عصر بازار

حقوق سفرا و دیپلمات‌ها چقدر است؟

عصر اعتبار- حقوق کارکنان سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور به صورت ارز (یورو) پرداخت می‌شود که معادل ریالی آن رقم قابل تاملی است.

حقوق سفرا و دیپلمات‌ها چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مشرق،  بر اساس اطلاعاتی که در سایت وزارت خارجه کشورمان منتشرشده، هم‌اکنون ایران نزدیک به 160 سفارتخانه و نمایندگی فعال در خارج از کشور دارد.

    مجموع کارکنان وزارت خارجه حدود 4 هزار نفر است که تقریبا 3 هزار نفر آنها در داخل کشور مشغول فعالیتند و یک هزار نفر هم در نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در قالب سفیر، کنسول، دیپلمات یا  کارمند فعالند.

    حقوق کارکنان سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، بر اساس ماتریس دهگانه مدارج و امتیازات فردی و مشخصات کشور مقصد (ویژگی‌های امنیتی و هزینه‌ای) تعیین می‌شود. هم‌اکنون میانگین دریافتی ماهانه کارکنان سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور بین 3 هزار یورو تا 8500 هزار یورو است.

    با توجه به نرخ کنونی یورو در بازار آزاد که بین 16200 تا 16500 تومان است، یک محاسبه ساده نشان می‌دهد حقوق دریافتی دیپلمات‌های کشورمان حدودا بین  50 تا 140 میلیون تومان در ماه است. با توجه به هزینه‌های بالای زندگی در کشورهای خارجی، قطعا بخش زیادی از حقوق دریافتی سفرا و کارمندان سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، خرج امور روزانه آنها می‌شود.

    مجموع بودجه جاری وزارت امور خارجه حدود 1300 میلیارد تومان است که 250 میلیارد تومان آن از محل درآمدهای اختصاصی وزارتخانه (درآمدهای کنسولی ناشی از صدور روادید و گذرنامه) و مابقی از خزانه دولت تأمین خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی