است.

    فرزین ادامه داد: هر بیمه شده ای که برای تمدید، تعویض، بستری، دریافت دارو مراجعه می کندابتدا همپوشانی وی کنترل می شود و در صورت نداشتن همپوشانی، خدمات ارائه می شود. اما اگر هم پوشانی بیمه ای با سازمان دیگر وجود داشته باشد تا زمان رفع همپوشانی، خدمات ارائه نخواهد شد.

    مدیر کل بیمه سلامت استان تهران در مورد شرکت های سودجو که از نام بیمه سلامت استفاده می کنند نیز تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به برخی از افراد حقیقی و حقوقی مجوز بازار یابی در حوزه کالا و خدمات داده که توسط آنها بازاریابی انجام می شود و در حال حاضر مشاهده شده که برخی از این افراد و یا شرکت ها  از نام سازمان بیمه سلامت سوءاستفاده می کنند که این امر تخلف است.

    وی افزود: سازمان بیمه سلامت با هیچ شرکتی برای بازاریابی قرارداد ندارد و هر کسی که خود را از طرف ما معرفی می کند قصد سوءاستفاده دارد و در این خصوص به هموطنان هشدار می دهیم که اعتماد نکنند.

    فرزین به سامانه 1666 اشاره کرد و گفت: با راه اندازی این سامانه مردم می توانند مشکلات و شکایات خود را اطلاع دهند و همچنین روزهای دوشنبه ساعت 10 تا 12 بنده و معاونین سازمان جوابگوی تلفن های بیمه شدگان هستیم.

    مدیر کل بیمه سلامت در مورد بیمه رایگان همگانی اظهار داشت: یک میلیون و 200 هزار نفر در استان تهران بیمه رایگان هستند و همچنین 180 هزار بیمه شده روستایی نیز دفترچه رایگان از ما دارند.

    وی در مورد ثبت نام جدید بیمه رایگان تأکید کرد: در هنگام ثبت نام و دریافت خدمات اگر مشاهده شود همپوشانی وجود دارد از پوشش بیمه سلامت خارج خواهند شد و به جز مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی براساس قانون بودجه سال 96 و 97 که از ابتدای آبان ماه سال 96 به بعد اجرایی شده است، هیچ فرد دیگری بیمه رایگان نمی شود.

    فرزین خاطرنشان کرد: همچنین براساس این قانون افراد تحت پوشش صندوق بیمه همگانی امکان مراجعه به بخش غیر دانشگاهی را ندارند و فقط در این بخش خدمات دریافت می کنند که البته خدمات دارویی به شرط تجویز پزشک از داروخانه های سطح شهر برای آنها امکان پذیر است.

    به گفته مدیر کل بیمه سلامت، اگر بیمه شده درخواست خدمات مازاد بخش خصوصی و غیر دانشگاهی داشته باشد، باید دفترچه بیمه خدمات رایگان را باطل و 50 درصد سرانه مصوب را پرداخت کند تا بتواند از خدمات مازاد بهره مند شود.

    وی یادآور شد: برای اینکه افراد تحت پوشش بیمه رایگان قرار گیرند باید ارزیابی وسع انجام شود که زیر نظر وزارت رفاه است و تاکنون این اتفاق نیفتاده است مگر مددجویان نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی که تحت پوشش قرار می گیرند.

    فرزین با اشاره به اینکه در مابقی موارد دفترچه بیمه شدگان قبلی تمدید می شود، اظهار داشت: به جز مواردی که عنوان شد، افراد جدیدی تحت پوشش قرار نگرفتند و شرط سکونت و ارزیابی وسع وجود دارد به طوری که روستائیان و افراد ساکن در شهرهای زیر 20 هزار نفر می توانند از پوشش روستایی بهره مند شوند و دفترچه روستایی رایگان بگیرند.

    مدیر کل بیمه سلامت افزود: در مجموع بیش از 20 میلیون بیمه شده صندوق روستایی و 9-10 میلیون بیمه شده بیمه سلامت همگانی داریم که تمامی آنها که حدود 30 میلیون نفر می شوند، بیمه رایگان دارند.

    وی با اشاره به اینکه برای دریافت دفترچه بیمه ایرانیان سالیانه باید حدود 270 هزار تومان پرداخت شود، تصریح کرد: در این بیمه 50 درصد حق بیمه را دولت و 50 درصد را نیز خود فرد پرداخت می کند که برای زوجین و فرزندان زیر 18 سال این بیمه اجباری است و برای افراد بالای 18 سال اختیاری است که باید بابت هر نفر در یک سال 270 هزار تومان پرداخت شود و متقاضیان می توانند برای ثبت نام بیمه ایرانیان به 90 دفتر پیشخوان طرف قرارداد مراجعه و یا در سامانه امید ثبت نام کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی