عصر بازار

درج ۷ نماد آتی سبد سهام در سامانه پس از معاملات

عصر اعتبار- سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از درج ۷ نماد آتی سبد سهام در سامانه پس از معاملات خبر داد.

درج ۷ نماد آتی سبد سهام در سامانه پس از معاملات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، نمادهای آتی سبد سهام فرآورده های نفتی، کانه های فلزی، بانک ها، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، خودرو و قطعات و30 شرکت بورسی در سامانه پس از معاملات درج شد تا شرایط برای راه اندازی بازار قراردادهای آتی سبد سهام در بورس اوراق بهادار تهران فراهم شود.

    پیش از این، مدیرعامل شرکت بورس تهران درباره مزایای قراداد آتی سبد سهام گفته بود این قرارداد علاوه بر دارا بودن تمامی مزایای یک قرارداد آتی استاندارد از جمله خاصیت اهرمی، امکان کسب سود از نوسانات مثبت و منفی قیمت دارایی پایه، شفافیت قیمت و استاندارد بودن قراردادها، تضمین معاملات توسط اتاق پایاپای و تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری، امکان بهره‌مندی از مزایای خرید و فروش شاخص‌های بورسی را نیز برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. 

    علی صحرایی افزود : سرمایه‌گذاران بدون نیاز به تحلیل تک ­تک سهام بورسی، می‌توانند با تحلیل شرایط کلان اقتصاد و یا داده‌های مربوط به صنایع مختلف، نسبت به خرید و فروش در بازار آتی سبد سهام اقدام نمایند، به طوری که بازدهی سرمایه‌گذاران معادل بازدهی شاخص مربوطه شود. 

    وی با بیان اینکه مدیران پرتفوی می‌توانند با خرید یا فروش قرارداد آتی سبد سهام متناظر با پورتفوی خود، نسبت به پوشش ریسک اقدام کنند، یادآور شد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز می‌توانند در چارچوب شرایطی که سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام می‌کند، امکان فعالیت داشته و با استراتژی‌های خود، از مزایای پوشش ریسک این ابزار استفاده کنند. 

    صحرایی اظهار داشت: بورس تهران مطابق سیاست‌های هیأت مدیره جدید، بانگرش توسعه‌ای و راه‌اندازی ابزار های جدید مطابق نیازهای فعالان و سرمایه‌گذاران با تجمیع و بازنگری دستورالعمل معاملات قراردادهای آتی، اقدام به یکپارچه‌سازی فرآیندهای اجرایی و معاملاتی انواع مختلف این قراردادها از جمله آتی تک سهم و آتی سبد سهام کرده است. 

    مدیرعامل شرکت بورس تصریح کرد: بدین صورت زمینه شروع به کار بازار قراردادهای آتی سبد سهام و انجام معاملات این ابزار با مشارکت شرکت‌های مدیریت فن آوری بورس تهران، سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و نیز شرکت‌های نرم‌افزاری ارائه دهنده خدمات برخط (OMS) ها فراهم می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی