عصر بازار

بازآفرینی نقش بانک در بازار سرمایه و پول با فناوری بلاک چین

عصر اعتبار- مشاور مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان گفت: ورود فناوری بلاک چین منجر به تغییر ساختار و بازآفرینی نقش بانک ها در بازار سرمایه و پول می شود وباید اصلاحات ساختاری در دستور کار شبکه بانکی قرار گیرد.

بازآفرینی نقش بانک در بازار سرمایه و پول با فناوری بلاک چین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، محمدجواد صمدی در خصوص ماهیت و فرآیندهای فناوری بلاک چین گفت: به فناوری بلاک چین با دو نگاه در صنعت بانکداری نگریسته می‌شود. اول نگاه، ماکسیمالیست های بلاک چین است که معتقدند بانک‌ها در آینده باید از چرخه خارج شوند و نگاه دیگر این است که از این فناوری به‌عنوان یک ابزار چگونه می‌توان برای تسهیل ارائه خدمات بانکی استفاده کرد.

    وی اظهار داشت: از نگاه ماکسیمالیست های بلاک چین، شکل کسب‌وکار در بازار سرمایه و به‌تبع بازار پولی با ورود این فناوری تغییر می‌کند. ازاین‌رو پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 شکل بازار سرمایه در قالب یک دفتر کل به اشتراک گذاشته بین ذینفعان این بازار دربیاید و نقش بازار پول هم به‌عنوان یک ابزار انتقال ارزش در بازار سرمایه تغییر یابد.

    صمدی تصریح کرد: در این فضا نقش بانک‌ها به‌عنوان یک موسسه برای مدیریت وجوه نقد تبدیل به مدیریت ثروت مردم می‌شود و نقش امروزه بانک‌ها به‌عنوان تجهیز منابع و مدیریت مصارف تبدیل به نهادی برای مدیریت سرمایه مردم در قالب انواع کوین‌هایی می‌شود که در بازار در مقابل دارایی مردم وجود دارد. این کارشناس حوزه پرداخت افزود: این‌یک رویکرد است که منجر به بازتعریف نقش بانک‌ها با نگاه بلاک چین می‌شود.

    کاهش هزینه‌ها و بهبود خدمات بانکی با بهره‌گیری از بلاک چین

    صمدی یادآور شد: در نگاه دوم که بر بهره‌گیری از بلاک چین به‌عنوان یک ابزار برای کاهش هزینه‌ها و بهبود خدمات بانکی اشاره دارد و خیلی از کارکردهای بانکی با استفاده از این فناوری می‌تواند با کاهش هزینه مواجه شود.

    وی ادامه داد: در گزارشگری مالی که در ثبت وقایع درزمانی که یک سند برگشت می‌خورد ازلحاظ ظاهری دچار تغییر می‌شود حسابداری که کار ثبت سند را انجام می‌دهد. این‌که اجازه را ندارد به‌تنهایی در این مسئله ورود کند.

    این کارشناس حوزه پرداخت یادآور شد: برای گزارشگری مالی، ادارات متعددی در بانک‌ها ایجادشده و فرمت‌های مختلفی برای گزارش دهی به ذینفعان به‌منظور ارائه صورت‌های مالی شفاف به وجود آمده است. درصورتی‌که اگر مجموعه صورت‌های مالی یک بانک در بلاک چین ذخیره شود و ثبت‌اسناد حسابداری با اجماعی بین افراد، ذینفعان و معتمدین بانک با یک اجماع توزیع‌شده، به اشتراک گذاشته شود درواقع تمام کارکردهای گزارشگری، حسابداری و حسابرسی در بانک با این روش منتفی می‌شود.

    صمدی خاطرنشان کرد: اگر از ظرفیت‌های بلاک چین در کانال‌های ارائه خدمات بانکی بهره گرفته شود، می‌توان با تغییر ماهیت کانال‌های ارائه خدمات بانکی مثل شعبه منجر به کاهش هزینه‌های قابل‌توجه شد.

    وی یادآور شد: در حوزه مدیریت منابع بانک اگر بتوان بر روی بلاک چین یک بازار چابک داشت که از نقد شوندگی بالایی برخوردار است، ایجاد کرد با افزایش کیفیت می‌توان میزان نقد شوندگی بانک را افزایش و بازدهی منابع بانک را بالا برد.

    صمدی افزود: ازاین‌رو از منظر ابزاری برای بلاک چین جایگاه مناسبی در صنعت بانکداری می‌توان متصور شد، لذا در هر دو نگاه بانک‌ها باید حتما در حوزه تغییر ساختار و بازآفرینی نقش خود در بازار سرمایه و پول به فکر اصلاحات جدی باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو