عصر بازار

«کلاهبرداری»، بیشترین جرم در فضای سایبری

عصر اعتبار- رئیس پلیس فتای تهران بزرگ اعلام کرد: بیشترین جرم درفضای سایبری مربوط به حوزه مالی از جمله انجام کلاهبرداری است.

«کلاهبرداری»، بیشترین جرم در فضای سایبری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سرهنگ تورج کاظمی یکی از مهمترین مشکلات کاربران در فضای مجازی را نداشتن دانش و آموزش کافی برای استفاده از این فضا دانست و گفت: همین عدم آموزش بعضاً باعث ایجاد مشکلاتی برای کاربران در این فضا می شود.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر استفاده از فضای مجازی در حوزه های مختلف گسترش پیدا کرده که از جمله این حوزه‌ها مسائل مالی و ارائه خدمات بانکی است ، خاطرنشان کرد: مجرمان در این حوزه بعضا با سوء استفاده از دانش اندک کاربران اقدام به فریب مردم در این فضا به خصوص در عرصه مالی می‌کنند.

    این مقام مسئول در پلیس فتای تهران که در یک برنامه رادیویی صحبت می کرد، با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین جرم در فضای سایبری در حوزه مالی از جمله انجام کلاهبرداری صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: برای نمونه می بینید فروش زیادی از اجناس در بستر فضای مجازی انجام می‌شود و کاربران در این حوزه به راحتی به کسانی که ادعای فروش اجناس را دارند، اعتماد می کنند و بدون دریافت کالا،وجه کالا را واریز می کنند و بعد منتظر دریافت کالا می مانند و در مواردی هیچگاه چنین کالایی به دست خریداران در فضای مجازی نمی‌رسد.

    کاظمی با بیان اینکه با هماهنگی مراجع قضایی تلاش داریم که آسیب‌پذیری در این عرصه را به حداقل برسانیم و امنیت بیشتری را در فضای سایبری ایجاد کنیم در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های فضای مجازی، فرامرزی بودن آن است چنانکه صرفا محدوده خاصی را شامل نمی شود، از دیگر سو شاهد تعدد افراد سوء استفاده‌گر در این فضا هستیم؛ در همین چارچوب به دنبال این هستیم که سیستم‌هایی را به صورت ماشینی طراحی کنیم که افرادی که در این عرصه اقدام به جرم و کلاهبرداری می‌کنند را رصد و زیر نظارت داشته باشیم؛ گرچه قطعا شناسایی این افراد زمان بر خواهد بود.

    وی در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد :من از افرادی که در فضای مجازی اقدام به خرید کالا می کنند درخواست دارم که قبل از تحویل کالا، پول به حساب کسی واریز نکنند و حتما از وجود کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنند و بعد از دریافت جنس، پول را به حساب فرد فروشنده در فضای مجازی واریز کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی