عصر بازار

وقتی می‌توان با ۵۰۰ هزار دلار اسکار گرفت

عصر اعتبار- در یک حراجی نادر دو مجسمه اسکار به ترتیب نزدیک به ۵۰۰ هزار و فراتر از ۲۰۰ هزار دلار فروخته شد.

وقتی می‌توان با ۵۰۰ هزار دلار اسکار گرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، مجسمه اسکاری که سال 1947 در رشته بهترین فیلم به «قرارداد شرافتمندانه» با بازی گرگوری پک اهدا شده بود در یک حراجی با قیمت 492 هزار دلار فروخته شد. این حراجی از آن رو نادر است که آکادمی خرید و فروش مجسمه‌های اسکار را ممنوع کرده و باور دارد برای داشتن این مجسمه باید آن را برنده شد و نباید با خریدن صاحب یکی از آن‌ها شد.

    در همین حراجی مجسمه اسکاری که سال 1935 به فیلم «شورش در بانتی» اهدا شده بود، با قیمت 240 هزار دلار فروخته شد.

    در این حراجی اشیایی مربوط به برخی از فیلم‌های مشهور تاریخ سینما از جمله «جنگ ستارگان»، «بازگشت به آینده» و «ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی‌» نیز به خریداران مشتاق دنیای سینما عرضه شد.

    قیمتی که در نهایت برای اسکار فیلم «شورش در بانتی» تعیین شد، به قیمت حراجی بسیار نزدیک بود اما اسکار «قرارداد شرافتمندانه» چیزی بیش از دوبرابر پیش‌بینی به فروش رسید.

    آکادمی علوم و هنرهای سینما سال 1951 قانونی وضع کرد که بر اساس آن برنده اسکار توافق می‌کند، در صورتی که خود یا وارثانش تصمیم به فروش مجسمه اسکار گرفتند باید پیش از عرضه آن برای فروش، نخست مجسمه را با قیمت 1 دلار به آکادمی پیشنهاد کنند.

    در نتیجه فقط اسکارهایی که پیش از این قانون اهدا شده را می‌توان در حراجی‌های نادری از این دست پیدا کرد و خرید. در این میان رکورد گرانترین مجسمه اسکار در اختیار اسکار دیوید او.سلزنیک تهیه‌کننده فیلم «بر باد رفته» است، که سال 1999 در یک حراجی به قیمت 1 میلیون و 500 هزار دلار به مایکل جکسون فروخته شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی