عصر بازار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خبر داد:

جذب ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۶

عصر اعتبار- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به تمایل و درخواست سرمایه گذاری چینی‌ها در حوزه پتروشیمی و دارو گفت:‌ سال گذشته ۶۰ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب شد.

جذب ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، عبدالرحیم کردی  صبح امروز در نشست خبری با بیان اینکه از دو دهه قبل فضای اقتصادی دنیا به سمتی رفت که ارزش نهاده های تولید در قیمت تمام شده تغییر کرد، اظهارداشت : در این بین هزینه حمل و نقل از اهمیت ویژه ای برخوردار شد. جایگزینی برای آن وجود نداشت.

    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه با جابجایی سازمان ها و شرکت ها، دسترسی به مناطق فعالیت از اهمیت ویژه ای برخوردار شد، گفت: دسترسی منطقه آزاد چابهار نسبت به منطقه خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس و حتی کشورهای مشترک المنافع CIS می تواند بخش مهمی برای فعالیت شرکت ها باشد و پشتوانه جمعیت حدود 800 میلیون نفری وجود دارد که این مسئله می‌تواند در کاهش هزینه های حمل و نقل موثر باشد.

    وی خاطرنشان کرد: حدود 9 درصد تجارت دنیا در بهترین مسیر خود می‌تواند از سواحل مکران ایران باشد و حجم بالایی از بار می‌تواند با بهترین هزینه در این مسیر جابه جا شود. همچنین ساحل 700 کیلومتری در اختیار داریم.

    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به سند توسعه منطقه مکران، به اهمیت منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: توافقنامه بین ایران، هند و افغانستان در این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است و درگیر کردن منافع آنها باعث می‌شود، توسعه چابهار در مسیر آرام انجام شود.

    کردی ادامه داد: در برنامه های توسعه‌ای، از سند توسعه محور شرق سخن گفته می شود که این محور از چابهار تا سرخس توسعه پیدا کند. چابهار در مقطعی از جنگ خدمات خوبی به کشور داد و کالاهای اساسی از این منطقه تامین می شد، ولی بعد از آن به فراموشی سپرده شد که علت آن ضرورت سازندگی داخل کشور و محدودیت منابع بود.

    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه امروز پروژه‌ها از روی کاغذ به زمین منتقل شده است، گفت: پروژه راه آهن چابهار تا زاهدان امروز در حال اجرا است و تا ایرانشهر 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. بندر شهید بهشتی نیز در مراحل تکمیل 8 میلیون تن ظرفیت قرار دارد.

    وی ادامه داد: همچنین جاده ها از کیفیت خوبی برخوردارند و حمل و نقل جاده ای نیز در دست توسعه قرار دارد و بزودی پروژه آزاد راه چابهار به کنارک آغاز می شود.

    این مقام مسئول با بیان اینکه فرودگاه مسافری وضعیت خوبی ندارد، چرا که منطقه نظامی است، یادآور شد: در فرودگاه چابهار هم با توافق نیروی هوایی ترمینال جدیدی ایجاد خواهد شد که فرایند طراحی را طی می‌کند. رایزنی با بانک حکمت ایرانیان برای تامین مالی طرح انجام شده است. همچنین یک فرودگاه باربری هم در دست برنامه ریزی داریم

    کردی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم هاب منطقه بشویم باید حمل و نقل در همه بخش‌ها اعم از بندری، جاده، ریلی و هوایی توسعه یابد، گفت: درخواست های سرمایه گذاری در چابهار بیش از 500 درصد رشد یافته و حدود 3500 میلیاردتومان ارزش قراردادها بوده و 167 طرح دارای پیشرفت فیزیکی بالای 30 درصد است.

    این مقام مسئول عنوان کرد: سال گذشته 60 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم توسط کشورهایی مانند افغانستان صورت گرفته و امسال سرمایه‌گذاری خارجی نداشتیم.

    وی با اشاره به اینکه 130 واحد تولیدی در چابهار داریم که بخشی از آنها به حالت نیمه تعطیل درآمده است، عنوان کرد: دو واحد پتروشیمی با پیشرفت فیزیکی 40 درصد کارگاه خود را تجهیز کرده‌اند. اولین فولاد چابهار با ظرفیت 1.6 میلیون تن هم در دست ساخت قرار دارد.

    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه در سال 92 ارزش تولیدات منطقه 50 میلیارد تومان بود که در آخر سال 96 به هزار و 56 میلیارد تومان رسید و بیش از 20 برابر شده است، گفت:‌  در بخش گردشگری بعد از 20 سال یک هتل 5 ستاره دارد. از سال گذشته ایحاد هتل های جدید 5 ستاره در چابهار آغاز شده و هتل‌های 4 ستاره و هتل آپارتمان نیز ساخته می شود.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه به دنبال کاهش هزینه سفر به چابهار هستیم، خاطرنشان کرد: یک موافقت اصولی نیز برای ایجاد یک شرکت هواپیمایی در منطقه آزاد چابهار اخذ شده و احتمالا امسال راه اندازی می شود.

    کردی در مورد وضعیت توسعه بندر شهید بهشتی توسط هندی‌های گفت: قرارداد با هندی ها در منطقه چابهار به این شکل است که تا یک ماه دیگر مستقر خواهند شد و کار بهره برداری بندر را در اختیار خواهند گرفت و برای دوره مشخصی در راه اندازی تجهیزات سرمایه گذاری خواهند کرد و این یکی از بهترین قراردادها با استاندارد بین المللی در بندر است که با مدل BLT خواهد بود.

    وی با اشاره به اینکه هندی‌ها بندر را برای 10 سال تجهیز می کنند و پس از آن در اختیار ما قرار می‌گیرد، اظهارداشت: در حوزه فاینانس راه آهن و پتروشیمی نیز با هندی ها در حال مذاکره هستیم، ولی نهایی نشده است.

    مدیرعامل منطقه آزاد چابهار به افت قدرت خرید و نگرانی کسبه چابهار در این بخش اشاره کرد افزود:‌ کسبه ناراحت هستند در منطقه رکود جدی به دلیل نوسان ارزی دارند که البته همه کشور با آن روبرو است. افزایش قیمت کالا و عدم افزایش قدرت خرید منجر به افت خریدها شده است و تعداد زیادی از غرفه‌ها تعطیل شدند و الان نمی‌شود برای آنها کاری کرد.

    کردی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر حذف ثبت سفارش واردات در مناطق آزاد گفت: بخشی از تولیدات در منطقه آزاد برای صادرات است و کسانی که می‌خواستند مواد اولیه بیاورند گرفتاری داشتند، چون نمی‌خواهند ارز دولتی استفاده کنند.

    وی در مورد اینکه از چه ارزی استفاده می‌کنند، بیان داشت: از ارز ناشی از صادرات محصولات خود مواد اولیه وارد می‌کنند و از ارز سامانه نیما نیست. بیش از 200 میلیون دلار درخواست در سامانه نیما ثبت شد، اما خبری از تخصیص آن ندارم.

    مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در مورد استقرار گمرک در مناطق آزاد تصریح کرد: در چابهار به دلیل اینکه مرزی وجود ندارد و گمرک قبل از ورودی منطقه کنترل را انجام می دهد و در عین حال کنترل های دیگری نیز وجود دارد. بحث قاچاق در چابهار باید با سند بیان شود. مجموع کالای همراه مسافر در سال گذشته کمتر از 100 میلیون دلار بود. سازمان هیچ کنترلی بر ورود و خروج کالا در منطقه ندارد و گمرک و سایر بخش ها مدیریت می‌کنند. ما نمی‌توانیم قاچاق کنیم.

    وی تاکید کرد: تفاهم نامه ای با یک گروه چینی در حوزه پتروشیمی و دارویی داشتیم. علاقه مندیم سرمایه گذاری به صورت مشترک با بخش خصوصی داخلی باشد که دی ماه امسال مذاکره آن انجام می‌شود. باید اروپا و برخی کشورها مانند ژاپن را در چابهار برای تامین منافع کشور وارد کنیم. خوشبختانه بار امنیتی حادثه اخیر بر فعالیت ها در منطقه آزاد چابهار کم بوده و روند پروژه ها متوقف نمی شود.

    این مقام مسئول تاکید کرد: ژاپنی‌ها در حوزه گاز مایع درخواستی داشته اند که در حال بررسی است.

    کردی در مورد ویژه خواری دو شکرت توسعه مکران و آب نیرو تصریح کرد:‌ افزود: 100 درصد سهام این شرکت مربوط به شستا و صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح است و هیچ آقازاده‌ای حضور ندارد. شفافیت و نظارت در مناطق آزاد روشن، قابل کنترل و نظارت است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو